Oljud i sachscylinder

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Majtan

Oljud i sachscylinder

Inlägg av Majtan »

Har en Crescent 1209 med 2-växlad sachs som rullat ca 50 mil sen ny. En sån motor borde ju inte ha några oljud tycker man, men på höga varv hör man ett klingande skrammel i cylindern. Det låter mest när man har gasen uppsläppt men avtar om man belastar. På lägre varv hörs inget av detta. För övrigt går den mycket bra och känns som en ny moped. Är stark och gör en bra bit över 30. Någon som har en teori vad detta oljud kan bero på? Inte en skruv är rörd på denna motor så den kan vara bra att ha lite att gå på innan man börjar undersöka.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Re: Oljud i sachscylinder

Inlägg av Coolvette »

Majtan skrev:Har en Crescent 1209 med 2-växlad sachs som rullat ca 50 mil sen ny. En sån motor borde ju inte ha några oljud tycker man, men på höga varv hör man ett klingande skrammel i cylindern. Det låter mest när man har gasen uppsläppt men avtar om man belastar. På lägre varv hörs inget av detta. För övrigt går den mycket bra och känns som en ny moped. Är stark och gör en bra bit över 30. Någon som har en teori vad detta oljud kan bero på? Inte en skruv är rörd på denna motor så den kan vara bra att ha lite att gå på innan man börjar undersöka.
Kolvbultslagringen i lilländan?
Majtan

Inlägg av Majtan »

Det är också en tanke jag har haft. Motorn är ju dock praktiskt taget ny så man undrar hur det skulle kunna blivit så. Fast långa stillestånd är ju inte nyttigt för motorer det heller. Detta lager kan väl ersättas med ett nållager har jag för mig?
brylles

Inlägg av brylles »

Har en Crescent 1148 -61 som gått ca 2500 mil !!! och går fortfarande ca 40 km /h ( 1,5hp ). Motorn har på högvarv ett lite klingande ljud, men kanske det hör till en så gammal dam :oops:
Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
HSE

Inlägg av HSE »

När jag var grabb lät nya Sachs motor alltid så vad jag minns, inte ett skrammel utan ett klingande ljud. Det var ett signum för Sachs, slitna Sachs däremot skramlade/rasslade, från vevaxellagren antar jag.
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

HSE skrev:När jag var grabb lät nya Sachs motor alltid så vad jag minns, inte ett skrammel utan ett klingande ljud. Det var ett signum för Sachs, slitna Sachs däremot skramlade/rasslade, från vevaxellagren antar jag.
Känner igen det där.. Skrammel Sachs brukar farsan kalla dom :) Han är Puch fantast :P
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

HSE skrev:När jag var grabb lät nya Sachs motor alltid så vad jag minns, inte ett skrammel utan ett klingande ljud. Det var ett signum för Sachs, slitna Sachs däremot skramlade/rasslade, från vevaxellagren antar jag.
dom brukar sluta rassla om man shimsar in växellådan nogrant. behöver shimsas på fler ställen än
verkstadshandboken nämner.

erlan
Skriv svar