Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
HSE
Inlägg: 6020
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av HSE »

Förstör inte något men resultatet kan ju variera efter skicket då inte två objekt är lika. En annan variant är att gnida med linolja på trasa, ger bra glans och rostskyddar samtidigt så det är min favoritmetod för att bevara ytan om det finns rost. Men det är mer jobb att göra rent utan vatten... Så jag provar alltid på en liten bit först.
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

Så där ja!
Testade först på nederdelen av framskärmen med först 5-56 för att få bort smutsen, sen autosol för att snygga till. Och vilken skillnad!
Gick sen över till att testa på benskyddet.
Nu ska jag bara köpa vax eller kokosfett (ska tydligen funka)
Mona23.jpg
mona25.jpg
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

Tvättandet fortsätter. Långsamt...
IMG_20160117_204441.jpg
IMG_20160117_195111.jpg
Var får man tag i såna här?
IMG_20160117_202855.jpg
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

Inväntar mer delar till motorn innan jag kan fortsätta med den.
Så lite småpill har det fått bli.
Rengjort ramen och tanken bla. Usch vilken sörja!

Köpte nya handtag också. Som självklart va för korta. Men orkade inte skicka tillbaka dom så jag kapade rören ett par mm.
IMG_20160126_165207.jpg
Ytterkåporna kunde jag inte motstå att polera och sätta lite färg på. Tur nog hade frugan ett nagellack i typ rätt färg.
IMG_20160131_160911.jpg
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av Baronen »

Stiligt! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

Lite mer gjort idag.
Polerat pakethållaren och hämtat väskorna som ska sitta på hos posten.
IMG_20160201_151144.jpg
IMG_20160201_151629.jpg
IMG_20160201_161051.jpg
IMG_20160201_163733.jpg
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

Motorn är nu färdig och den startar!
https://youtu.be/F4CmDZhG6Qg

Skulle nog vilja byta förgasare och cylinder.
Det är bara 8mm i insuget. Känns som att den inte kommer gå jätte fort.. Eller?
Nån som sitter på bättre grejer och vill byta?
IMG_20160205_111704.jpg
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av billykid »

Nice...å matchande väska till.... thumb_up
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av sachsmaster »

Gillar det du håller på med, det kommer bli bra tror jag :thumb:

Solklart är det 1956 års motor, det ser man på både topp och cylinder. Översta kylflänsen är lite spetsig baktill och det var så de första två åren, sen på 57 års motor var den mer rundad och samtidigt försvann pysventilen som egentligen är förbaskat bra att ha om man får lite komp i motorn.

Jag hittade faktiskt en sån där bromswire för bakbromsen som vart dålig på din monarscoot. Wiren är i mycket gott skick och komplett. Om du vill utröna vad det ska var för sort där, wire eller stag, så kolla om du kan hitta fästena för wirehöljet, i så fall ska det finnas ett bakre och ett främre. Det är ett fäste med ett hål och slits där du kan skjuta in wiren och sedan passar ändhylsan på wirehöljet i hålet.
  • Bild
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

billykid skrev:Nice...å matchande väska till.... thumb_up
Väskor. Köpte två. Tur det för dom är jävligt små.
Får bara plats en ½liters flaskor i..
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

sachsmaster skrev:Jag hittade faktiskt en sån där bromswire för bakbromsen som vart dålig på din monarscoot. Wiren är i mycket gott skick och komplett. Om du vill utröna vad det ska var för sort där, wire eller stag, så kolla om du kan hitta fästena för wirehöljet, i så fall ska det finnas ett bakre och ett främre. Det är ett fäste med ett hål och slits där du kan skjuta in wiren och sedan passar ändhylsan på wirehöljet i hålet.
Ska kolla/fota idag så får vi se. Är det nått du skulle kunna sälja om den passar min?
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av sachsmaster »

Jag har ingen direkt användning för den så det skulle jag väl kunna tänka mig :)

Jag ser det är nåt med svänghjulsmagneten som inte ser ut och stämma. Det verkar vara Bosch svänghjul på Stefa ankarplatta och jag är inte säker på det blir riktigt så bra.... :?
  • Bild
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

Så här ser ett av fästena ut där bromsvajern satt.
IMG_20160206_173357.jpg
Vad tror du det kan bli för problem med olika delar till tändningen?
Den funkar ju trots allt.
La upp ett till klipp där man ser lite bättre.
https://youtu.be/_HaaWGq7eXU
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av sachsmaster »

Jäpp, det är som jag trodde att det ska vara bromswire på den monarscootern. Visst kan du kanske få dit ett stag men då måste du kapa bort fästena du visar och det tycker jag är synd på en sån fin originalmoped.

Det som jag ser som problemet med svänghjulsmagneten är att Bosch hade något större innerdiameter på svänghjulen jämfört med dito Stefa så luftgapet kommer öka vid ett sånt skifte förutsatt att spolarna är Stefa vilket jag inte vet i det här fallet. Enklast är väl om du mäter luftgapet med ett bladmått och 0,15 - 0,20 mm kan man väl se som ett riktvärde just här.

Jag kollade filmerna och motorn spann fint. Hoppas bara du använder originalskruvarna till motorn och mopeden. Nya blanka skruvar är ingen proffsrenovering i mina ögon :wink:
  • Bild
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Inlägg av GhR08 »

sachsmaster skrev: Jag kollade filmerna och motorn spann fint. Hoppas bara du använder originalskruvarna till motorn och mopeden. Nya blanka skruvar är ingen proffsrenovering i mina ögon :wink:
Tyvärr är det inte många original skruvar kvar.
Både fel storlek och slitna.
Men ska försöka återanvända så många som möjligt.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Skriv svar