Ska byta axel och bussningar i svingen på en crescent.
Kruxet är att axeln är av på ena sidan, det lilla som sticker ut är stukad, förmodligen efter att någon slagit på den.
Axeln sitter fast i båda innerringarna på bussningarna.
Har försökt att dra ut axeln, flera brickor innanför muttern- Det går inte!
Har värmt med gasol, hände inte mycket, gummit blev varm och verkar ha släppt från inner eller ytterringen.
Det är trångt så det är svårt att klyva innerringarna medans axel och ytterringen är kvar.
Hur gör man för att få bort, få ur axeln?
Byte av svingaxelbussning
Re: Byte av svingaxelbussning
Våld och varsamhet! Vars bor du? Är du i närheten kan du få hjälp. 

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
-
Har funderat lite mer, borde man inte kunna slitsa innerringarna med ett smalt sågblad till ett multiverktyg, ett sånt där där bladet sitter framför själva maskinen, det finns blad som är 10 mm breda. Antar att metallen i ringarna inte är sten hårda.
Borra sönder skiten! Slipa plant, körnslag och sen borra så långt in du kan. Då får du ju loss svingen och sen kan du värma hejdlöst för att få ut det som eventuellt sitter kvar fastrostat i ramen.
-
Har nu provar multimaskinen, funkade skapligt.
Bättre funkade att värma mer, så att gummit blev mjukt, då var det bara att trycka svingen i sidled så gled den av bussningarna.
Värre är att få loss axel.
Funderar på att såga av Axels då att svingen kan tas av, det är bara en lite bit.
Men vad för jag sen?
Är det bara värma och slå. Eller finns det mindre våldsamma sätt?
Har ingen press, och skruvstädet är för litet för att pressa med.
Borra ur axeln? Men är det inte svårt att borra rakt?
Ett problem är att den sitter fast på båda sidor. Kan ju inte borra på båda sidor, hur får jag då ur mitt delen?
Bättre funkade att värma mer, så att gummit blev mjukt, då var det bara att trycka svingen i sidled så gled den av bussningarna.
Värre är att få loss axel.
Funderar på att såga av Axels då att svingen kan tas av, det är bara en lite bit.
Men vad för jag sen?
Är det bara värma och slå. Eller finns det mindre våldsamma sätt?
Har ingen press, och skruvstädet är för litet för att pressa med.
Borra ur axeln? Men är det inte svårt att borra rakt?
Ett problem är att den sitter fast på båda sidor. Kan ju inte borra på båda sidor, hur får jag då ur mitt delen?
-
Om du vill återanvända axeln får du ha tålamod. Värme (gasol, inte gasverk) och kyla omväxlande samtidigt som man sprayar gång efter gång med rostlösare hjälper.
Mer våld: Om man inte är jätterädd om färgen på röret i ramen kan man slå samtidigt med två hammare från varsitt håll på rörets utsida. Det får röret att flexa så att rost och elände släpper lättare. Se exempel.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=tX7GVWcB-bg[/youtube]
Lycka till!
Mer våld: Om man inte är jätterädd om färgen på röret i ramen kan man slå samtidigt med två hammare från varsitt håll på rörets utsida. Det får röret att flexa så att rost och elände släpper lättare. Se exempel.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=tX7GVWcB-bg[/youtube]
Lycka till!