Frågan jag har är vilken/vilka modeller som hade den här stödklacken?
Sen vet jag den tidigare typen hade en trekant som fäste i den fastsvetsade rörhylsan på ramen så det här är väl något senare utförande?
Och i så fall då fr.o.m. vilket år?

OK... men på vilka mopeder hittar man den här stödklacken då?glava skrev:Den trekantiga är den senare modellen.
Som jag skrev så hade 2000 den ända till 1963 dvs 2013 som är den sista modellen av 2000. Innan dess hade inga andra modeller sidostöd av denna typ, de hade centralstöd eller sidostöd med fjäder utan klack. 1153 (och säkert 1163,1164) var den första modellen med den senare triangelklacken som jag skrev tidigare.sachsmaster skrev:
Men enligt Raketsportsidan var ju 2000-serien en lång rad av olika modeller från 1956 till 1964 så jag förutsätter att den här stödklacken passar till fler modeller än de äldsta som man brukar förknippa med Crescent 2000, det kom ju även tidiga modeller med benskydd före samgåendet med MCB och dom borde då ha den äldre typen av stödklack tycker åtminstone jag.
Vad jag har kunnat se, så introduceras stödbenet av Nymans modell först 1955. Det fanns då med endast hos de för året nya cykelmodellerna men kommer under efterföljande år att mer och mer utrustas även på befintliga modeller. Konstruktionen är föga olik Monarks modell, men vissa delar skiljer sig givetvis.sachsmaster skrev:Nej, inte bearbetning. Sänksmide förstår du väl.
Härdat kolstål. Supersnabb tillverkning, billigt material, lågt pris per enhet.
Tack för övrig lokalisering. Redan igår kväll började jag fundera på Crescent modeller som inte hade centralstöd vilket kan tyckas var det normala på både mopeder och cyklar före samgåendet MCB, så där har ju glava helt rätt.
Tanken fördes direkt då till den skoterliknande modellen Crescent 2000 som av praktiska skäl borde ha sidostöd och efter en koll bland Raketsports cykelbroschyrer kunde jag se att flick- och pojkcyklarna utrustades med sidostöd något som jag tror Varberg egentligen var först med och där är det nog den trekantiga modellen av stödklack som gällt hela tiden. Crescent måste förstås då ha ett eget utförande för att inte kopiera och det är väl därför det ser ut som det gör.
Vilken säljare säjer nej till fantasipriser så det är nog inte omöjligt att stödklacken hamnar på Tradera så småningom.
Jag bara hittade stödklacken en låda och undrade vad den var till![]()
Men enligt Raketsportsidan var ju 2000-serien en lång rad av olika modeller från 1956 till 1964 så jag förutsätter att den här stödklacken passar till fler modeller än de äldsta som man brukar förknippa med Crescent 2000, det kom ju även tidiga modeller med benskydd före samgåendet med MCB och dom borde då ha den äldre typen av stödklack tycker åtminstone jag.