Packboxar HVA Flinta.
Packboxar HVA Flinta.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fråga. Plockat isär en HVA och ska ev byta packboxen på utgående axeln (åt tändningsdelen) när jag ändå håller på. Jag har för mig jag köpt denna packbox tidigare på Momentum men att det inte var dubbelläppad.
Vad har ni för erfarenheter av de kompletta packboxsatser som figurerar hos mopedåterförsäljarna. Är det något å ha eller ska man ev satsa på en enkelläppad-bra kvalite?
/Robban <!-- </EdIndex> --></div>
Vad har ni för erfarenheter av de kompletta packboxsatser som figurerar hos mopedåterförsäljarna. Är det något å ha eller ska man ev satsa på en enkelläppad-bra kvalite?
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag beställde 2 packboxar av bra kvalite. Dock är inte de heller dubbelfjädrade (de gamla är det i allafall) men det lät som att det inte ska vara några problem.
Jag var mest nyfiken på om någon köpt de billiga och haft problem/erfarenhet.
Jag var mest nyfiken på om någon köpt de billiga och haft problem/erfarenhet.
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har noterat när jag tagit isär hva-motorer så sitter packboxen på drivsidan ibland så att den tätar från drivsidan, dvs med den "täta" sidan mot vevhuset, om du förstår vad jag menar. Men detta är inte konsekvent. På magnetsidan sitter packboxen med "täta" sidan mot magneten.
Jag har en KTM 250 EXC som jag hade problem med att den tog in växellådsolja i vevhuset, där monterade jag packboxen med "täta" sidan mot vevhuset, då blev det tätt. Sannolikt drog den in oljan från drivsidan via packboxen in i vevhusetdriv/oljesidan när det blev undertryck i vevhuset.
Någon mer som har erfarenhet av detta? Hur ska packboxarna vara vända?
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag har en KTM 250 EXC som jag hade problem med att den tog in växellådsolja i vevhuset, där monterade jag packboxen med "täta" sidan mot vevhuset, då blev det tätt. Sannolikt drog den in oljan från drivsidan via packboxen in i vevhusetdriv/oljesidan när det blev undertryck i vevhuset.
Någon mer som har erfarenhet av detta? Hur ska packboxarna vara vända?

-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo även jag har varit med om att dom är åt olika håll. Jag tror inte det har så stor betydelse. Men det kan ju hända om motorn gått långt att man vänder p-boxen för att den inte ska ligga i samma gamla spår som den förra legat å nött in på vevaxeln..sedan var alla gamla p-boxar enkelläppade du har ju lite mindre friktion med enkel men det är ju inget som märks. Däremot har man ju en större säkerhet med dubbelläppade dessa är nog framtagna för att tåla ett högre tryck. Men dom flesta monterar dom för att det känns mer safe. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen.
Jag får nog kolla upp saker innan jag ställer dumma frågor.
Jag kollade upp måtten på HVA:s sprängskiss och sedan kikade jag i motorn jag öppnat upp och där satt det packboxar med den runda fjädern på båda sidorna (dubbeläppad) men det som säljs verkar vara enkelläppad.
Nu när frågan dök upp om vilken sida som skulle vara utåt så har jag kollat på magnetsidan på den extra undervisningsmotorn HVA jag har liggandes och där sitter en packbox med den släta fina sidan utåt (och då således fjädern på insidan i motorn-bara en fjäder). Den packboxen borde inte tillkommit efteråt om man kan anta att den suttit sedan den var ny (om man nu kan det) och i så fall borde de som sitter på den motor jag ska byta på vara utbytta en gång-mot dubbelläppat.
Med andra ord har jag nog krånglat till det och ställt onödiga frågor eller vet någon vad som sitter original? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag får nog kolla upp saker innan jag ställer dumma frågor.
Jag kollade upp måtten på HVA:s sprängskiss och sedan kikade jag i motorn jag öppnat upp och där satt det packboxar med den runda fjädern på båda sidorna (dubbeläppad) men det som säljs verkar vara enkelläppad.
Nu när frågan dök upp om vilken sida som skulle vara utåt så har jag kollat på magnetsidan på den extra undervisningsmotorn HVA jag har liggandes och där sitter en packbox med den släta fina sidan utåt (och då således fjädern på insidan i motorn-bara en fjäder). Den packboxen borde inte tillkommit efteråt om man kan anta att den suttit sedan den var ny (om man nu kan det) och i så fall borde de som sitter på den motor jag ska byta på vara utbytta en gång-mot dubbelläppat.
Med andra ord har jag nog krånglat till det och ställt onödiga frågor eller vet någon vad som sitter original? <!-- </EdIndex> --></div>
-