Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Patrik »

Patrik skrev:Kom en batteriladdare till i brevlådan idag och fungerade gjorde den också. :)

Bild

/ P
Lite mera på laddfronten:
Fick ju en avi härom dagen å hämtade ut en MXT 14:
Bild

/ P
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Har du inte ett enda batteri som är friskt så att du slipper ladda alla för jämnan? :wink:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Micke S skrev:Har du inte ett enda batteri som är friskt så att du slipper ladda alla för jämnan? :wink:
Eller så ser man till å ladda batterierna för att de skall hålla sig friska länge? :)

Lite snabbt räknat så har jag minst 10st "bilbatterier" i mina fordon så det är nog bra å ha några laddare ändå.

/ P
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja jag har likadant, 4 eller 5 st C-Tech laddare. Det sitter på fordon som står oanvända under stor del av tiden och så måste man ju ha någon som är lös :shock: En av dem är förresten Lidl's liknande laddare som fungerar likadant med pulsladdning. Jag mätte upp den innan den började användas.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Motorcyklar, åkgräsklippare och traktor står i mitt garage och behöver laddas emellanåt för att hålla batterierna i form. Så jag har också sådan där...
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag kör vidare med min hemmagjorda och med den kan jag prova likströmsgeneratorer, ha som strömkälla och lite allt möjligt.
Försök med det med sån där plutt :D

För nån månad sen lånade jag ut min laddare för första gången. Det var till granne en bit bort vars son var hemma och bilen gick inte och starta så han kom och frågade om och låna en laddare och jag gav honom min bästa som jag gjort själv.

Sen sa jag att först går mätaren upp till 6-8 ampere och sen sjunker den till ungefär 2 när det är fulladdat.

Åtta timmar senare kom han tillbaka med laddaren och sa att mätaren aldrig sjönk utan stod på 6 ampere hela tiden.

Sen gav han mig laddaren och den var så het så jag knappt kunde hålla i den cocos_acc.gif

Har dock provat den sen och den funkar som vanligt :close_call:

Men inga mer utlån och absolut inte till honom :Stop_:

Förmodligen en kortsluten cell i det batteriet så laddaren laddade ett tiovoltsbatteri istället och därför blev strömmen för hög.
Nu är det en 8 ampere säkring i laddaren så den gick inte sönder den heller :?
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

56:an skrev:Jag kör vidare med min hemmagjorda och med den kan jag prova likströmsgeneratorer, ha som strömkälla och lite allt möjligt.
Försök med det med sån där plutt :D

För nån månad sen lånade jag ut min laddare för första gången. Det var till granne en bit bort vars son var hemma och bilen gick inte och starta så han kom och frågade om och låna en laddare och jag gav honom min bästa som jag gjort själv.

Sen sa jag att först går mätaren upp till 6-8 ampere och sen sjunker den till ungefär 2 när det är fulladdat.

Åtta timmar senare kom han tillbaka med laddaren och sa att mätaren aldrig sjönk utan stod på 6 ampere hela tiden.

Sen gav han mig laddaren och den var så het så jag knappt kunde hålla i den cocos_acc.gif

Har dock provat den sen och den funkar som vanligt :close_call:

Men inga mer utlån och absolut inte till honom :Stop_:

Förmodligen en kortsluten cell i det batteriet så laddaren laddade ett tiovoltsbatteri istället och därför blev strömmen för hög.
Nu är det en 8 ampere säkring i laddaren så den gick inte sönder den heller
:?

Om du ser på min 24V laddare ovan finns det ett "strömkälleläge" på den också. :) Är inte så plutteliten heller.
Den lille 12V laddaren bredvid finns med mer kräm å supplyläge också men det har inte jag någon än iaf.

Eftersom du är mer förtjust i klumpigare laddare så får jag visa att jag har en sådan här också. :)
Bild

Nä, att låna ut grejer skall man inte göra till vem som helst eller ja, de får ju ha lite på meritlistan att kunna hantera "gammal skit" om man säger som så.
Har ett par stycken som varit sugna på att låna en IRUS med jordfräs på men det har inte varit rätt sorts människor att låna ut till liksom.

Mvh Patrik
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

Patrik skrev:
Har ett par stycken som varit sugna på att låna en IRUS med jordfräs på men det har inte varit rätt sorts människor att låna ut till liksom.

Mvh Patrik
Ja för att framföra en IRUS krävs ju en riktig karl....
Forumsponsor

En truckladdare ser jag :) Dom e ju bra på så vis att man ofta kan få tag på dom gratis. Dock måste man tänka på att dom också är av den reglerade typen som känner spänning och på så vis kan sköta sig själva med automatik.

Den typen jag använder är helt oreglerade och det fordras en viss tillsyn men det är så självklart så det tänker jag ens inte på. Endast en gång har jag glömt laddaren på ett par-tre dygn och förkortade då ett bilbatteris livslängd men det funkade åtminstone nåt år till.

Förr kunde man få igång sulfaterade batterier genom att ladda åt fel håll och sen kortsluta och ladda åt rätt håll så kunde man få dom att ta laddning för bruka batteriet åtminstone en tid. Jag undrar om det verkligen går och göra det med dom här moderna "miniladdarna"?

Sen är det om dom går sönder, kan man reparera en sån eller är det "miljöfarligt avfall" och sen köpa en ny?

En äldre typ av laddare utan reglering är ju ungefär samma hitech som och fixa med tändningen på en gammal moped...

Men visst skulle jag kunna prioritera en sån modern laddare, problemet är bara att jag inte riktigt vet varför... :roll:
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

ja det var nog det senaste inköpet... :mrgreen:

Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

"Sen är det om dom går sönder, kan man reparera en sån "

den cetec jag sett insidan på såg fullt reparabel ut. men just det exemplaret hade svåra fuktskador, så den kastades direkt.

men det kräver ju naturligtvis andra kunskaper än dom jag har.
men det finns ju folk som har elektronik som hobby med.

erlan
Forumsponsor

Jag provade lite praktiskt och enkelt för ett antal år sedan och det var ju intressant i en värld för sig men man kan inte hålla på med allt så jag skippade det sen och det blev Back to basic med motorer! :D
Amarace

Inlägg av Amarace »

Denna blev inköpt idag :)
(Dålig mobilbild jag fick skickad till mig innan köp, har inte hunnit ta nån egen)
Bilagor
image.jpg
image.jpg (24.01 KiB) Visad 2528 gånger
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

ser ut som en riktigt trevlig traktor...amarace..,,
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

pnilz skrev:
Ja för att framföra en IRUS krävs ju en riktig karl....
Ja precis, det är inte något för vem som helst. 8)

/ P
Skriv svar