sachs 3-väx

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
steffe

sachs 3-väx

Inlägg av steffe »

Får inte det tätt vid cylinderfoten! Problemet från början var en trasig gänga! satte i en insatsgänga men det blir inte tätt ändå!
Det konstiga är att den dör helt när jag sprutar startgas vid cylinderfoten!! Borde den inte varav upp då?
Har provat med dubbla packningar också!
HSE

Re: sachs 3-väx

Inlägg av HSE »

Låter som om tätningsytorna inte är plana, du får kolla det noga både på vevhuset och cylinderfoten och plana/ slipa in om det behövs.
steffe

Inlägg av steffe »

Jo får göra det! Men visst är det lustigt att den dör om jag sprutar startgas??
Det är en lite spricka inåt där jag satte insatsgängan! (är ju inte så mycket gods där) borde inte ha någon betydelse men den kanske vidgar sig när man drar åt muttern? Men den borde täta i ytterkant kan man tycka :?
Användarens profilbild
Petrolhead
Kontakt:

Inlägg av Petrolhead »

Prova spruta in startgas i fuggen, den kommer gå ner i varv då med, det gör det med startgas.
Stryk tunt med flytande packning på båda sidor om packningen alt. lägg packningen I blöt någon timma så den blir riktigt mjuk och dra ihop.
Men det gäller att ytorna är som det tidigare nämndes plana eller så planan det går. om man inte har matchande block kan man ibland få en liten kant i skarven som måste planslipas bort.

Lycka till
JOhan
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Limma pinnbulten i blocket .
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

steffe skrev:Jo får göra det! Men visst är det lustigt att den dör om jag sprutar startgas??
Det är en lite spricka inåt där jag satte insatsgängan! (är ju inte så mycket gods där) borde inte ha någon betydelse men den kanske vidgar sig när man drar åt muttern? Men den borde täta i ytterkant kan man tycka :?
När man monterar en insatsgänga behöver man se till att den inte ligger jäms med hålet utan en bit ner. Annars lyfter den, som kanske i detta fall, cylindern när man drar åt.

Om det är skador i anliggningsplanet så fungerar det bra att använda Loctite flänstätning. Men det får inte vara höjdskillnader så att cylinder lutar i sidled genom att det är näst intill nollspel i den ledden på lager och bussningar,
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar