19alex91 skrev:Häftig video. de undre kedjeskyddet är typ omöjligt att hitta. Ja har bara de övre men det ganska bulit. Funderar på att skita i o sätta dit de.
Jag köper gärna överdelen av dig
Njaa får se hur ja ska göra får fundera påt ska kolla hur de blir på moppen. Kan ju kanske va bra o ha nått skydd uppe så inte de stänker massa skit mm.
Du vet att jag är intresserad om du vill sälja iaf
Tänkte påbörja lite massering av äggmotorn senare i vinter.
Toppen ska jag plana 1mm kanske, bara litegrann så jag inte behöver göra någora andra stora anpassningar.
Sen tänkte jag jacka kolven så jag kan få lite mer umpf från motorn, också detta ska jag göra ytterst lite. Jag kan iaf börja med 1-2mm sen se resultate.
Själva cylindern är redan uppborrad i insuget, tänkte polera upp avgasporten åtminstonde, kanske se om man kan öka diametern lite bara.
Sen är väl tanken att testa med E85 om jag vill... kan bli intressant om inte annat.
Annars kör jag nog på V-Power eller iaf 98.
Jag vill åt en motor som kan ligga och tuffa runt 45 utan att svettas. Nu ligger min topphastighet med okänt varvtal på 48... och motorn vill helst ligga på 40 max om man ska slippa ligga på ett högt varvtal.
Sen drevning därefter.
Aja, det är tanken iaf.
Annars ska jag bara ordna med mopeden så den fungerar i övrigt.
Fixa ljuddämparen, det sitter liksom ingen gummitätning mellan skarven på kröken och själva dämparen, sen fixa några hål som någon har borrat tidigare.
Fick precis hem en NOS cylinder och två toppar... sen två reservförgasare... så ja det börjar ordna sig lite.
Men har lite strul med att packboxen vid svänghjulet inte håller tätt så man får använda elektronikrengöring för jämnan annars går den inte alls.
Så det blir en smårenovering senare...
Jaha okej kul med NOS grejer. byt den packboxen då. Så du kan köra med den nu innan snön kommer. funkar det inte att sätta en tunn shimsbricka som täcker boxen sålänge kanske ?
19alex91 skrev:Jaha okej kul med NOS grejer. byt den packboxen då. Så du kan köra med den nu innan snön kommer. funkar det inte att sätta en tunn shimsbricka som täcker boxen sålänge kanske ?
Ska beställa lite prylar från MoHCenter... så ja det blir ett byte!
Tänk på att originalveven inte tål mkt och speciellt inte med tanke på dess ålder/miltal.
Äggmotorn har toppar med olika utföranden på förbränningsrummet, en del med sk klämspalt .
På min busmotor har jag INTE planat toppen endast slipat den helt jämn och ersatt toppackningen med en tunn aluminiumpackning , typ Zundapps.
Klämspalten på min motor ligger på 0.8mm och jag kör med Rito vev som tål "lite" mer än originalveven.
Nere i vevhuset är en del "dödrum" igenlagt och ovanpå detta Rito rundvev, detta ger väl lite mer i vevhuskompression än original.