Em 50 vägrar starta.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
mopedus

Em 50 vägrar starta.

Inlägg av mopedus »

Hej.

Ja min Em 50 på ena Frammen vägrar starta trots gnista komp och ny soppa. Jag har kollat så inte svänghjul och tändplatta sitter löst. Soppan når fram till förgasaren och den är rengjord. Jag har testat med annat stift. Brytaren öppnar när kolven är i toppläget, vilket den gör på den andra motorn till den andra frammen som går som den ska. Jag har kört moppen en vända i år och då var det inga problem. Nästa gång så startade den på andra kicken, gick i 10 sekunder och sen dog den och vägrar efter det att starta. Tänder inte ens på startgas.

Jag har slut på ideér. Har någon nått förslag?

Vh Matte.
HSE

Re: Em 50 vägrar starta.

Inlägg av HSE »

Kompet ok? Blir stiftet surt? Om ja kan tändspänningen vara för låg när gnistan skall så över i motorn med komptrycket, fodrar 10 gånger mer spänning då än om du testat i det fria... Tag ett gammalt stift och nyp bort sidoelektråden så har du ett perfekt stift för att kolla gnistan i det fria. Om stiftet inte blir surt så ligger felet antingen i skit i förgasaren eller så har någon av vevaxelns packboxar gett upp men det brukar inte komma så tvärt.
Användarens profilbild
mopedus

Inlägg av mopedus »

Hej.

Tack för svar.

Om vevaxelboxen är paj, har man fortfarande komp i motorn då? En kille har för inte länge sedan bytt alla lager, packboxar och packningar i motorn.... Kan ju vara nått som hänt där.

Vh Matte.
HSE

Inlägg av HSE »

Kompression har du fortfarande, motorn suger bara in friskluft via den läckande packboxen och späder bränsleblandningen så den blir för mager. Men slår man en tesked bensin direkt i tändstiftshålen och skruvar dit tändstiftet så skall motorn åtminstone tända i det läget.
Användarens profilbild
mopedus

Inlägg av mopedus »

Då ska jag testa det. Sen tänker jag plocka bort svänghjulet. Det är väll bara att märka upp med en tuschpenna hur det suttit då kil saknas. Tack för hjälpen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kan det vara så att han monterat den "moderna" typen av radialtätningar/packboxar som är gummiklädda på utsidan?
vi är flera som råkat ut för att dom krypit ut ur blocket.

t.ex. ilo var förr kända för att blockpackningen kröp ur läge.
det eller blåst cylinderfotspackning ger samma resultat.

erlan
Användarens profilbild
mopedus

Inlägg av mopedus »

Det är sådana här som monterats: http://www.norscand.com/packboxsats-vic ... -1323.aspx

Vart köper man rätt packboxar annars?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det där ser ut att vara rätt typ.
många handlar packboxar hos momentum eller någon av deras konkurenter. det är där man får se till att man får rätt sort.
dom rekomendera generellt den gummiklädda typen, och det är nog rätt till industrier mm.
i mopedmotorer behöver man vanligen inte använda brutala våldsetoder vid demonteringen, så där är oftast hålet för packboxen oskadat, och då är det inget problem att få tätt med yttering i metall.

erlan
HSE

Inlägg av HSE »

Går ju att färgmärka innan man lossar svänghjulet men jag föredrar en mer permanent märkning typ könslag. I vilket fall får man ändå ta ur stiftet och leta upp Ö.D. samt dubbelkolla när man sätter svänghjulet på plats. Får man ju också göra med en motor med kil för att få förtändningen och abriss rätt men utan kil är det mer som kan gå fel...
Användarens profilbild
mopedus

Inlägg av mopedus »

Han som fixat motorn åt mig kom o hämtade moppen och tog den till sin verkstad nu på eftermiddagen. Nu får vi se om han får fart på den. Annars får man göra som förr i tiden o skylla allt på trolldom.

Tack alla för hjälp och visat intresse. :)

Jag postar i tråden vad som felats.

Könslag låter smärtsamt... :)
Användarens profilbild
lekeberg
Kontakt:

Inlägg av lekeberg »

Jag har nya brytarlösa tändsystem till EM50 motorn annars till salu.
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

HSE skrev:Går ju att färgmärka innan man lossar svänghjulet men jag föredrar en mer permanent märkning typ könslag. I vilket fall får man ändå ta ur stiftet och leta upp Ö.D. samt dubbelkolla när man sätter svänghjulet på plats. Får man ju också göra med en motor med kil för att få förtändningen och abriss rätt men utan kil är det mer som kan gå fel...
Jo ett välriktat könslag är bra :lol: slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
mopedus

Inlägg av mopedus »

Hejsan.

Ja då är tändkabel, tändhatt, brytare, kondensator och spole bytta. Nu går den igen. :) Killen orkade inte testa en sak i taget för att se vad som var vajsing så han bytte rubbet på en gång.
HSE

Inlägg av HSE »

mopedus skrev:Hejsan.

Ja då är tändkabel, tändhatt, brytare, kondensator och spole bytta. Nu går den igen. :) Killen orkade inte testa en sak i taget för att se vad som var vajsing så han bytte rubbet på en gång.
Oftast bäst på en gammal motor, med brasklappen att moderna kondensatorer kan vara av usel kvalitet jämfört med de gamla...
Användarens profilbild
mopedus

Inlägg av mopedus »

HSE skrev:
mopedus skrev:Hejsan.

Oftast bäst på en gammal motor, med brasklappen att moderna kondensatorer kan vara av usel kvalitet jämfört med de gamla...
Jag har hört att kondingar är färskvara och att man ej skall använda sig av NOS kondingar.
Skriv svar