Stefabok och reklammaterial för Stefa Flygtändning från veteranmarknaden idag
Man kan undra varför Stefa kallade de här tändsystemet för "Flygtändning", ett försäljningstrix som låg i tiden naturligtvis men hur skulle man motivera namnet?
Broschyren ger lite svar på den frågan i den mån en av de stora fördelarna med Flygtändningen var att den kom utanför den varma motorn och kunde hålla en bättre drifttemperatur i fartvinden och det gällde då såväl tändspole som kondensator. Därav flygtändspolen som flygplanskropp i deltaflygplanet på bilden.
Men den riktigt stor fördelen var att nu kunde tändspolen göras så stor som den behövdes göras för att nå alla kvalitetskrav. Anledningen till att gamla mopedtändspolar inte höll var helt enkelt att de var för små. För klen lindning som blev ömtålig + otillräcklig invändig isolering. Så menar broschyren som är riktad till återförsäljare och verkstäder som försäljningsargument.
56:an skrev:Stefabok och reklammaterial för Stefa Flygtändning från veteranmarknaden idag
Man kan undra varför Stefa kallade de här tändsystemet för "Flygtändning", ett försäljningstrix som låg i tiden naturligtvis men hur skulle man motivera namnet?
Broschyren ger lite svar på den frågan i den mån en av de stora fördelarna med Flygtändningen var att den kom utanför den varma motorn och kunde hålla en bättre drifttemperatur i fartvinden och det gällde då såväl tändspole som kondensator. Därav flygtändspolen som flygplanskropp i deltaflygplanet på bilden.
Men den riktigt stor fördelen var att nu kunde tändspolen göras så stor som den behövdes göras för att nå alla kvalitetskrav. Anledningen till att gamla mopedtändspolar inte höll var helt enkelt att de var för små. För klen lindning som blev ömtålig + otillräcklig invändig isolering. Så menar broschyren som är riktad till återförsäljare och verkstäder som försäljningsargument.
kan tillägga i ämnet att en begagnad utanpåliggande bosch/zyndapp tändspole gav betydligt längre gnistor än NOS flygtändspolen.
vid testet "vevades" motorn med borrmaskin.
dessutom lyckades jag inte montera flygspolen snyggt på min Erlan.
så den ligger i samlingarna.
vet i.o.f.s. inte om det blev snyggare med boschspolen, men det blev i alla fall inte fulare.
Burkarna gör att det pirrar till lite. Klart njutbar bild. Stillhet och kontemplation.
Här kommer en för damerna - och kanske för en del av herrarna.
Vad är det i/med denna bild som gör att den, enligt min åsikt, platsar i denna tråd? Den som kommer med rätt svar vinner äran av att vara bäst på omvärldsbevakning.
PS - det har inte med släpet att göra eller gärdsgården... (även om det kan finnas dem som går igång på sådant också).
Den här bilden vet jag inte vem som är upphovsman till. Jag hittade den på nätet för ett bra tag sedan och har tappat bort fakta runt den. Om någon vet så berätta gärna. Jag skulle vilja ha en stor tavla av den på väggen. Varför det..? Jo, det finns så mycket i bilden som är spännande. Bilden är uppenbarligen inte arrangerad utan fotot måste vara taget med ögonblickets ingivelse. Det är vinter. Moppen - min favorit - en Crescent 2000. Rejält ombyggd i enlighet med tidens mode. Tittar man noga så är det inget budgetbygge. Kromad tank, kromad framgaffel och sving, rätt limpa med stötdämpare. Ser ut att ha en fotväxlad motor och fet ljuddämpare. Sitter säkert en femmis på och en 17 Bing. Är det en gråburk som skymtar? Eller vill jag bara se den? Spelar ingen roll.
Se blicken i killens ögon - hela livet framför sig och han har en stenhård moppe. Han är kung.
Vart var dom på väg? Kom dom fram? Var är han idag? Var är moppen?