på den sitter det en sk "60cc" Z-cylinder med lite filad avgas och 2mm höjd cylinder, topp med egentillverkat förbränningsrum samt kokusan.
Upplevde precis samma sak som Kejsaren, faktiskt mer vibrationer än på original, har prövat med flera olika kolvar och bult, en skillnad på 10 - 15 gr från lättaste till tyngsta, samma vibrationerkejsaren skrev:Jag har inte provat 44:an än men jag provade att byta ut original 42mm i en vanlig 4-vxl sachs mot en rito 42 för ett tag sedan och jag tyckte fasen att den vibrerade lite mer efter bytetnån som upplevt det??
på den sitter det en sk "60cc" Z-cylinder med lite filad avgas och 2mm höjd cylinder, topp med egentillverkat förbränningsrum samt kokusan.
Det gäller alla en encylindriga motorer (även parallell twinar), inte bara tvåtaktare.zappafan skrev:Dom kunniga säger att på en Tvåtakt kan man bara få "balans" på ett väldigt snävt område, det är väl problemet att få det på varvtalet man använder mest....
Jo nog är det så, minns ännu hur BSA 650 vibrerade på höga varvSkunkworkz skrev:Det gäller alla en encylindriga motorer (även parallell twinar), inte bara tvåtaktare.zappafan skrev:Dom kunniga säger att på en Tvåtakt kan man bara få "balans" på ett väldigt snävt område, det är väl problemet att få det på varvtalet man använder mest....
Ja obalans stjäl effekt. Men den högre vikten gör nog bara att motorn har lättare att gå på låg tomgång. Inte att dragkraften ökar när man kör.erlan skrev:när jag gjorde en statisk balansering på orginalveven till min tvåpet
så gav det en hastighetsökning på 3km/h på en i princip otrimmad moppe.
den fögre vevhuskompen bör väl teoretiskt ge nån km till?
den ökade vikten bör ge lite bättre backtagningsförmåga.
erlan
Hur jag själv upplever det så kan de som Zappa skriver utgöra en skillnad upp till 0.5 hk, men det gäller då en väldigt potent motor, inte något med köpt 60 cc med kyrkportare, 32mm krök mm,mm.zappafan skrev:Jag skulle tippa max 0,5 Hk...
nej det är kanske för lite massa i ett vevparti till en 50kubikare för att märkas, men jag har då fått lära mig att tung svängmassa hjälper till att hålla varvet när det börjar luta uppför.Micke S skrev:Ja obalans stjäl effekt. Men den högre vikten gör nog bara att motorn har lättare att gå på låg tomgång. Inte att dragkraften ökar när man kör.erlan skrev:när jag gjorde en statisk balansering på orginalveven till min tvåpet
så gav det en hastighetsökning på 3km/h på en i princip otrimmad moppe.
den fögre vevhuskompen bör väl teoretiskt ge nån km till?
den ökade vikten bör ge lite bättre backtagningsförmåga.
erlan
Blev lite nyfiken på detta. Kör du med 44mm slag i nämnda motor?Falkfish skrev:kejsaren skrev:Kör hemmafilad 1hk cylle, höjd 4 mm, Kyrkport samt Sachs Jamarcol, std brytartändning och egenhändigt tillverkad topp med centrumstift. 85 km/ h GPS, Hwer gang
Stefan