Här kommer första inlägget från en ny medlem som dessutom har en pågående "renovering" av en Crescent 1289 (en "krom-stockholmare"). Fast "renovering" är nog att ta i - mopeden har varit nedmonterad i över 20 år, och behöver först monteras ihop och göras komplett och fungerande innan man kan göra någon egentlig "renovering". Dock har den inte rullat mer än 8-900 mil om jag minns rätt, och den är ganska oförstörd.
Jag har ett par monteringsfrågor som jag hoppas kunna få lite hjälp med:
- På detta exemplar kan jag inte klura ut om pakethållarens båda främre "öron" ska överlappa utanför eller innanför stötdämpar-konsolerna?
När jag tittar på det ser det ut som om ramen skall vara innerst, pakethållaren utanför och sedan stötdämparna längst ut. Dock är både ramen och pakethållaren lite lätt stukade, så det kan vara tvärt om också.
- Det verkar som om bensintanken monteras stumt mot ramrören? På undersidan, ska det vara något mellanlägg eller bricka mellan ramen och tutan?
- Den inre stålhylsan i svingarmsbussningen följde med svingaxeln ut. Jag lyckas inte sätta ihop detta igen (och tror inte det är tänkt att kunna delas så...)
Har ni tips på hur man kan fixa ett par bra och stabila svinglager. Skall man leta reda på moderna Kina-kopior?
Edit:
Rubrik uppdaterad pga att jag skrivit fel nummer. Det är en 1289 - inte 1189!

All hjälp uppskattas! Tack på förhand!