Var ute och lekte lite idag. Första uppstart med 2,25PS cylinder, pysfri topp, 12mm insug, 12mm förgasare, omstukad 28mm Sachskrök och ett universal effektrör.
Och nej, jag kunde inte klippa..
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Min uppborrade original Bing hade för litet munstycke och jag har varken lösa munstycken eller munstycksborr hemma så jag plockade fram min ubåt.
Det är en Kina Bing som har legat på hyllan i säkert 5år men väl monterad gick motorn mycket bättre än innan!
Det skramlande ljudet är från växlingsmekanismen och tvåan som tenderar att hoppa i pga ett utslitet Magura..
Första provturen gick kalas! Men jag behöver ett större framdrev för nu gjorde den max 35. Det gick ganska fort upp till 35 kan jag ju glädja mig åt
Nu ska jag klura vidare! Har ev. en annan topp på gång också
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Efter att ha anpassat insugsflänsen mot insuget igår kväll så tog jag mig friheten att svetsa ihop röret på frukostrasten. När jag glatt ska lägga ut det färdiga insuget i bilen upptäcker jag att jag satt röret på fel sida om flänsen!! Måndagar...
Blir till att se om det går att anpassa det så det stämmer överens ikväll annars får jag börja om.
Lite lustigt är det ändå att det rektangulära hålet i cylindern är på 200mm2 i originalutförande medans ingången på insuget mot förgasaren ligger på drygt 50mm2. Nu blir cylindern och insuget matchat och upptaget till ~225mm2 så det blir ungefär som ubåten. Tror det reder ut sig ändå.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
HSE skrev:Dom där motorerna hade ju strypningen i insugsröret. Föga förvånade var de en ungdomsfavorit på den tiden då de var enkla att trimma
Jag kan förstå det! Men den ser inte mycket ut för världen med sin runda svänghjulskåpa och sitt lilla yttermått. Jag tog upp ett originalinsug till 12mm och då vaknade den ordentligt! Dessutom har lättmetallscylindern större spolkanaler och större avgas. Det är väldigt fin finish på alla kanaler och portar också.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
TolvNollNio skrev:Hur gick det med insuget?
Kanske blev för mycket effekt för provtur så här års?
Det blev bra! Den vart urstark och svarar bra men jag ska korta insuget för det är för långt. Men den går bra och är ready to run! Just nu så är det stummisen och Apollonet som får ömhet så Farmaren får vänta
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Den blev stark och varvade upp bättre. Dock så ska insuget kortas så förgasaren hamnar en tum närmare cylindern. Sen ska sidokåporna på och Farmaren ska få en ny trampkedja och ev. ett 15 drev. Det blir lagom till långkalsongrallyt!
Raketarslet behöver min tid efter det
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53