Förgasare som läcker bensin ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Kuli

Förgasare som läcker bensin ?

Inlägg av Kuli »

Har provat några olika förgasarhus, flottörer och flottörlock men i alla kombinationer så läcker det bensin ut de röd markerade hålen på bilden. Pluggar jag igen hålet så läcker det ur nålmunstycket istället.

Har testat flottör och flottörlock nedsänkta i vatten och sedan blåst i bensinslangen och inte en bubbla luft läcker ut. Så flottören borde vara tät. Det verkar inte heller vara bensin i flottörerna.

Ska det rinna bensin ur hålen ?

Vad har hålen för funktion ? Är det avrinning så bensinen ska rinna ut i luftburken istället för ned i vevhuset och flottören hänger sig ?

Det som återstår är då att flottörnivån är för hög ? Men tycker inte det borde vara fel på alla flottörer jag har.

Blir trött på grejjerna. Hur bra funka en ny komplett 12mm förgasare från kina ?

/Kuli...
Fugge.jpg
Fugge.jpg (98.4 KiB) Visad 7944 gånger
Baronen
Forumsponsor

Re: Förgasare som läcker bensin ?

Inlägg av Baronen »

Har du rätt flottörer? Om nålen är för kort så stänger flottören men nivån blir för hög vilket resulterar i att bensinen rinner ur skvallerhålet.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Kuli

Inlägg av Kuli »

Baronen skrev:Har du rätt flottörer? Om nålen är för kort så stänger flottören men nivån blir för hög vilket resulterar i att bensinen rinner ur skvallerhålet.
Ja, det är en bra fråga. Skulle vilja påstå att det är rätt då grejerna en satt ihop tillsammans när jag köpte moppen i tämligen oskruvat skick. Men det finns inga garantier för det. Dock har det fungerat tillsammans en gång i tiden.

Om man ska köpa en ny flottör så finns det bara en som ska passa till Sachs, Puch och Husqvarna m.fl. så då verkar det inte så noga.

Blir inte klok på detta....

/Kuli...
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Skicka ett PM till Micke S och fråga. ja såg i en annan tråd han hade gjort vid en motor så fint så han kan nog det här också :)
  • Bild
MattiasPettersson

Inlägg av MattiasPettersson »

Låter som att antingen är flottörnålen för kort eller så är det packningen som sitter på flottörnålen/ eller att det ska sitta en packning i kanalen som flottören ska stänga när flottörhuset är fyllt har försvunnit?
Har du låtit förgasaren få ligga i avfettnings bad? Det brukar jag göra så försvinner det mesta skit som fastnat i kanaler och sånt!
Lycka till :wink:
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

hålets funktion är att släppa in lite luft som hjälper till att finfördela bränslet när det kommer upp ur spridarmunstycket.
på ett eller annat sätt måste flottörnivån vara för hög.
och någon packning som ska täta finns det inte. det är bara konan/spetsen på flottörnålen som ska täta mot ventilsätet i locket.
du har möjligen inte petat med en nål eller dylikt upp i ventilsätet?

erlan
Kuli

Inlägg av Kuli »

erlan skrev:hålets funktion är att släppa in lite luft som hjälper till att finfördela bränslet när det kommer upp ur spridarmunstycket.
och någon packning som ska täta finns det inte. det är bara konan/spetsen på flottörnålen som ska täta mot ventilsätet i locket.

erlan
Att flottörnivån är för hög kan vi vara överens om för att det läcker. Det är ren fakta.

Men det är lite konstigt att alla tre flottörer jag provat med ger samma resultat, men det är väl fel på alla tre då.

Har provat att sänka ned flottör och locket i vatten. Blåsa i slangen och det kommer inga bubblor utan verkar helt tät.

/Kuli...
Kuli

Inlägg av Kuli »

Är det någon som har erfarenhet av de nytillverkade Sachs 12mm förgasarna som t.ex. Norscand med flera säljer för runt 400:- ?

/Kuli
HSE

Inlägg av HSE »

Min fungerade klockrent ur lådan men som med andra billiga Kina tillverkade saker varierar kvaliteten både i gjutning och bearbetning. Så det är lite lotteri över det :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det är inte så att du har fel flotörlock.
finns ju flera olika. minst tre! olika har jag träffat på.

erlan
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

erlan skrev:det är inte så att du har fel flotörlock.

erlan
Precis, det brukar vara samma flottör men olika lock med olika längd på halsarna.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Kuli skrev:
erlan skrev:hålets funktion är att släppa in lite luft som hjälper till att finfördela bränslet när det kommer upp ur spridarmunstycket.

erlan
Att flottörnivån är för hög kan vi vara överens om för att det läcker. Det är ren fakta.

Men det är lite konstigt att alla tre flottörer jag provat med ger samma resultat, men det är väl fel på alla tre då.

Har provat att sänka ned flottör och locket i vatten. Blåsa i slangen och det kommer inga bubblor utan verkar helt tät.

/Kuli...
Det räcker inte att bara lägga den i kallt vatten, ska du testa en flottör ska du hålla den under ytan i en mugg med ljummet vatten. Om det kommer luftbubblor från flottören är den läck.

Bensinens ytspänning är så mycket lägre än vatten så den tränger in där vatten inte kommer in.
Genom att värma luften inne i flottören kommer den varma luften att expandera och bubbla ut.
Kuli

Inlägg av Kuli »

Coolvette skrev:
Kuli skrev:

erlan

/Kuli...
Det räcker inte att bara lägga den i kallt vatten, ska du testa en flottör ska du hålla den under ytan i en mugg med ljummet vatten. Om det kommer luftbubblor från flottören är den läck.

Bensinens ytspänning är så mycket lägre än vatten så den tränger in där vatten inte kommer in.
Genom att värma luften inne i flottören kommer den varma luften att expandera och bubbla ut.
Det var inte flottörens täthet jag testade utan om flottörnålen tätade i flottörlocket.

/Kuli...
Kuli

Inlägg av Kuli »

Baronen skrev:
erlan skrev:det är inte så att du har fel flotörlock.

erlan
Precis, det brukar vara samma flottör men olika lock med olika längd på halsarna.
Mina flottörlock har nummer 32-032 på undersidan. Är dessa rätt till en Sachs 12mm förgasare ?

/Kuli...
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

ja det är rätt nummer... har du PM:at Micke än och frågat vad han säjer? :)
  • Bild
Skriv svar