bestyckning av athena 80cc med 28mm pwk

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MackanB

bestyckning av athena 80cc med 28mm pwk

Inlägg av MackanB »

Drog igång min nybyggda compact idag! :shock: :twisted: :twisted: :mrgreen:
Satan vilket orr d va I maskin! Men den går fett som satan.

vilken storlek tror ni att jag ska börja på.
Efter att jag demonterat, helsvetsa, slipat, lackat o monterat ihop den igen o ska börja finjustera.

Jusst nu sitter d 135 munstycke.

-Athena 80cc
-28mm pwk förgasare utan Jet.
-HPI2 tändsystem
-32mm krök
-zundapp jamarcol dämpare
-biltema Fiddy-filter
Athena 80cc EKFCompact 1252. SÅLD
Mustang 617 Sport 1965. SÅLD
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Compact under konstruktion.....
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Re: bestyckning av athena 80cc med 28mm pwk

Inlägg av selma »

MackanB skrev:Drog igång min nybyggda compact idag! :shock: :twisted: :twisted: :mrgreen:
Satan vilket orr d va I maskin! Men den går fett som satan.

vilken storlek tror ni att jag ska börja på.
Efter att jag demonterat, helsvetsa, slipat, lackat o monterat ihop den igen o ska börja finjustera.

Jusst nu sitter d 135 munstycke.

-Athena 80cc
-28mm pwk förgasare utan Jet.
-HPI2 tändsystem
-32mm krök
-zundapp jamarcol dämpare
-biltema Fiddy-filter
Jag har 105 med jet.(28PWK)
minsta lågfarten sänkt nål till nedersta läget.
lite bättre pipa än du,annars snarlik setup.
Så jobba dej nedåt,läs stift så du inte gör nåt du ångrar :wink:
MackanB

Inlägg av MackanB »

Ska jag också testa runt 105? Eller jobbar huvudmunstycket o jet-munstycket ihop på fullgas på din? Kanske man ska börja på ca 125?
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jag har hamnat på ca 125 på flera PWK. Börja med det så att du inte riskerar värmenyp på en gång.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

MackanB skrev:Ska jag också testa runt 105? Eller jobbar huvudmunstycket o jet-munstycket ihop på fullgas på din? Kanske man ska börja på ca 125?
Mina inställningar var mest för att få dej att förstå att dom är "fett" inställda från början
Powerjet är med och duschar på fullgas,så pluggar man det får man gå upp i huvudmustycke.
Gå ner 5 hack i taget å finlira när du börjar närma dej.
Är det inte tänkt att vara en vintermoppe så spar du finliret tills våren närmar sig,skiljer en del på inställningar.
MackanB

Inlägg av MackanB »

Ok då gör jag så. Min pwk e nog utan jet. Stog inget om jet i infon om den, d va mycket därför jag valde den. Fick för mig att d e svårare för en hobby-meck o få till d bra med ett tredje munstycke med i leken.
Nä d blir sommar-moppe d här.
Tack för hjälpen
E-Type 1973-74 .SÅLD.
MackanB

Inlägg av MackanB »

Prova idag med 122 o d va fett satan fortfarande. Ska testa 115 nästa sväng. Klurigt d här....
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tänk bara på att huvudmunstycket i huvudsak bestämmer flödet på fullgas. Eller åtminstone sista tredjedelen, Det bästa är att sortera ut de olika varvtalsområdena vart och ett för sig med tomgångsblandning, nål och huvudmunstycke. Jag brukar börja med huvudmunstycket men bryr mig då bara om att den går bra på höga varvtal och full gas. Sedan jobabr jag mig nedåt i området. Det viktiga är att man har någon form av metodik och inte rättar ett fel m.h.a. att införa nya fel.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MackanB

Inlägg av MackanB »

Nere på 110 nu o den går skapligt på fullgas. Men behöver ner i lågfart. Tips på storleks-område?
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Lite skumt är det för du är väl nere på det minsta munstycket som finns till PWK nu?

Jag körde med ett ganska litet munstycke på en förgasare. Den gick mycket bra på fullgas. Men hade lite för lätt att bluddra på delgas. Så jag sänkte nålen två hack och då gick den kanonbra. Men redan efter ett par hundra meter på fullgas så värmenöp den :shock: Så det blev drygt ett 10 nummer större huvudmunstycke, till ett mer rimligt värde, och sedan går den klockrent. Det var i.o.f.s. på en Dellorto 24.

På PWK har det hänt ett par gånger att jag har behövt fräsa ner nålsätet någon millimeter för att få bort tokbludder på lätt belastning, Men det är svårt att gissa vilken bestyckning som passar dig för allt spekar in, durationer, avgasssystem, längd på insugsrör, typ av luftfilter och tändkurva. Kan man ha mycket förtändning tål motorn mer soppa och går bättre på låg och mellanvarv. Men då finns risk för spikning på höga varv. Jag kör därför numer alltid med en tändkurva som gör det lättare att få till utan att riskera haveri p.g.a. spikning och bibehålla bra kraft på låg och mellan.

