Compacten går inte rent...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
samuelsoderstrom
Kontakt:

Compacten går inte rent...

Inlägg av samuelsoderstrom »

Nu har jag mekat o mekat och bytt ut o bytt ut men jag får inte min sachsmotor att gå rent... Tändningen verkar vara helt i sin ordning och den har fin gnista. Kickar lätt igång den men när man drar på lite så börjar den hosta och tappa kraft. Har rengjort förgasaren och bytt packningar och även bytt cylinder o kolv. Det ända som skulle kunna vara lite slitet är topplocket. Tror ni att det kan vara att det drar in tjyvluft där? Eller är det nått annat man ska byta ut.. Flottören är ny den med.
Hjälper inte att skruva på munstycket heller. Börjar bli jäkligt uppgiven nu :cry:
Tycker att det "skramlar" endel om motorn med har ett relativt högt motorljud typ samma nivå som avgasrörets ljud..
samuelsoderstrom
Kontakt:

Re: Compacten går inte rent...

En annan grej är att när jag kickar igång den så "slirar" man ibland på kicken.. Alltså att kicken trampas ner men motorn snurar inte runt. Som att den hoppar ur läge då. Är det bara kicken det är fel på då eller kan detta vara en indikation att motorn är utsliten och att det är det som orsakar den högst ojämna gången??
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kolla om det är för mycket olja i lådan.
det är kopplingen som slirar när du kickar.

erlan
samuelsoderstrom
Kontakt:

Det ska jag kolla upp! Ska ändå byta oljan tänkte jag. Men det borde väl inte göra att den går så hackigt som den gör?
Blir väl att plocka i sär allt en gång till och rengöra... Ska man satsa på ny topp tror ni?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det låter inte som att problemet sitter i toppen. Om du lossar den och drar den mot ett 240 ark på en plan yta (t.ex. hällspisen...) så ser du när den är perfekt plan. Man får dra lite lätt och se till att ha ett plant tryck och göra en rörelse som en 8:a. Det är lätt att det slipar för mycket i kanterna om man inte bara trycker lätt och är avslappnad.

Hur är det med soppatillförseln? Rinner det bra ur slangen om du lossar den och är förgasaren riktigt renblåst? har du fått det tätt mot insuget?

Känn efter också att det inte finns något direkt glapp i ramlagren. Är de glappa kan packboxarna vara uttänjda och läcka. Det brukar synas genom att det är olja och skit bakom tändplattan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
samuelsoderstrom
Kontakt:

Ska kolla igenom detta extra noga och återkomma..
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

av beskrivningen på felet låter det som misständningar, eller bränslebrist.
har du kollat filtret i bensinkranen?

erlan
Skriv svar