Skillnad 3 och 4-lamellkoppling Sachs?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HSE

Re: Skillnad 3 och 4-lamellkoppling Sachs?

Inlägg av HSE »

Go stil på operatören i reklambladet där :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Sura skrev:http://www.nttgroup.se/Files/Catalogs/E ... 6980000000
Den finns bara med förlängt centrum, men det är bara att svarva bort.
S-1521-17 eller S-1521-12 blir det för din del, och det fixar Benny och gänget i Fagersta.
tackar så mycket, återstår att se vad jag får för tillgång till maskiner
i vinter. om jag fräser egna, eller köper färdiga ämnen.
jag har nämligen några kopplingskorgar till sachs 98cc liggande.
och då får man göra eget primärdrev om man ska använda dom i en vanlig sachs.

erlan
sniffer

Inlägg av sniffer »

erlan skrev:
Sura skrev:Det vore väldigt kul att få veta vem som har 20 häst med en Athena 80 !
kan vara den här killen, han verkar veta vad han sysslar med:

http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 6&start=60

att det skulle vara ur en athenacylinder var nog en missuppfattning
nånstans.

erlan
Jag åker inte Athena nej. Och mopeden är inte bromsad. Men den går bra. :) Skall ge mig på det nu i vår igen.. Rally rally.. Får se vart det bär. Och det där med 130+ km/h gör den. Men sen vred sig stackas EKF-veven. :( Gasade ändå lugnt dit upp då lamellpaketet slirade.. 3-skivig originallamell-variant med hårdare fjädrar. Beställde material och grejer, härdad axel och lite så för att köra ut ett nytt vevparti i CNC-fräsen i mån om tid. Men sen dök Rito-veven upp till EKF 44mm slag. Så sket i allt och provar den. Lite skeptisk till balansfaktorn mot min kolv dock. Men jag provar.
Kommer väl kanske lite bilder här framåt våren. När motorn är isär igen för upgrade. Men ja.. Är väl lite som sådan, hemlig. Och skall inte säga för mycket fören jag gjort allt rätt runt om.. Har varit och NC-fräst lite smått i cylinderfoten och 3d-scannat lite av spolkanalerna för att få till vettiga vinklar nedåt i block. Men egentligen inte något jättemärkvärdigt. Och va är det man säger. Jag är ung och dum. :P Och inte han som orkar/vill hänga ut snoppen(den lille) :oops: på forum i onödan.
Sysslar ju egentligen med motorsport och extremare 4-taktstrimmning, radfyra, turbo och sådan skit. Vassare gatbil rentav.. Så detta med mopeden är bara en bisyssla när jag orkar/hinner. Men tävlingsmänniska som jag är så kan jag inte låta bli. De där jävla mopperallyna(chickenrace) vi har här i stan driver ju en sådan som mig till vansinne. Tål det inte. Älskar ju att trimma! Hopplös blir jag..
Hur som. Siffror på papper vill jag ha, och skit som håller. Innan dess lär jag va ganska tyst och aningen hemlig hur.. Om "hur" ens nu är verklighet. :? Som sagt, bra går den. Och en Stockholmare-moppe är farlig i de hastigheterna. Daniel blir rädd.. :shock: :?
Senast redigerad av sniffer den 28 dec 2015, 21:12, redigerad totalt 1 gång.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Och för övrigt. De där rakskurna dreven är jag bra sugen på. Bara det finns material att bearbeta så löser sig resten. Men ser ju så ut.
"Sura" några nummer på hjul i listan likt som de på bilden, som går ihop med cc-måtten mellan axlarna i våra EKF-motorer? Gärna ge mig. :D Har länge velat fått slänga väck den där snedskurna historian på korgen min.
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Sura skrev:Det vore väldigt kul att få veta vem som har 20 häst med en Athena 80 !
Om jag åkte över 124 blås med ca 14 hk så måste ju den moppen gå nå jävulskt !
Jag har slutat tillverka kopplingar för att sälja, och gör bara 5 lamellers till mig själv.

Bild
Otroligt fina grejer, Sura! Men med den kopplingen och snedskuret så borde väl sachs eminenta kopplingslager ge upp snabbare än ett bakdäck en solig sommardag? Jag gissar på att det håller betydligt bättre med rakskuret då axialspelet i stort försvinner? Skulle vara spännande att se hur det hela blev :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar