Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
...........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:38, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.....
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:38, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:37, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
misstänker att dom skrivit fel i den annonsen. ska nog stå 50/3D56:an skrev:Tror inte det avgaset är utbytt, allt där ser original ut. Hela moppen ser original ut förresten, men den är inte ny, verkar vara en långmilare. Ett ganska slitet originalskick kan man säja... Motorn heter Sachs 501/3 BKF Ljuddämparen där är lika den jag satte på Flintan fastän den här är större, både längre och grövre, säkert 80 mm. Kollade på bilder på Hercules MK1 och jag kunde se olika avgassystem bl.a. lika det som sitter på min.erlan skrev:"Jag tänker då på min Hercules MK1 som har en väldigt stor ljuddämpare och kort grov 32 mm krök men endast 12 mm insug och den ska då ge 2,9 hk"
är du alldeles säker på att det avgaset är orginal?
brukar ofta vara 28mm avgas på dom. med lika/liknande ljuddämp du satt på flintan.
Ljuddämparen jag satte på Flintan hittade jag nu på ebay som ljuddämpare till Sachs 503 motorn, den där konstiga motorn. Röret där är 28 och det verkar stämma med min ljuddämpare.
http://www.ebay.ch/itm/Auspuff-Krummer- ... 2c907aea51
om det ska sämma med hercules G3.
ska inte ta strid om avgassystem på olika herculesmodeller.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Det intressanta är ombyggnaden av Flintaförgasaren, som verkar lyckad. Hercules och Sachsmotorerna där flyttar fokus till 
Det kommer mer om förgasaren senare.

Det kommer mer om förgasaren senare.
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:37, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:37, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Något matematisk snille är jag garanterat inte men jag gör gärna ett försök genom att du lämnar bra indata.
30 km/h är 30/60= 0,5 km/minut. D.v.s.500 meter mer minut. För att komma 500 meter med omkretsen 1,88 m behöver hjulet snurra 500/1,88= 266 varv. Motorn har då snurrat 266*14,6= 3884 varv på en minut.
Så vid 30 är det 3884 rpm
vid 40 km/h = 3884*40/30 = 5179 rpm
och vid 50 km/h = 3884*50/30 = 6472 rpm
Med reservation för feltänk men det förefaller som rimliga värden. Kan du sedan veva upp den till 13000 rpm så har du passerat 100 km/h
30 km/h är 30/60= 0,5 km/minut. D.v.s.500 meter mer minut. För att komma 500 meter med omkretsen 1,88 m behöver hjulet snurra 500/1,88= 266 varv. Motorn har då snurrat 266*14,6= 3884 varv på en minut.
Så vid 30 är det 3884 rpm
vid 40 km/h = 3884*40/30 = 5179 rpm
och vid 50 km/h = 3884*50/30 = 6472 rpm
Med reservation för feltänk men det förefaller som rimliga värden. Kan du sedan veva upp den till 13000 rpm så har du passerat 100 km/h

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:36, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Ja du tänker rätt, maxeffekten ligger då vid 45*3884/30 = 5826 rpm56:an skrev:
Låt säja mopeden nu gör max 45 km/tim plan väg ej mot- eller medvind så bör då maxeffekten nu ligga vid c:a 5700 r/m
Kan det vara rätt tänkt?
Om du vill veta hastigheten för ett visst varvtal på din moped kan du använda samma grundvärden. T.ex. att hastigheten vid 6000 rpm blir
6000*30/3884 = 46,3 km/h
Genom att du lämnade exakta data för förhållandet mellan svänghjulets och bakhjulets rotation och hjulomkretsen använder jag de siffrorna. Det är därför jag bara behöver ändra värdet på hastighet sedan för att se det nya varvtalet. Det fungerar säkert med uträkningen som Blyfot visade. Men då måste man känna till en mängd parameterar som man normalt inte gör som primärutväxling, växelutväxling och antal kuggar på kedjedreven.
/ Micke
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
Ska bara säga (kanske du redan visste) att jag körde E85 i både bilen (volvo 240 -81), moppen (1279an) och gräsklipparn (husqvarna rider 850-13)
Men det är några år sedan
Bilen borrade jag upp "nålmunstycket" på och planade toppen 4mm. Då gick den som förut med bensin
Moppen borrade jag "nålmunstycket" och körde med R40 olja. Det luktade skumt ur rykröret.
På gräsklipparn hällde jag bara i E85 utan att ändra nåt. Briggs & Stratton är nog ganska "fetinställda" från början
Det som märks är att den skjuter ett högt skott i avgasröret när man stänger av den, precis när den stannar
Men det är några år sedan
Bilen borrade jag upp "nålmunstycket" på och planade toppen 4mm. Då gick den som förut med bensin
Moppen borrade jag "nålmunstycket" och körde med R40 olja. Det luktade skumt ur rykröret.
På gräsklipparn hällde jag bara i E85 utan att ändra nåt. Briggs & Stratton är nog ganska "fetinställda" från början
Det som märks är att den skjuter ett högt skott i avgasröret när man stänger av den, precis när den stannar

Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:35, redigerad totalt 1 gång.