Doktorns vuxenpussel

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Doktorns vuxenpussel

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja då har man varit iväg på bussgods å hämtat paketet med Kärnan mopeden. Håller på med inventering å det jag hunnit konstatera är fina prylar i överlag dock skev fästbygel till ena framgaffelfjädern, fel kolv 3mm mindre än loppet :shock: samt spräckta bromsbelägg..annars håller moppen en patina som jag tror går att få till. :D tyvärr måste ena bakhjulet lackas pga. ny fälg eftersom den gamla kasserats. dessutom är alla ekrar kasserade så det blir ju ett jäkla jobb att beräkna rätt ekerlängd.. :roll:
en kov till expressmotor någon..?Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Hasse1

Inlägg av Hasse1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen kolv, men en hel motor vet jag om 23mil norr om dej :wink:
Å du,, e-posta en fråga till ludde7804@hotmail.com så får du ganska säkert svar på ekerlängderna, han är ett levande uppslagsverk :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den där var i bättre skick än den vi fick tag i.
Hade inte Brattis ute en på tradera? Kan den ha gått ut redan? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo jag såg en motor på tradera som gick ut igår men det var bara ett block..eller har du sett en kolv där :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har sett en kolv <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har gått ut.... Kan den ha passat? Han kanske har fler i så fall. http://www.tradera.com/Kolv-tipo-express-42-5mm-sall-245-NOS-auktion_106026999 <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bajs! den kanske var rätt :cry: har faktiskt ingen aning om ur kolven skall se ut på en Expressmotor. Den medföljande kolven har då iaf. ingen likhet med den i auktionen. Tänkte att det brukar ju gå att modifiera en annan kolv bara man vet hur originalet ser ut..man får väl googla :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla med Rösebäckens, han har kolvar på sin hemsida i varje fall. :wink:

http://rosebackenscykelomotor.se/delar/del80518.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:bajs! den kanske var rätt :cry: har faktiskt ingen aning om ur kolven skall se ut på en Expressmotor. Den medföljande kolven har då iaf. ingen likhet med den i auktionen. Tänkte att det brukar ju gå att modifiera en annan kolv bara man vet hur originalet ser ut..man får väl googla :roll:
Det går ju att mäta sig fram. Börja med att ha cylinderna monterad och ställ vevaxeln i TDC (övre dödläge). Håll vevstaken i mitten av cylinder och mät från mitten av kolvbultshålet i staken till cylinderfodrets övre kant. Ta sedan bort ca 0,5-1mm (i vissa fall tar jag inte bort ngt alls, beror på hur toppen ser ut) så vet du hur lång kolven ska vara uppåt.

Nu tar du istället av cylinder och mäter från mitten av kolvbultshålet och ner till vevskinkorna. Ta bort 1mm eller mera från resultatet som säkerhetsmarginal så kolven inte slår emot veven.

Tillsammans med diametern har du nu dom mått som krävs för att börja leta fram en kolv. Det du eventuellt behöver ändra om du hittar en kolv med rätt mått, är att flytta kolvringslåsningarna så ringarna inte fjädrar ut i portarna.

Lycka till :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo fast det är ju svårt att veta om kolven skall ha kanaler i sidorna stora fyrkantiga hål. även kolvtoppens form & om kolven skall vara helt rak i botten..Men nu kanske jag lägger projektet på is eftersom div. tråkiga överaskningar.. :cry:
Tog för givet att allt var bra med mopeden för det var ju infon jag fick vid köpet..Har därför jobbat på som fn för att få moppen på hjul dvs, rengjort å polerat allt, rätade även den ena fästbygeln till gaffelfjädringen (riktigt tidsödande jobb gjutgods å man vill ju inte elda bort färgen..)
Men nu när jag skulle börja montera ihop moppen så upptäcker jag att även gaffelbena är sneda jag monterade då gaffeln i ramen å ser då att även ramen är krokig. Det var jag inte riktigt beredd på :roll: så detta tillsammans med att det saknas en hel del delar gjorde att gnistan försvann :(
så jag får se om den hamnar i en malpåse ett tag..

Bild Bild Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Illa behandlad eftersom färgen var brännd framtill svetsad? Men Pekka i Hallstamppers har en Expressmotor liggandes. Om intresse fins har jag hans tel nummer, på PM <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo den är reparerad i stödet det såg jag på bilder innan köpet å det var då jag frågade om den var rak i ramen trots reparationen. Njae motorn var faktiskt det som var bäst på den här moppen!! Han påstod att botten är nyrenoverad å det verkar faktiskt så fast han sa ju även att ramen var rak så man vet ju inte.. Men det syns iaf. lite silicon runt tätytor veven går mjukt å fint å det låg även gamla ramlager/p-boxar i en medf. kartong. Däremot måste cyllen honas lite lätt å sen dit me en ny kolv då är det nog bara att köra ( om inte annat i högersvängar ha..ha :D :evil: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jamen, lägg upp ramen mellan 2 lastpallar och hoppa lite på den så ska du se att den snart är rak :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var det så du fixade ramen på din PungklämmarZlödapp :D <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Moppen kan ju bli rak vid montering om sneheten kompenserar varandra,fast
kärnan i diverse frukter är ju inte heller symmetriska :lol:
De får nog bli malpåse och vindan förmodar jag doktorn :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar