bestyckning av athena 80cc med 28mm pwk
Re: bestyckning av athena 80cc med 28mm pwk
Va ut o skruva ut luft-skruven 1/2 varv o nu går den skapligt på 0-Halvgas så verkar gå o få det o lira. Ska nog gå ned nåt snäpp på lågfarten o sen justera huvudmunstycket igen. Tändningen"HPI2" e ställd på ca 1.7mm före öd med skjutmått. Såg att du hade mer. E väl större risk för spik om jag ställer den hårdare?
Athena 80cc EKFCompact 1252. SÅLD
Mustang 617 Sport 1965. SÅLD
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Compact under konstruktion.....
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Bra att det går åt rätt håll !
Du kan utan risk för spikning ställa förtändningen (med motorn avslagen) på 3 mm med HPI2. Anledningen att jag körde med 2.5 mm på S-motorn, som är relativt lite med HPI2, är att den hade ovanligt lång vevstake 95 mm. Det gjorde att kolven rör sig långsamt omkring TDC vilket ökar risken för spikning. Annars är 3-3.5 mm mer normala värden med HPI2. Det man siktar på är att motorn ska tända vid ca 1.5 mm före TDC när den går på fullvarv. Det kan man kolla med stroboskoplampa och det brukar motsvara 3-3.5 mm med avstängd maskin.
Du kan utan risk för spikning ställa förtändningen (med motorn avslagen) på 3 mm med HPI2. Anledningen att jag körde med 2.5 mm på S-motorn, som är relativt lite med HPI2, är att den hade ovanligt lång vevstake 95 mm. Det gjorde att kolven rör sig långsamt omkring TDC vilket ökar risken för spikning. Annars är 3-3.5 mm mer normala värden med HPI2. Det man siktar på är att motorn ska tända vid ca 1.5 mm före TDC när den går på fullvarv. Det kan man kolla med stroboskoplampa och det brukar motsvara 3-3.5 mm med avstängd maskin.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ställde på tändningen nån mm till o d blev mycket bättre lågregister. Går väldigt fint nu. Surar lite om den står o tuffar tomgång längre än 4-5min men annars går den fint nu. Dock går den för tunnt på fullgas. Den vill böppa till innan den sticker iväg. Men d sitter ju 110 nu. Ska testa o hoppa upp till 125 o ut o testa på nån lång-raka ordentligt o jobba mig neråt. Den stora boven verka nog va att jag ställt tändningen på 1,7 från början.
Men d blev nästan lite för mycket tryck i compacten nu.
Men d blev nästan lite för mycket tryck i compacten nu.

E-Type 1973-74 .SÅLD.
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Ja med bara 1,7 mm förtändning på HPI2 så går den under 1 mm så fort motorn startar, redan på tomgång, så förbränningen blir ofullständig. Sedan minskar förtändningen ytterligare vid gaspådrag så att den troligen tänder efter TDC på fullvarv och då förloras mycket kraft även där. Börjar det tända så sent finns också risk för att kolven skadas på utsidan mot avgasporten.
Roligt att det börjar lira bra i alla fall. Jag vet ju att PWK i grunden fungerar mycket bra. Jag har även tunat och kört ett par tre stycken med 24 mm PWK som också fungerar fint. Men för en EKF med Athena80 som du har ger en 28a mer pulver än en 24a utan att man några märkbara nackdelar. Det blir ett mycket bra gassvar genom hela registret även med 28an.
Att den surar efter några minuter på tomgång tror jag beror på att du har ett långt insugsrör, där soppa kondenserar och till slut börjar flyta iställer för att vara gasformig. Men det får man helt enkelt ta på en Compakt där det inte finns tillräckligt med plats för en rak förgasarinstallation.
Roligt att det börjar lira bra i alla fall. Jag vet ju att PWK i grunden fungerar mycket bra. Jag har även tunat och kört ett par tre stycken med 24 mm PWK som också fungerar fint. Men för en EKF med Athena80 som du har ger en 28a mer pulver än en 24a utan att man några märkbara nackdelar. Det blir ett mycket bra gassvar genom hela registret även med 28an.
Att den surar efter några minuter på tomgång tror jag beror på att du har ett långt insugsrör, där soppa kondenserar och till slut börjar flyta iställer för att vara gasformig. Men det får man helt enkelt ta på en Compakt där det inte finns tillräckligt med plats för en rak förgasarinstallation.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jag har ev. tankar på något liknande.
Vad har du valt för typ av koppling?
Drevning?
// Andazon
Vad har du valt för typ av koppling?
Drevning?
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Fick tag i en 4 lamells-koppling som jag montera o drevningen är fram 14. Bak 28.
den e helt hysterisk!
Har inte testar nån toppfart ännu. D blir när den e färdig - justerad.
den e helt hysterisk!

