Vad har ni för väder?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av HSE »

Ösregn i kväll och + 4,5 grader varmt. Men enligt prognosen skall det bli snö till Lördag-Söndag. Vore bra för Svenska rallyt men jag tycker det är bra som det är med gröna gräsmattor om något vattensjuka :D
HSE

Inlägg av HSE »

Lite vårkänsla när man ser blommor i trädgården :D
20160210 002 (640x480).jpg
20160210 002 (640x480).jpg (353.71 KiB) Visad 2945 gånger
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

Här vare spännande..
Snöat i ett dygn, inte mycket, men hela tiden, runt 3 cm och plusgrader, i morgon ska det frysa till.
Önskar jag var i bärgningsbranschen, inte en j-l i stan tycks nämligen begripa att när det snöar och är plusgarader blir det snorhalt och då ska man ta det lugnt. cocos_acc.gif

http://www.jp.se/article/lastbilsolycka-pa-riksvag-40/
HSE

Inlägg av HSE »

OutbackJack skrev:Här vare spännande..
Snöat i ett dygn, inte mycket, men hela tiden, runt 3 cm och plusgrader, i morgon ska det frysa till.
Önskar jag var i bärgningsbranschen, inte en j-l i stan tycks nämligen begripa att när det snöar och är plusgarader blir det snorhalt och då ska man ta det lugnt. cocos_acc.gif

Lastbilsförarna har tider att passa och vill inte gärna dra ned på farten. Mins när jag körde för ASG, hade flera tillbud i halkan. En gång nedför backen efter sista Tjörnbron mot Tjörn när släpet sköt på så jag inte hade något annat val än släppa på utför annars hade släpet försökt köra om mig baklänges... Jag satt och funderade på om jag skulle överleva i en frambyggd Scania hytt om jag inte klarade den svaga kurvan i nedförsbacken :shock: Gick vägen men jag darrade i hela kroppen efteråt! En annan gång var det så halt att jag inte kunde stå på benen när jag klev ur bilen, underkylt regn gav en isskorpa på allt. Då fick jag ge upp när jag inte kom uppför en liten backe, bara gruset i vägkanten räddade mig från att kana i diket. Grusade upp så jag kom därifrån och parkerade ekipaget ur vägen för natten. Fanns många mer episode men jag klarade mig alltid , drog nytta av erfarenhet och hade givetvis tur också. Hjälper inte hur bra man är om man inte har tur. Var Napoleon som när han hörde hur fina skolor än general som ville jobba för honom hade gått på sade " det låter ju bra men har han tur?"
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Var är plogbilarna?
//Jossan
Josefine Andersson
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

Raketsport skrev:

Var är plogbilarna?
Plogning sker när det är 5cm.... 3cm är mindre är 5 cm :mrgreen: .....
Majoriteten i stan tycks vara KK-lösa. Tror jag.
Aldrig bott i en stad där man haft så mycket "lokala hemgjorda regler" som här, den mest används är: "Vid minsta tvekan om något, STANNA!"
För ett par veckor sedan, ser bil som stannar på gatan. Framhjulen vrids sedan långsamt åt höger, varpå man svänger in på gatan t höger.
Som alla då förstår, detta är en stad där det är gott flyt i trafiken... :mrgreen: :roll:

Det snöar fö fortfarande så de 3cm underhålls uppifrån och smälter underifrån, är plusgrader
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Tänker att om det sker olyckor med 3 cm så borde kommunen vilja röja, speciellt om det ska frysa på.
//Jossan
Josefine Andersson
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

3 cm plogar man inte, man saltar sen får fordonen köra undan geggan.
Som synes på länken i tidigare inlägg så har vi mängder med lastbilar som kör omkring i trakten med KK-lösa förare (läs rumäner/bulgarer som chaufförer) och de har ingen sonm helst känsla för halka och alla kör på sommardäck..
Tid är pengar även om chaffisen bara tjänar 2500/ månad... hate-wall.gif
HSE

Inlägg av HSE »

Här är det +2,5 grader, var runt 0 på morgonen så det har blivit lite kallare. Dock långt från de -23,4 som min termometer loggat som kallast denna vinter :D Prognosen om snö till helgen är borta nu det tackar jag också för... Men för Svenska Rallyt är det kanske inte så goda utsikter, de borde ställa in läste jag att förra årets segrare sade, bara sträckorna som går i Norge var körbara enligt honom.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Är det väder eller kk- förare som skapar oredan? Ögnade visseligen bara igenom artikeln men jag såg inget i texten om KK- åkare. Och jag tänkte att det var lika halt för alla oavsett, eftersom du skrev att ingen i stan fattar att de ska köra lungt.
Snöröjning och antal cm nederbörd är olika för olika kommuner.
//Jossan
Josefine Andersson
HSE

Inlägg av HSE »

Vitt här på morgonen, kom ett par cm snö i går kväll och är -7,4 grader nu. Men solsken och blå himmel på plussidan.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Snöat i två dagar oavbrutet, har väl kommit 30 cm sammanlagt.
//Jossan
Josefine Andersson
HSE

Inlägg av HSE »

Vitt ute när jag drog upp rullgardinen, kommit en 5-10 cm i natt. Snö och -4,5 grader, vårkänslorna lagda på is igen :(
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

Dags för plogsväng ca 30cm och det kommer mer :D
Scania 112
Scania 112
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

Har fått styra undan en del "vit djävul" i kväll oxå...fy för den lede... :?
Skriv svar