Förgasarnas grundbestyckning brukar dock inte vara så tokig och det vanliga för mig har varit att få gå ner några nummer i huvudminstycke, sänka nålen något hack och kanske gå ner en storlek på lågfartsmunstycke.

Luftskruven på PWK har ganska stor inverkan och är påverkande rätt så långt upp i registret.
MackanB

Inlägg av MackanB »

Jo jag tycker 110 e i minsta laget när man tittar runt på nätet. Nålen har jag längst ner. D Kanske e Fiddy-filteret från biltema som spökar o har för litet Flöde. E jusst från noll till halv-gas den surar ner sig nu. även när jag står o varvar utan växel. O drar jag på full-gas så tacktar
Den ca 5sek o sen bär det av jävlar i min låda!!! :shock: :D ska prova utan Fiddy-filteeret på söndag så kanske man kan gå upp lite i munstycke o skruva lite på luft-skruven så får vi se.

Tackar för infon!! slider_thankyou.gif
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

I min värd börjar du närma dig i huvudmunstycke,sen är det en skitförgasare när du har kolvstyrt insug.Du får bekymmer som du beskriver i mellanregister,den är för tvär trotteln.
Det blir kaos när pipan börjar dra,lite mjukare transport med rundtrottel som möter ett spottande insug.Därför är rundtrottel att föredra på kolvstyrda cylindrar.
Själv så har jag försänkt lite i trotteln för att sänka nålen ytterligare,minsta lågfartsmunstycket har du väl förmodligen redan i.
Det är som natt och dag mellan dom varianterna med exakt samma seup.
Har fortfarande kvar denna böld med samma setup som du har.pwk28 Athena 80 pvl vrålapa.Ett lite ryckigt transportmedel som inte kommer att bli bättre förrän en rundtrottel kommer på.

Bild
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Bestyckning av förgasare på 2-takt är en djungel utan dess like, en sak har jag lärt mig iaf...för mager bränsle blandning = ras.
Kör nu mera med 2 storlekar större eller mer på huvudmunstket än då man får bästa effekten. De får böla å bluddra lite, heller
det än dyra renoveringar.. :mrgreen:
MackanB

Inlägg av MackanB »

Trist om d e så.... att d inte lirar med pwk... har inte kollat lågfart-stycket ännu. Men det borde fan gå o få att lira. Mitt långa insugsrör ca 15cm borde väl inte störa lågvarvs-egenskaperna?
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det är absolut ingen omöjlighet att få en PWK28 att gå bra. Nedan är några motorer som jag har kört med PWK28 och som har gått kanonbra.

Fiddyfiltret kan störa mycket, som du är inne på. Du kan testa med att klippa ett stort hål bak på det svarta innerfiltret och se om restriktionen ligger där och ha det röda ytterfiltret kvar som skydd.

Kolla också att du har ett tändstift med rätt gänglängd (lång gänga). 15 cm insugsrör låter som för långt om du inte räknar med gummimuffen också i den längden.

Svarar den på luftskruven som den ska? Om inte behöver du byta lågfartsmunstycke. Att t.ex. gå ner till nästa steg på lågfart kan göra väldigt mycket för att förbättra egenskaperna på delgas och lätt last.

Motor: EKF
Cylinder: Athena 80 oportad
Slaglängd: 44
Förgasare: Barikit (Keihin) PWK 28 och Polini EVO Racing luftfilter
Huvudmunstycke: 125 och nålen i lägsta läge
Lågfartsmunstycke: 40 och powerjet 32
Bränsle: 98 med 4% oljeinblandning
Avgassystem: 36 mm högeffektpipa
Tändsystem:Kokusan 1,8 mm förtändning

Motor: 5 vx S-motor med 48 mm borr, 48 mm slag och 95 mm vevstake
Cylinder: Polini 80 typ 148.6002 med 12 mm cylinderdistans
Förgasare: St. 6 PWK 28 med nedkortat Polini EVO Racing luftfilter
Huvudmunstycke: 130 och nålen i lägsta läge
Lågfartsmunstycke: 38 och powerjet 30
Avgassystem: Racepipe RP2 Zundappsystem
Tändsystem:HPI med retarderande kurva, 2,5 mm initial förtändning.

Motor: 5 vx kantmotor med drevning 15/36
Cylinder: Polini 80 med höjd och bearbetad cylinder ca 200 grader avgasduration.
Slaglängd: 42
Förgasare: Barikit (Keihin) PWK 28 och nedkortat Polini EVO Racing luftfilter
Huvudmunstycke: 130 och nålen i lägsta läge
Lågfartsmunstycke: 40 och powerjet 32
Avgassystem: 36 mm högeffektpipa
Tändsystem:HPI med retarderande kurva, 3,5 mm initial förtändning.
Skriv svar