Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:31, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

Fina bilder thumb_up

Det är säkert som du skriver att brotschningen gav upphöjningar som har slitits ner. Ska det bli bra behöver man borra till väldigt nära slutmått och sedan bara brotscha det sista lilla för att inte brotschen ska hugga.

Fanken vad mycket bränd olja det är i toppen, och förmodligen även på kolvtoppen, om det har skett efter så lite körning :shock: R40 oljan ser inte ut att vara någon hit i det avseendet.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.............
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

Det ska bli intressant att se. Hoppas det är lika rent då som nu.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

....
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

Det är intressant att följa dina prov med E85 och R40. Faller det väl ut kan jag mycket väl tänka mig att göra likadant på en av mopparna. Jag minns hur bra och bludderfritt moppen gick på etanolinblandning när jag var 15 och enligt vissa källor får man en viss effektökning med E85 utan att göra något annat än att bestycka upp. Det återstår att se men är ju lätt konstaterat för då ska toppfarten öka. Siffror som 5 % ökning av hastigheten i 100-registret nämns och det skulle motsvara 15 % effektökning om det mot förmodan stämmer... Jag antar dock att kompressionen behöver höjas för att det ska vara någon vits men kan ha fel.

Har du behövt ställa om tändningen något sedan du började köra med E85?

Hur upplever du karaktären på motorn jämfört med bensindrift?


Det verkar finnas en uppsjö med moderna ricinoljebaserade oljor som ska fungera med både metanol och E85. Castrol Biolube 2T och Shell Advance M Racing m.fl. Det kan ju tänkas att de är bättre lämpade än R40 för trimmade maskiner genom att de är populära inom Gokart-racing och MC tvåtaktstracing?

Själv använder jag i huvudsak två olika 2T oljor, för bensindrift, som är lätta att få tag på här. Det är Q8 RS Extreme och Biltemas Helsyntet för 2T. Q8 oljan ger så låg rökutveckling att det inte känns någon oljelukt eller syns någon rök när jag häller moppesoppa (p.g.a. att det alltid finns hemma) med 4 % oljeinblandning i gräsklipparen. Det är inte så ofta jag kör den, en Klippo med 5,5 hp B&S motor som inte har gått många timmar. Den används bara någon gång per månad för att hålla efter kring ett växthus där trädgårdstraktorn inte kommer åt.
Bilagor
Shell Advance Racing M.jpg
Shell Advance Racing M.jpg (212.29 KiB) Visad 3241 gånger
Q8 RS Extreme.jpg
Q8 RS Extreme.jpg (193.2 KiB) Visad 3241 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:30, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

Tack för bra info !

Ja det är så jag minns det, precis som du skriver att motorn blev mindre känslig för hur man justerade det ställbara munstycket. Den hade lättare att gå rent utan att 4-takta. Det blev även ett annat tonläge på avgasljudet. Lite mjukare har jag för mig.

Ett komplikation för mig att helt enkelt bara hälla i E85 och testa är att jag måste bestycka om förgasaren genom att t.ex. Dellorto 24an inte har möjlighet till ställbart munstycke och det är för trångt att ordna till ett sådant själv. Det finns inte tillräckligt med plats under flottörhuset. Nu har jag i.o.f.s. lätt att byta huvudmunstycke, det tar bara några minuter och jag har ett stort sortiment, så det finns väl ingen anledning att gnälla. Men det är alltid ett stök att bestycka om en ny maskin och man hamnar i motsvarande situation. Nålen står i lägsta läget nu så det finns mycket att ta till där för mellanregistret. Förtändningen (och lutningen på den retarderande tändkurvan) kan jag ändra lätt m.h.a. en potentiometerjustering. Det är en 10-varvs pot med låsbar mikrometerskala på vredet.

Det hade varit bra om någon av de stora förgasartillverkarna hade lagt ner lite jobb på att ta fram trimförgasare som är helt justerbara. Det är inte svårt att få till huvudmunstycket ställbart som på mindre förgasare och nålläget kunde ändras genom att nålsätet justeras upp och ned. Örat och att helt enkelt känna hur det drar är ju väldigt bra instrument för att göra sådana justeringar när man kör. Eller så vågar man inte ha det så genom att folk som inte har någon motorkunskap kan ställa för snålt så att det nyper?

Det är säkert som du skriver, att anledningen till att det inte ryker om Klippon är att det blir varmt som sjutton i ljuddämparen. Det är ju också meningen med 2-takts olja, att den ska brinna upp sedan den har utfört smörjningsarbetet. Det märks stor skillnad på en modern 2T olja och de man använde förr avseende renhet på avgaser. Men det krävs ändå andra typer av oljor för utombordare så att restprodukterna som pumpas ut i vattnet bryts ner lättare.

Jag håller ann med att testa E85 men följer det du gör med intresse !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

kan det vara så att oljan inte funkar bra vid för låga motortemperaturer?
det speciella med utombordsolja är väl att den smörjer bra vid låga temperaturer?
utombordarna kyls ju med kallvatten, så jag antar att vevhuset på en sån är relativt kallt hela tiden. vilket då bör ställa andra krav på oljan.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

erlan skrev:kan det vara så att oljan inte funkar bra vid för låga motortemperaturer?
det speciella med utombordsolja är väl att den smörjer bra vid låga temperaturer?
utombordarna kyls ju med kallvatten, så jag antar att vevhuset på en sån är relativt kallt hela tiden. vilket då bör ställa andra krav på oljan.

erlan
Gissar att oljan inte rekommenderas för "vardagskörning" genom att ricinolja kan kleta igen förgasare och avgassystem.

Att det är speciell olja till utombordare är av miljöskäl.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:28, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

...........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:28, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar