Skoterett Bus variant

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av erlan »

det kan vara så att jag spänt bågen lite för hårt med den cylindern.
orginal slaglängd är 39,xx jag minns inte exakt. så det blir ju kanske lite vilda porttider.
därför är det mycket möjligt att ditt val av cylinder är bättre.
dock hittade jag mitt cylinderkit för en billig summa på ebay.
för att få mer plats på insugssidan ner i vevhuset så har jag valt att stoppa en 47mm suzukikolv i den cylindern.
för dom som är intreserade: dom här cylindrarna går att få med både 10 eller 12 mm kolvbult.

Boyesen reed är nog bra, men jag tror att jag behöver vinkla och förlänga reedhuset mer för att få nån nytta av ett fyrläppat membran på detta bygget. och det är tveksamt om jag får plats med det under
motorkåpan.

erlan
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av drutten »

Dax att sätta fart med bakhjulet
Tog en framfälg i från någon typ av Pvc bide och började med att borra hål för drevfästet som görs i aluminium
Blir nog till att klura mer på detta innan det är klart.
Jäkligt tight att få dit kedjan så den linjerar men det ska nog gå ;)
Bilagor
image.jpg
image.jpg
image.jpg
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av drutten »

Så ja då var drevfästet nästan klart bara borra för lämpligt drev nu.
Blir nog ett originaldrev 24T till en Skoterett.
Inväntar nu senaste beställningen på membran och luftburk, så med lite tur blir det uppstart nästa vecka av motorn :)
Bilagor
image.jpg
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av billykid »

drutten skrev:Så ja då var drevfästet nästan klart bara borra för lämpligt drev nu.
Blir nog ett originaldrev 24T till en Skoterett.
Inväntar nu senaste beställningen på membran och luftburk, så med lite tur blir det uppstart nästa vecka av motorn :)
Snyggt jobbat ....och fälgen gick bra att svetsa i.. thumb_up
Luddet84
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 sep 2013, 18:50
Ort: Helsingborg

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av Luddet84 »

Ser ut att bli bra:)!
Monark sport 1966 ( färdigrenoverad!!)
Monark monarscoot 1968 (åkmoppen)
Monark 1264 1964 ( färdigrenoverad )
Speed Compact 1247 -1967(åkmoppe)
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av drutten »

billykid skrev:
drutten skrev:Så ja då var drevfästet nästan klart bara borra för lämpligt drev nu.
Blir nog ett originaldrev 24T till en Skoterett.
Inväntar nu senaste beställningen på membran och luftburk, så med lite tur blir det uppstart nästa vecka av motorn :)
Snyggt jobbat ....och fälgen gick bra att svetsa i.. thumb_up
Ja det är ju tur att man har en bra kamrat som kan detta med att svetsa aluminium ;)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av erlan »

appropå drev. var det samma mått som sachs på den flinta-varianten?
i så fall kan jag tipsa om att det finns större drev i tyskland än vad det finns i sverige.
den handväxlade varianten på våran fotväxlade sachs (50/3D) rymmer nämligen 17 kuggat framdrev.

erlan
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av drutten »

erlan skrev:appropå drev. var det samma mått som sachs på den flinta-varianten?
i så fall kan jag tipsa om att det finns större drev i tyskland än vad det finns i sverige.
den handväxlade varianten på våran fotväxlade sachs (50/3D) rymmer nämligen 17 kuggat framdrev.

erlan
Det är inte samma mått på denna Flinta som på Sachs, däremot så funkar Sachs drev på 3 växlad fot flintan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av erlan »

på trväxlade fot finns ett kreidlerdrev som jag tycker är bättre.
någon tiondel att putsa i hålet så blir det sugpassning.
vill minnas att sachsdrevet hade lite spel mellan hålet och axeln när jag provade på min.

erlan
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av drutten »

erlan skrev:på trväxlade fot finns ett kreidlerdrev som jag tycker är bättre.
någon tiondel att putsa i hålet så blir det sugpassning.
vill minnas att sachsdrevet hade lite spel mellan hålet och axeln när jag provade på min.

erlan
Tack för tipset!
Får ta och köpa att kreidlerdrev till Toppern då :)
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av Hasse »

Tänk på att det finns två typer på Kreidlerdreven. Har inte måtten i skallen men "tror" att det är 11 och 12mm.
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av drutten »

I dag monterades tändsystem Testade att kicka och hålla i tändkabel, det var inte så smart ;) men gnista finns.
Membran och luftburk monterades så inmätning av insug kunde göras.
Med lite tur så blir det start på lördag :)
Bilagor
image.jpg
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av Hynboholm »

Spännande! Hoppas att den kommer gå bra så du får lön för mödan!
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av drutten »

Så ja nu är det riktigt nära :)
Bara lite småpyssel så blir det start på lördag.
Bilagor
image.jpg
image.jpg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3105
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av Lolalola »

Herrejävar ett sånt paket! :thumb:
Skriv svar