Ny å fin olja ja... Jo, det är säkert bra men jag kör på min lättbeggad olja från ett gammal dieselreservkraftverk. Det är sån där lite tjockare olja som ska vara i gamla motorer. Har kört med den i ett tjugotal år i olika bilar och gräsklipparen och det har funkat bra.
Den modernaste bilen jag använt den oljan i är Audi 100:an men den fyller 20 nästa år och blir då också veteran

Han som hade bilen innan körde med syntetoljor i motorn men när jag hällde i den här gamla oljan så blev motorn tystare i kamaxelventilmekanismen där under plåtkåpan överst. Jag har frågat varför det skramlar där men dom säjer det ska vara så på dom modellerna

Det var 60 liter motorolja i det där dieselelverket med BM 1113 motorn, ett större specialtråg som en stor fyrkantig låda under motorn, och nu är det väl ungefär hälften av oljan kvar. Jag kör inte så mycket och byte inte olja varje år heller, men vartannat år brukar det bli som nu.
Det säjs att oljan slits ned genom oxidering och visst är det säkert så men på större fartyg byts inte motoroljan, där renar dom oljan istället genom filter och stora centrifuger och det är en serviceåtgärd dom kan göra under drift när fartygsmotorn är igång.