Packboxar HVA Flinta.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Robmic
Inlägg: 120
Blev medlem: 10 apr 2008, 23:00

Packboxar HVA Flinta.

Inlägg av Robmic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fråga. Plockat isär en HVA och ska ev byta packboxen på utgående axeln (åt tändningsdelen) när jag ändå håller på. Jag har för mig jag köpt denna packbox tidigare på Momentum men att det inte var dubbelläppad.
Vad har ni för erfarenheter av de kompletta packboxsatser som figurerar hos mopedåterförsäljarna. Är det något å ha eller ska man ev satsa på en enkelläppad-bra kvalite?

/Robban <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 jun 2009, 23:00

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp nya packboxar på momentum då köper du det du behöver och till förmodad bättre kvalite momentum är inte så dyra dessutom har dom säkert bättre omsättning på grejjorna så då får du "färskare" grejor <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du ingen lokal lager/packbox-fösäljare? Det är standardmått på p-boxarna så det kan väl inte vara svårt att få tag i. :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Robmic
Inlägg: 120
Blev medlem: 10 apr 2008, 23:00

Inlägg av Robmic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag beställde 2 packboxar av bra kvalite. Dock är inte de heller dubbelfjädrade (de gamla är det i allafall) men det lät som att det inte ska vara några problem.
Jag var mest nyfiken på om någon köpt de billiga och haft problem/erfarenhet.
/Robban <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har smäckt dit en billig på tändningssidan utan problem - än... Min Scoterette har inte gått så långt.... :x <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har noterat när jag tagit isär hva-motorer så sitter packboxen på drivsidan ibland så att den tätar från drivsidan, dvs med den "täta" sidan mot vevhuset, om du förstår vad jag menar. Men detta är inte konsekvent. På magnetsidan sitter packboxen med "täta" sidan mot magneten.
Jag har en KTM 250 EXC som jag hade problem med att den tog in växellådsolja i vevhuset, där monterade jag packboxen med "täta" sidan mot vevhuset, då blev det tätt. Sannolikt drog den in oljan från drivsidan via packboxen in i vevhusetdriv/oljesidan när det blev undertryck i vevhuset.
Någon mer som har erfarenhet av detta? Hur ska packboxarna vara vända? :?: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo även jag har varit med om att dom är åt olika håll. Jag tror inte det har så stor betydelse. Men det kan ju hända om motorn gått långt att man vänder p-boxen för att den inte ska ligga i samma gamla spår som den förra legat å nött in på vevaxeln..sedan var alla gamla p-boxar enkelläppade du har ju lite mindre friktion med enkel men det är ju inget som märks. Däremot har man ju en större säkerhet med dubbelläppade dessa är nog framtagna för att tåla ett högre tryck. Men dom flesta monterar dom för att det känns mer safe. <!-- </EdIndex> --></div>
Robmic
Inlägg: 120
Blev medlem: 10 apr 2008, 23:00

Inlägg av Robmic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen.
Jag får nog kolla upp saker innan jag ställer dumma frågor.

Jag kollade upp måtten på HVA:s sprängskiss och sedan kikade jag i motorn jag öppnat upp och där satt det packboxar med den runda fjädern på båda sidorna (dubbeläppad) men det som säljs verkar vara enkelläppad.

Nu när frågan dök upp om vilken sida som skulle vara utåt så har jag kollat på magnetsidan på den extra undervisningsmotorn HVA jag har liggandes och där sitter en packbox med den släta fina sidan utåt (och då således fjädern på insidan i motorn-bara en fjäder). Den packboxen borde inte tillkommit efteråt om man kan anta att den suttit sedan den var ny (om man nu kan det) och i så fall borde de som sitter på den motor jag ska byta på vara utbytta en gång-mot dubbelläppat.

Med andra ord har jag nog krånglat till det och ställt onödiga frågor eller vet någon vad som sitter original? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HVA och ILO skall ha dubbelläppad på transsidan men har från början enkelläppad på magnetsidan.
Sachs har från fabrik enkelläppad på båda sidor. <!-- </EdIndex> --></div>
Robmic
Inlägg: 120
Blev medlem: 10 apr 2008, 23:00

Inlägg av Robmic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack :D
/Robban <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar