Politiken i Sverige

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av HSE »

Micke S skrev:Det är inte alls någon dålig ökning för en pension. Många som har ett vanligt jobb fick inte mer i påslag 2015 och just nu är ju inflationen låg så det kanske inte äts upp av prisökningar.

Jag ser med spänning fram mot hur det blir för mig. Hur pass bra kommer det att visa sig att prognosen på https://www.minpension.se/ stämmer och kommer det att komma i fas på en gång från de olika bolagen? :? Om allt ramlar in i Januari så blir det en ovanligt bra månad rent ekonomiskt för jag har även semesterersättning från den 1/4 2015 tillgodo och semestersersättningen är lite högre än vanlig lön har jag för mig. D.v.s. ersättningen för t.ex. 20 dagars semester är högre än en hel månadslön som räknas på 21 arbetsdagar eller något åt det hållet.

För övrigt är det ingen tvekan om att för min del känns det MYCKET skönare och roligare att vara pensionär än att behöva åka till jobbet. Förut såg man fram mot helgen. Nu ser man med glädje fram mot nästa dag :D Det är en djäkla tur för jag har haft ett jobb som jag har trivits med. Men det blir ju förbaskat tjatigt i längden och det kändes totalt vansinnigt att bränna av mer tid där än jag redan har gjort, 41 år :shock:
Problemet tycker jag är att det inte finns någon instans som har övergripande information om just din pension. Har väl med sekretess att göra, men krånglar till det. Det är pesionsmyndigheten och sedan Aleckta och i mitt fall två bolag till. Så man får själv hålla koll så gott det går...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

sachsmaster skrev:Hur ska man egentligen veta att inflationen är låg? :shock:
Bläddra bland dina räkningar några år tillbaka och kom sen och berätta vilka som inte blivit dyrare :roll:
Jag har känslan av att det mesta utom cigaretter (röker ej själv) har blivit mindre dyrt från år till år. Det finns säkert undantag men det är så jag upplever det. Det är nog inte en låg inflation som är orsaken utan att konkurrensen mellan säljare är ofantligt mycket större än förut och att vi inte betalar tull inom EU. En annan faktor är förstås att även om priserna inte direkt har gått ner så har det varit en viss löneutveckling och de som arbetar betalar betydligt lägre skatt än för 10 år sedan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Kan vara så att att prisutvecklingen jämnas ut när allt räknas samman. Poängen var dock att jag sa "räkningar" och med det menade jag vatten o avloppsräkningar, elräkningar överföring och fasta avgifter, m.m. samt hyror överlag men just det nämnde du inget om :)
  • Bild
HSE

Inlägg av HSE »

sachsmaster skrev:Kan vara så att att prisutvecklingen jämnas ut när allt räknas samman. Poängen var dock att jag sa "räkningar" och med det menade jag vatten o avloppsräkningar, elräkningar överföring och fasta avgifter, m.m. samt hyror överlag men just det nämnde du inget om :)
Kommunerna har överlag dålig ekonomi och försöker hålla ned skattehöjningarna genom att höja sina taxor så alla sådana där räkningar tycks öka mer än index. Med en åldrande befolkning ökar kostnaden för åldringsvården drastiskt och så har vi flyktingmottagandet som på kort sikt kostar en slant.
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Nu tror jag dock inte att det verkar som kostnaden för åldringsvården ökar utan snarare så att Politiken i Sverige har skurit ned kostnaderna och förstört åldringsvården så den blivit skrämmande dålig jämfört med vad den var tidigare.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/hel ... g-utan-mat

Sen kan man ju undra vad som är meningen med hundratusentals nyanlända unga pensionsräddare när industri och samhälle ändå inte har några jobb att erbjuda. Hur tänkte dom här?

Och den s.k. "arbetarrörelsen" LO och fackföreningarna, vad håller dom på med egentligen? cocos_acc.gif cocos_acc.gif cocos_acc.gif
  • Bild
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

HSE skrev:
sachsmaster skrev:med det menade jag vatten o avloppsräkningar, elräkningar överföring och fasta avgifter, m.m. samt hyror överlag men just det nämnde du inget om :)
Kommunerna har överlag dålig ekonomi och försöker hålla ned skattehöjningarna genom att höja sina taxor så alla sådana där räkningar tycks öka mer än index. Med en åldrande befolkning ökar kostnaden för åldringsvården drastiskt och så har vi flyktingmottagandet som på kort sikt kostar en slant.
Om kommunerna har dålig ekonomi NU, kan vi bara drömma om hur det kommer att se ut inom ett par år..
Staten betalar ju sk etableringabidrag till kommunerna när de tar emot migranter ( för flyktingar är bara ett fåtal).
Detta upphör efter två år och då är det kommunens skyldighet att försörja dessa migranter.
Ett förhållande som kommungubbar tycks ha svårt att ta till sig, de ser bara guldet under de två åren..
Söker man på dessa migranters generella utbildning är det ju sorglig läsning, även om undantag finns.
Min tandläkare har en tandläkarutbildad sköterska från ett Balkanland, hennes make är akademiker..
Hon har lärt sig nästan perfekt svenska på 6 månader. Tyvärr är de undantag.
Vår myndigheter klassar någon med lokal gymn utbild som "högutbildad" så verkligheten ser annorlunda ut än hur den presenteras.
Vi kommer att behövá mängder med låglönejobb för att kunna få alla inkommande lågutbildade ( om de ens kan läsa..) i arbete.
Vad nu (s) och facken/LO tycker om det..
Framtiden blir spännande - och dyr.... cocos_acc.gif
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

OutbackJack skrev:
HSE skrev:
sachsmaster skrev:med det menade jag vatten o avloppsräkningar, elräkningar överföring och fasta avgifter, m.m. samt hyror överlag men just det nämnde du inget om :)
Om kommunerna har dålig ekonomi NU, kan vi bara drömma om hur det kommer att se ut inom ett par år..
Staten betalar ju sk etableringabidrag till kommunerna när de tar emot migranter ( för flyktingar är bara ett fåtal).
Detta upphör efter två år och då är det kommunens skyldighet att försörja dessa migranter.
Ett förhållande som kommungubbar tycks ha svårt att ta till sig, de ser bara guldet under de två åren..
Söker man på dessa migranters generella utbildning är det ju sorglig läsning, även om undantag finns.
Min tandläkare har en tandläkarutbildad sköterska från ett Balkanland, hennes make är akademiker..
Hon har lärt sig nästan perfekt svenska på 6 månader. Tyvärr är de undantag.
Vår myndigheter klassar någon med lokal gymn utbild som "högutbildad" så verkligheten ser annorlunda ut än hur den presenteras.
Vi kommer att behövá mängder med låglönejobb för att kunna få alla inkommande lågutbildade ( om de ens kan läsa..) i arbete.
Vad nu (s) och facken/LO tycker om det..
Framtiden blir spännande - och dyr.... cocos_acc.gif
Om man läser ditt inlägg. Så skulle jag nog vilja säja att: Framtiden blir nog katastrofal och dyr..cocos_acc.gif
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Men nu förstår jag inte riktigt, Massinvandring är ju en fin affär som Sverige tjänar på eller :(
inte ljuger väl politikerna ?? :roll:
Sverige har aldrig varit säkrare sa en kändis!
Vi behöver invandrare för att klara framtiden sa en politiker (eller fler).
Ändå har man en gnagande känsla av att det är nåt som inte stämmer :?

Jag har haft ögonen öppna för att hitta förklaringar på dessa påståenden men än så länge är det inte nåt jag förstått mig på.
Men så är jag ju bara en sketen knegare :wink:

Den som kan förklara nedanstående påståenden så att jag förstår får ett hemligt pris av mig.
Hur kan vi tjäna på Invandringen när staten lånar pengar och sätter Sverige i skuld?
Varför behöver vi Invandrare för att klara vår framtid när vi själva knappt har arbete?
Hur kan Sverige vara säkrare nu , när no-go-zoner bara ökar och bildas lika snabbt som fyllefinnar växer ut på hakan på söndag morgon?
Hur kan det komma sig att man som "flykting" kommer ända till Norden genom 15 krigsfria zoner utan att stanna upp redan i t.ex Grekland eller Schweiz?
Hur kan man INTE se att en man som har mer skägg än Gustav Wasa, fler fåror i ansikte än mitt potatisland, inte är ett barn?
Varför är det mer fokus på att hjälpa folkhorder av flest män med moderna kläder och friska kroppar som rest flera hundra mil och i vissa fall med fickorna fulla med pengar (Som visst danskarna nu plockar av dom), än att hjälpa barn i Rumänien, Eritrea, bara för att ta några exempel. de har inte en chans att emigrera till Norden! de har inte resurserna. dom har vi glömt.
Det dör 300 barn om dagen av svält, ingen av de barnen kommer från länder där folk emigrerar till Sverige. de barnen och deras föräldrar har vi prioriterat bort.

Jag är inte direkt emot Invandrare men har väldigt svårt för invandringspolitiken som förs med skygglappar långa som lappvantar.
Om det vore så att det politikerna säger stämmer, varför kan dom då inte förklara ovanstående frågor så att folket förstår?

Jag håller med outback, det finns många bra invandrare och många som det är synd om, men tyvärr lyser de dåliga svinen starkast och får resten av sina landsmän att komma i dålig dager.
Mångkultur är otroligt svårt att hantera i ett samhälle och jag känner inte till något land där det fungerar tillfredsställande. för mig är det lätt att förstå varför vi har de problem som vi ändå har, trots svt:s och flera myndigheters ivrigt tappra försök att mörka dessa.

/J
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Har det varit palatsrevolution och du har avsatt Kejsaren och tagit över ? :shock: :mrgreen:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

japp, en oblodig politisk manöver fixade allt :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Sorgligt att man valde fel branch i yrkeskarriären cocos_acc.gif . Som Kommunalare hade man kunnat få vara aktiv i välfärdsutvecklingen genom att det ingår i medlemsavgiften... :shock:

Medlemmarna i Kommunal är välfärdens motor.

http://www.metropolpalais.se

https://www.marholmen.se

http://www.xn--grosshandlargrden-lrb.se

http://lyrankonferens.se
Bilagor
Metropola Palais.jpg
Grosshandlargården.jpg
Marholmen.jpg
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

"Flera av polisens runt 200 kommunikatörer uttrycker oförståelse inför sekretessen.
– Vi tvingas hänvisa till ett beslut som vi inte begriper, säger en av dem till DN."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/info- ... as-inte-ut

:roll:
  • Bild
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

sachsmaster skrev:"Flera av polisens runt 200 kommunikatörer uttrycker oförståelse inför sekretessen.
– Vi tvingas hänvisa till ett beslut som vi inte begriper, säger en av dem till DN."

Hur fan ska detta sluta...? :roll:
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

Hynboholm skrev:
sachsmaster skrev:"Flera av polisens runt 200 kommunikatörer uttrycker oförståelse inför sekretessen.
Hur fan ska detta sluta...? :roll:
God fråga.
Vi har ju för närvarande en Maktens rövslickare med Eliasson som rikspolischef..
Påbudet om sekretess kommer bombsäkert uppifrån i hierarkin..
Vi ska INTE få veta.
HSE

Inlägg av HSE »

Problemet med sk ensamkommande barn som lever på gatan i Göteborg är verkligen stort: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.296 ... i-nordstan
Låst