Har en fråga angående tändinställning av en Husqvarna Flinta.
Har inte ställt tändningen så många gånger så jag kanske ställer dum fråga eller gör fel men måste fråga.
När jag ställer kolven i ö.d och sedan skall ställa brytaravståndet så sticker jag i bladmåttet mellan brytarna och lossar skruven på brytarna för att sedan spänna den. När jag sedan skall dra ut bladmåttet så låter det som att brytarna fjädrar tillbaks. Och så är fallet för när jag skall kolla måttet så får jag inte i bladmåttet mellan brytarna utan att tvinga in det.
Vad gör jag för fel när jag skall ställa brytarna ?
Angående tändinställning Husqvarna Flinta
Angående tändinställning Husqvarna Flinta
Crescent Skoterett -67
Re: Angående tändinställning Husqvarna Flinta
jag drar/lossar skruven så jag precis kan knuffa fasta kontakten fram och till baka.
sen ställer jag med ögonmått för ett första försöke.
sen kollar jag med bladmått och justerar åt det håll som behövs.
när jag hittat rätt drar jag åt skruven och kollar så det fortfarande är 0,35 eller vad det nu ska vara.
ändrar sig då avetåndet så har jag nog haft brytaren för löst dragen under justerandet, eller glömt någon av brickorna under skruvskallen. brukar vara en fjäder- och en plan-bricka.
erlan
sen ställer jag med ögonmått för ett första försöke.
sen kollar jag med bladmått och justerar åt det håll som behövs.
när jag hittat rätt drar jag åt skruven och kollar så det fortfarande är 0,35 eller vad det nu ska vara.
ändrar sig då avetåndet så har jag nog haft brytaren för löst dragen under justerandet, eller glömt någon av brickorna under skruvskallen. brukar vara en fjäder- och en plan-bricka.
erlan
Re: Angående tändinställning Husqvarna Flinta
Jag får prova detta, tackar för hjälpen
Crescent Skoterett -67
Re: Angående tändinställning Husqvarna Flinta
Nu har jag ställt tändningen och provkört och känns som att den varvar bättre än innan så tack för tipset.
Det som känns mindre tillfredställande är att den går i ca. 25 km/h.
Det som är gjort för att viktkompensera är följande
28 drev bak original är 24 men det fanns inte att hitta och gick då upp till 14 fram här är original 13
Jackat kolven samt en planad topp
Skall ta bort något för att den i alla fall skall gå i 30 km/h och funderar själv på att sätta tillbaks original toppen
Någon som har något annat tips ?
Det som känns mindre tillfredställande är att den går i ca. 25 km/h.
Det som är gjort för att viktkompensera är följande
28 drev bak original är 24 men det fanns inte att hitta och gick då upp till 14 fram här är original 13
Jackat kolven samt en planad topp
Skall ta bort något för att den i alla fall skall gå i 30 km/h och funderar själv på att sätta tillbaks original toppen
Någon som har något annat tips ?
Crescent Skoterett -67
Re: Angående tändinställning Husqvarna Flinta
har rösebäckens motor sålt slut på dom dreven?
eller är det fel offset på dom som dom har?
det finns mycket skrivet om scoterett på forumet, har du provat sökfunktionen?
erlan
eller är det fel offset på dom som dom har?
det finns mycket skrivet om scoterett på forumet, har du provat sökfunktionen?
erlan
Re: Angående tändinställning Husqvarna Flinta
viss liggar väl trimmningsanvisningen på hemsidan?
erlan
erlan
Re: Angående tändinställning Husqvarna Flinta
Husqvarna flinta har du 90mm tändplatta modell denna?
- Bilagor
-
- stefa1.jpg (28.53 KiB) Visad 2736 gånger
Re: Angående tändinställning Husqvarna Flinta
Fick tag i ett bakdrev på 24T som det skall vara original men det gjorde inte mycket på topphastigheten den var densamma ca. 25 km/h men det kändes som att den kom upp i denna hastigheten snabbare än med drevet 28T.
Skall byta tillbaks till standard toppen har en planad topp nu, skall i alla fall få upp den i 30 km/h.
Sedan kanske man skall försöka med ett ställbart munstycke har prova men får den inta att starta nu kör jag med ett nr. 47 eller om det är 48 kanske skall gå ner till nr. 46.
Skall byta tillbaks till standard toppen har en planad topp nu, skall i alla fall få upp den i 30 km/h.
Sedan kanske man skall försöka med ett ställbart munstycke har prova men får den inta att starta nu kör jag med ett nr. 47 eller om det är 48 kanske skall gå ner till nr. 46.
Crescent Skoterett -67