Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Förstör inte något men resultatet kan ju variera efter skicket då inte två objekt är lika. En annan variant är att gnida med linolja på trasa, ger bra glans och rostskyddar samtidigt så det är min favoritmetod för att bevara ytan om det finns rost. Men det är mer jobb att göra rent utan vatten... Så jag provar alltid på en liten bit först.
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Så där ja!
Testade först på nederdelen av framskärmen med först 5-56 för att få bort smutsen, sen autosol för att snygga till. Och vilken skillnad!
Gick sen över till att testa på benskyddet.
Nu ska jag bara köpa vax eller kokosfett (ska tydligen funka)
Testade först på nederdelen av framskärmen med först 5-56 för att få bort smutsen, sen autosol för att snygga till. Och vilken skillnad!
Gick sen över till att testa på benskyddet.
Nu ska jag bara köpa vax eller kokosfett (ska tydligen funka)
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Tvättandet fortsätter. Långsamt...
Var får man tag i såna här?
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Inväntar mer delar till motorn innan jag kan fortsätta med den.
Så lite småpill har det fått bli.
Rengjort ramen och tanken bla. Usch vilken sörja!
Köpte nya handtag också. Som självklart va för korta. Men orkade inte skicka tillbaka dom så jag kapade rören ett par mm. Ytterkåporna kunde jag inte motstå att polera och sätta lite färg på. Tur nog hade frugan ett nagellack i typ rätt färg.
Så lite småpill har det fått bli.
Rengjort ramen och tanken bla. Usch vilken sörja!
Köpte nya handtag också. Som självklart va för korta. Men orkade inte skicka tillbaka dom så jag kapade rören ett par mm. Ytterkåporna kunde jag inte motstå att polera och sätta lite färg på. Tur nog hade frugan ett nagellack i typ rätt färg.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Stiligt! 

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Lite mer gjort idag.
Polerat pakethållaren och hämtat väskorna som ska sitta på hos posten.
Polerat pakethållaren och hämtat väskorna som ska sitta på hos posten.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Motorn är nu färdig och den startar!
https://youtu.be/F4CmDZhG6Qg
Skulle nog vilja byta förgasare och cylinder.
Det är bara 8mm i insuget. Känns som att den inte kommer gå jätte fort.. Eller?
Nån som sitter på bättre grejer och vill byta?
https://youtu.be/F4CmDZhG6Qg
Skulle nog vilja byta förgasare och cylinder.
Det är bara 8mm i insuget. Känns som att den inte kommer gå jätte fort.. Eller?
Nån som sitter på bättre grejer och vill byta?
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Nice...å matchande väska till.... 

-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Gillar det du håller på med, det kommer bli bra tror jag
Solklart är det 1956 års motor, det ser man på både topp och cylinder. Översta kylflänsen är lite spetsig baktill och det var så de första två åren, sen på 57 års motor var den mer rundad och samtidigt försvann pysventilen som egentligen är förbaskat bra att ha om man får lite komp i motorn.
Jag hittade faktiskt en sån där bromswire för bakbromsen som vart dålig på din monarscoot. Wiren är i mycket gott skick och komplett. Om du vill utröna vad det ska var för sort där, wire eller stag, så kolla om du kan hitta fästena för wirehöljet, i så fall ska det finnas ett bakre och ett främre. Det är ett fäste med ett hål och slits där du kan skjuta in wiren och sedan passar ändhylsan på wirehöljet i hålet.

Solklart är det 1956 års motor, det ser man på både topp och cylinder. Översta kylflänsen är lite spetsig baktill och det var så de första två åren, sen på 57 års motor var den mer rundad och samtidigt försvann pysventilen som egentligen är förbaskat bra att ha om man får lite komp i motorn.
Jag hittade faktiskt en sån där bromswire för bakbromsen som vart dålig på din monarscoot. Wiren är i mycket gott skick och komplett. Om du vill utröna vad det ska var för sort där, wire eller stag, så kolla om du kan hitta fästena för wirehöljet, i så fall ska det finnas ett bakre och ett främre. Det är ett fäste med ett hål och slits där du kan skjuta in wiren och sedan passar ändhylsan på wirehöljet i hålet.
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Väskor. Köpte två. Tur det för dom är jävligt små.billykid skrev:Nice...å matchande väska till....
Får bara plats en ½liters flaskor i..
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Ska kolla/fota idag så får vi se. Är det nått du skulle kunna sälja om den passar min?sachsmaster skrev:Jag hittade faktiskt en sån där bromswire för bakbromsen som vart dålig på din monarscoot. Wiren är i mycket gott skick och komplett. Om du vill utröna vad det ska var för sort där, wire eller stag, så kolla om du kan hitta fästena för wirehöljet, i så fall ska det finnas ett bakre och ett främre. Det är ett fäste med ett hål och slits där du kan skjuta in wiren och sedan passar ändhylsan på wirehöljet i hålet.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Jag har ingen direkt användning för den så det skulle jag väl kunna tänka mig
Jag ser det är nåt med svänghjulsmagneten som inte ser ut och stämma. Det verkar vara Bosch svänghjul på Stefa ankarplatta och jag är inte säker på det blir riktigt så bra....

Jag ser det är nåt med svänghjulsmagneten som inte ser ut och stämma. Det verkar vara Bosch svänghjul på Stefa ankarplatta och jag är inte säker på det blir riktigt så bra....

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Så här ser ett av fästena ut där bromsvajern satt.
Den funkar ju trots allt.
La upp ett till klipp där man ser lite bättre.
https://youtu.be/_HaaWGq7eXU
Vad tror du det kan bli för problem med olika delar till tändningen? Den funkar ju trots allt.
La upp ett till klipp där man ser lite bättre.
https://youtu.be/_HaaWGq7eXU
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Jäpp, det är som jag trodde att det ska vara bromswire på den monarscootern. Visst kan du kanske få dit ett stag men då måste du kapa bort fästena du visar och det tycker jag är synd på en sån fin originalmoped.
Det som jag ser som problemet med svänghjulsmagneten är att Bosch hade något större innerdiameter på svänghjulen jämfört med dito Stefa så luftgapet kommer öka vid ett sånt skifte förutsatt att spolarna är Stefa vilket jag inte vet i det här fallet. Enklast är väl om du mäter luftgapet med ett bladmått och 0,15 - 0,20 mm kan man väl se som ett riktvärde just här.
Jag kollade filmerna och motorn spann fint. Hoppas bara du använder originalskruvarna till motorn och mopeden. Nya blanka skruvar är ingen proffsrenovering i mina ögon
Det som jag ser som problemet med svänghjulsmagneten är att Bosch hade något större innerdiameter på svänghjulen jämfört med dito Stefa så luftgapet kommer öka vid ett sånt skifte förutsatt att spolarna är Stefa vilket jag inte vet i det här fallet. Enklast är väl om du mäter luftgapet med ett bladmått och 0,15 - 0,20 mm kan man väl se som ett riktvärde just här.
Jag kollade filmerna och motorn spann fint. Hoppas bara du använder originalskruvarna till motorn och mopeden. Nya blanka skruvar är ingen proffsrenovering i mina ögon

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Tyvärr är det inte många original skruvar kvar.sachsmaster skrev: Jag kollade filmerna och motorn spann fint. Hoppas bara du använder originalskruvarna till motorn och mopeden. Nya blanka skruvar är ingen proffsrenovering i mina ögon
Både fel storlek och slitna.
Men ska försöka återanvända så många som möjligt.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!