Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Hasse »

Spummarn skrev:[ Är den värd att provköra månntro?

Självklart att du ska testa.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Spummarn skrev: Avstånd från loppets överkant till:
- avgasportens överkant: 24,5 - 26,0
- spolportarnas överkant: 34,0
- Insugets nederkant: 67,0
.
Det blir ungefär 175 avgas, 118 spol och 137 insug. Max effekt uppnås vid ca 6000 rpm om resten hänger med till det varvtalet och portareor räcker.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Spummarn

Inlägg av Spummarn »

Micke S skrev: Det blir ungefär 175 avgas, 118 spol och 137 insug. Max effekt uppnås vid ca 6000 rpm om resten hänger med till det varvtalet och portareor räcker.
6000 rpm, det låter rätt "snällt" i mina öron. Då var det kanske inte så filad som jag trodde innan. Visserligen ser insuget mer bearbetat på bredden än vad som har gjorts på höjden.

Är 6000 rpm vettigt att ha som utgångspunkt?

Tack så hjärtligt för hjälpen Micke, jag får nog ta mig tid att läsa lite på lite mer angående durationstider så det här säger mig lite mer. Tack än en gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det är inte rejsning precis men räcker för i storleksordningen 4-5 hp. Med så låga durationer drar det bra på lägre varv så det kan vara en trevlig maskin som går ca 70 km/h.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Spummarn

Inlägg av Spummarn »

Micke S skrev:Ja det är inte rejsning precis men räcker för i storleksordningen 4-5 hp. Med så låga durationer drar det bra på lägre varv så det kan vara en trevlig maskin som går ca 70 km/h.
Det är inte ingen rejser som är målet, tanken var att kunna ligga på sådär en 50-60km/h utan att den varvar aset. I det stora hela ser det ut att bli rätt bra, hellre låga durationer som jag själv kan påverka i framtiden om jag blir mer våghalsig än tvärt om.

Tack för din input Micke.
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Men en avgasduration på 175grader ska det varva mer än 6000rpm.
(Dom "tabeller" som finns ute på nätet stämmer rätt dåligt enligt mitt tycke.)

Zundapps 6,25:a har väl vad jag hört en avgasduration på under 170grader och en toppfart upp mot 90Km/h.
Vet dock inte toppvarvet på en sådan, men betydligt mer än 6000 är det.
Det är alltså inte bara antal öppningsgrader som räknas, portarean är nog så viktig.. :D

Har själv en moppe (50cc) med liknade areor som din, något lägre på avgas ca170 och varvar ca 8500.
Den toppar 77km/h med en Mikuni VM16 och kan köras på fyran runt gathörn utan att "storkna".
Ingen raket, men trevlig motorkaraktär. thumb_up
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja den kommer att kunna varva mycket mer än 6000 rpm, t.ex. 12000 rpm vid torrgasning. Men det effektiva varvtalet när den kommer att dra som bäst blir ca 6000 rpm om arean på portarna är anpassade. Är de större så kan motorn ge mer effekt och vid ett högre varvtal än 6000 rpm. Men det gäller att luftfilter, förgasare och avgassystem inte begränsar.
Spummarn

Inlägg av Spummarn »

Hur går jag till väga för att mäta storleken på avgas och insug på ett smidigt och korrekt sätt?
jag kan inte mäta på "utifrån" om ni förstår vad jag menar. Antar att jag måste mäta på portarna "inifrån" cylinderloppet då avgasstosen gör det omöjligt att komma in med något mätverktyg, lika så är insugen så svängt neråt och ut mot cylinderväggarna så det är lika jävligt att mäta där.
Har ni några vettiga tips? Kanske något slags häftmassa att trycka in i portarna och sedan ta bort och mäta på, hmm. Trolldeg...
Dessutom, hur mäta på en port som är allt annat än rektangulär?

Tack än en gång mina herrar.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Du kan stoppa in ett papper och göra ett avtryck mot portkonturen.
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

På vilket sätt hänger 175 grader dur och 6000 varv ihop, förutom div tabeller som cirkulerar på nätet. Tycker det låter som lite lågt varvtal till en så liten motor, ok om det varit en 250cc.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det finns ingen direkt koppling till 175 och 6000 rpm. Avgasdurationen är ju bara en av många variabler på avgassidan och dessa är ändå bara en liten del genom att det finns massor med andra variabler som vi inte känner till hur de är satta. Men sammantaget de andra porttiderna och övriga angivna förutsättningar är det vad jag uppskattar som ett realistiskt värde för toppeffekt.
Spummarn

Inlägg av Spummarn »

Mycket intressant läsning.
Gjorde avtryck av portarna mest för skoj skull, det skulle vara mycket intressant att få veta hur cylindern ser ut original, orörd. Jag har inte så mycket att jämföra med då jag inte sett så många cylindrar i mina dagar, insuget skulle jag tro är ganska breddat.

Bild
http://i.imgur.com/5wemCgr.jpg

Värdena som anges kan säkert spela på någon millimeter hit eller dig. Jag lade inte ner min själ i det.
Skulle det vara någon som mot all förmodan har avtryck från en Zundapp 4,8a skulle det vara mycket uppskattat.

Må väl mina herrar.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Mmm... 35mm portbred på insuget och låter väl stort å brett om jag fattat rätt på en cylinder med 39 borrning.
Med gjutjärnsringa så borde max portbredd ej överstiga 23,6mm med en stabil cylinder med bra cylinderfot.

Ingen super expert på max portbred. Provat med ca. 30mm på en 38mm cylinder. Funkade inte, den blev skrot !
Med stålring upp mot Max 30mm enligt vissa Trimprogram vad jag lärt mig...men vad vet jag.
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Men kolvringen går väl inte ner till insugsporten? Och om den gör det så är väl porten inte 35mm bred längst upp, snarare 25. Däremot så kan jag tänka mig att avgasporten inte får vara större än vad du säger. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Baronen skrev:Men kolvringen går väl inte ner till insugsporten? Och om den gör det så är väl porten inte 35mm bred längst upp, snarare 25. Däremot så kan jag tänka mig att avgasporten inte får vara större än vad du säger. :)
Ja just det tänkte lite fel.....sorry
Skriv svar