Har moddat en 1159:a med 4-petad Sachs.
Kedjan linjerar som sagt inte + bredare fotbrygga.
Räckte dock att fästa fotbryggan i övre hålen + trycka den så långt bakåt som möjligt och sedan borra nytt nedre hål.
Kolla hur det ser ut på en moped med 3-växlad fotväxlad motor så förstår du vad jag menar...
Kolla på det först innan du börjar böja & bryta på fotbryggan...
andazon skrev:Har moddat en 1159:a med 4-petad Sachs.
Räckte dock att fästa fotbryggan i övre hålen + trycka den så långt bakåt som möjligt och sedan borra nytt nedre hål.
Kolla hur det ser ut på en moped med 3-växlad fotväxlad motor så förstår du vad jag menar...
// Andazon
Precis så - med tillägget att beroende på om motorn har breda eller smala bakre motorfästen kan det behövas modifieras - antingen på motorn eller på ramen. Jag förordar på motorn.
andazon skrev:Har moddat en 1159:a med 4-petad Sachs.
// Andazon
Precis så - med tillägget att beroende på om motorn har breda eller smala bakre motorfästen kan det behövas modifieras - antingen på motorn eller på ramen. Jag förordar på motorn.
har inte raketen lösa mellanlägg som på packmopparna.
jag har för mig att jag läst det nånstans.
Jo det stämmer att raketaren har distansbrickor på ramen som man kan skruva bort. Okej så om jag ska slippa att förstöra min nylackade ram så är det 3 växlad(handväxel) som gäller. Kan kanske bli svårt att hitta om man vill ha kick och fartvindskyld. Har letat på tyska ebay, men bara hittat fläktkylda där. Vet någon om det går att bygga om en 3 handväxlad Sachs motor som är fläktkyld till fartvindskyld med delar från min 2 växlad Sachs motor?
Hur har ni ändrat så att kugghjulen till kedjan linjerar?Går det utan ingrepp på svingen?
njaaaa, jag har ju alltid trott att dom hade dåliga ramjiggar, så dom behövde
shims mellan motor och ram för att få kedjan rätt.
och jag vet bara raket och packmoppe som är så.
Ska man göra en bärande lådkonstruktion så kanske man vill ha en viss bredd för styrkans skull. Sen ska även dom runda rören passa lämpligt mot lådkonstruktionen. På raketerna ryms även stödet i den här "lådan" och även där måste det var en viss bredd för det ska anses vara stabilt. Det tidiga Sachsmotorerna hade smalare fästen än de flesta övriga motorer och av den anledningen bör det här utfyllnadsdistanserna tillkommit.
Kan inte vara nåt större problem att få den motorn att passa,har själv haft en -62 sport med Ekf snurra på.
Du har möjlighet att byta sidan på halvmånen på motorfästet och justera med distanser på bakdrev.
Själv monterade jag Leleu 120 nav fram och bak.
Det ger sig själv när du börjar pilla med det.
Tror även zappafan kör omkring med en -61 sport med 4vxl snurra,men han har nog ingen koll på hur han gjort