Har inte testar nån toppfart ännu. D blir när den e färdig - justerad.
E-Type 1973-74 .SÅLD.
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Ja en Compakt med EKF och Athena80 ska inte vara några problem att slå runt baklänges med. Så jag förstår att den är pigg om den går som den ska. På en moppe med 17" hjul skulle den kunna göra 105-110 km/h nu om allt står rätt till. I ditt fall kanske det kan handla om 90+ km/h om du har 15" hjul men då med större dragkraft än på en 17 tummare. Moppen är ju dessutom ultralätt jämfört med många andra mopedtyper och det ger också fint påskjut.
Vad kör du med för huvudmunstycke nu?
Vad kör du med för huvudmunstycke nu?
Japp kör 15tum nu men ska nog ekra om till 16tum nästa vinter. Ska ju ändå lacka om ramen då pga sprucken klar-lack.....
Fortfarande munstycke 110. Har ju bara varit korta provturer på gatan här hemma typ 1an 2an . Men jag ska i med 125 o åka o pina den på nån långraka. När tid fås. Förhoppningsvis till helgen... om vädret blir fint.
Hängde av svänghjulet igår o ställde tändningen på 3.5 grader. Tror den kommer gå ännu bättre nu på lågregistret. Men har inte provkört efter senaste tänds justeringen.

Fortfarande munstycke 110. Har ju bara varit korta provturer på gatan här hemma typ 1an 2an . Men jag ska i med 125 o åka o pina den på nån långraka. När tid fås. Förhoppningsvis till helgen... om vädret blir fint.
Hängde av svänghjulet igår o ställde tändningen på 3.5 grader. Tror den kommer gå ännu bättre nu på lågregistret. Men har inte provkört efter senaste tänds justeringen.
E-Type 1973-74 .SÅLD.
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Ja den kommer att gå lite bättre med 3,5 mm förtändning
Helt rätt att blåsa ur den med ett 125 munstycke monterat. Det tror jag den klarar utan risk för värmenyp, I vart fall på sommaren när det är varmt ute. Testar du nu gör det inget om du t.o.m går upp några steg till initialt genom att syretätheten är hög i luften,

Ok.
Sen en grej till.. går det att köra med 15 drev i fram om man håller koll på kedjespänning ordentligt. Eller är det omöjligt? Har inte velat prova då alla säger att d tar i?
Sen en grej till.. går det att köra med 15 drev i fram om man håller koll på kedjespänning ordentligt. Eller är det omöjligt? Har inte velat prova då alla säger att d tar i?
E-Type 1973-74 .SÅLD.
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Det påstås fungera med 15 kugg om man gör någon typ av modifiering. Minns dock inte hur. Det kan nog vara idé att se efter vad som krävs för då kommer du runt problemet med små hjul om du inte går på 16". Compakten kan tyvärr kännas otäck i högfartskurvor genom att gaffeln är så vek och det är kort hjulbas 

Ska kolla på d då.
O Jo tack!
Har redan råkat ut för d med gammla motorn i 70+ knyck. Fick vobbel-studds genom en långkurva när vi låg o körde ikapp.
Men jag vann ändå!!

O Jo tack!
Har redan råkat ut för d med gammla motorn i 70+ knyck. Fick vobbel-studds genom en långkurva när vi låg o körde ikapp.

Men jag vann ändå!!

E-Type 1973-74 .SÅLD.
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Bra, det gör det extra roligt !MackanB skrev:
Men jag vann ändå!!![]()
Har nu testat med 125 o den bokstavligen dränks..... E nu nere på 112 o den börjar sjunga ut. Kommer nog sluta på 110....
Kan detta bero på att jag inte har nåt värsting-rör. Sitter ju en vanlig zundapp - jamarcool som ser ut som en original - dämpare?
Kan detta bero på att jag inte har nåt värsting-rör. Sitter ju en vanlig zundapp - jamarcool som ser ut som en original - dämpare?
E-Type 1973-74 .SÅLD.
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Ja det beror nog på att du har ett avgassystem som är alldelses för passivt för din set up. Börja med att testa med en Vrålapa. Om du blir nöjd med prestanda så kan du modifirera den för dräglig ljudnivå.