Oljud i sachscylinder
Oljud i sachscylinder
Har en Crescent 1209 med 2-växlad sachs som rullat ca 50 mil sen ny. En sån motor borde ju inte ha några oljud tycker man, men på höga varv hör man ett klingande skrammel i cylindern. Det låter mest när man har gasen uppsläppt men avtar om man belastar. På lägre varv hörs inget av detta. För övrigt går den mycket bra och känns som en ny moped. Är stark och gör en bra bit över 30. Någon som har en teori vad detta oljud kan bero på? Inte en skruv är rörd på denna motor så den kan vara bra att ha lite att gå på innan man börjar undersöka.
Re: Oljud i sachscylinder
Kolvbultslagringen i lilländan?Majtan skrev:Har en Crescent 1209 med 2-växlad sachs som rullat ca 50 mil sen ny. En sån motor borde ju inte ha några oljud tycker man, men på höga varv hör man ett klingande skrammel i cylindern. Det låter mest när man har gasen uppsläppt men avtar om man belastar. På lägre varv hörs inget av detta. För övrigt går den mycket bra och känns som en ny moped. Är stark och gör en bra bit över 30. Någon som har en teori vad detta oljud kan bero på? Inte en skruv är rörd på denna motor så den kan vara bra att ha lite att gå på innan man börjar undersöka.
Det är också en tanke jag har haft. Motorn är ju dock praktiskt taget ny så man undrar hur det skulle kunna blivit så. Fast långa stillestånd är ju inte nyttigt för motorer det heller. Detta lager kan väl ersättas med ett nållager har jag för mig?
Har en Crescent 1148 -61 som gått ca 2500 mil !!! och går fortfarande ca 40 km /h ( 1,5hp ). Motorn har på högvarv ett lite klingande ljud, men kanske det hör till en så gammal dam 

Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
När jag var grabb lät nya Sachs motor alltid så vad jag minns, inte ett skrammel utan ett klingande ljud. Det var ett signum för Sachs, slitna Sachs däremot skramlade/rasslade, från vevaxellagren antar jag.
Känner igen det där.. Skrammel Sachs brukar farsan kalla domHSE skrev:När jag var grabb lät nya Sachs motor alltid så vad jag minns, inte ett skrammel utan ett klingande ljud. Det var ett signum för Sachs, slitna Sachs däremot skramlade/rasslade, från vevaxellagren antar jag.

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
dom brukar sluta rassla om man shimsar in växellådan nogrant. behöver shimsas på fler ställen änHSE skrev:När jag var grabb lät nya Sachs motor alltid så vad jag minns, inte ett skrammel utan ett klingande ljud. Det var ett signum för Sachs, slitna Sachs däremot skramlade/rasslade, från vevaxellagren antar jag.
verkstadshandboken nämner.
erlan