
Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
Inga järnkolvar i moderna modellflygsmotorer
Finns med antingen kolvringar eller ABC motorer där kolv av aluminium går i en Kromad eller Nikasilbelagd cylinder.Men det finns motorer som går med 3-4 % olja med. Ex : http://www.hab.se/forbraningsmotorer--t ... 555-1.aspx

Re: 56:ans motor och mekartråd
varför behöver fyrtakts modellmotorer oljeblandat bränsle?
erlan
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Tack Micke för råd
När jag var mindre fanns inga fyrtakts modellmotorer eller i vart fall väldigt ovanliga. Det var istället diesel- och glödstiftsmotorer och alla dom var tvåtakt. Jag hade några stycken men dieselmotorerna Weber, Enya och allt vad dom hette fick jag aldrig igång. Glödstiftsmotorerna var lätta och starta, Cox Baby Bee var kul
En gång satte jag ett 1:ans växellådsdrev från en tvåväxlad Flinta som svänghjul på en Cox Baby Bee.
Jäklar vad fint den gick på tomgång

När jag var mindre fanns inga fyrtakts modellmotorer eller i vart fall väldigt ovanliga. Det var istället diesel- och glödstiftsmotorer och alla dom var tvåtakt. Jag hade några stycken men dieselmotorerna Weber, Enya och allt vad dom hette fick jag aldrig igång. Glödstiftsmotorerna var lätta och starta, Cox Baby Bee var kul

En gång satte jag ett 1:ans växellådsdrev från en tvåväxlad Flinta som svänghjul på en Cox Baby Bee.
Jäklar vad fint den gick på tomgång

Re: 56:ans motor och mekartråd
De smörjs genom bränslet då oljesystemet på en flygmotor blir ganska komplicerat annars. Motorn skall ju fungera i alla läget inklusive inventerat så olja i sumpen som på en bilmotor kan man glömma...erlan skrev:varför behöver fyrtakts modellmotorer oljeblandat bränsle?
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:25, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Först en pudel
Zenith VN förgasaren är nog Volvo B16 ändå eftersom det är en 34 mm och B18 är 36 mm. Bensinanslutningen är också typisk Volvo men det var ett gasstag med kulleder som förvillade mig. Men B16 motorn satt ju även i annat än i bilarna, kan ju varit nån truck, eller kanske nån SJ perrongdragtruck från Bergbolaget i Lindesberg?

Zenith VN förgasaren är nog Volvo B16 ändå eftersom det är en 34 mm och B18 är 36 mm. Bensinanslutningen är också typisk Volvo men det var ett gasstag med kulleder som förvillade mig. Men B16 motorn satt ju även i annat än i bilarna, kan ju varit nån truck, eller kanske nån SJ perrongdragtruck från Bergbolaget i Lindesberg?

Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:24, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: 56:ans motor och mekartråd
Och i Volvo Krabat! Men om den hade kulleder till gasreglaget vete tusan.
Blå/vit Monark 1209
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:24, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
............
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:24, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd

Visualisera detta: 1279 ram lätt moddad så allt från en sådan i annonsen passar .
Hjul med Nymans alt Grimeca nav alu fälgar vita däcksidor.
http://www.tradera.com/item/100701/2372 ... on-monark-
Sätt sedan dit din Sachsmotor med den tidiga fläktkylningen.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:23, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:23, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:22, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Det ser ut att vara ett fint objekt som har undgått misshandel med hammare och dåliga skruvmejslar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018