Det är ju valfritt men vänd styrstolpen ett halv varv. Kan inte tänka mig annat än det var så i original.GhR08 skrev: I övrigt har jag fått ihop framgaffel och satt på styret ikväll.
Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
-
Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!
Det har du alldeles rätt i.sachsmaster skrev:Det är ju valfritt men vänd styrstolpen ett halv varv. Kan inte tänka mig annat än det var så i original.
Hur många kablar ska det komma ur motorn?
Från min kommer det 2, en jord och en svart. Plus tändkabeln så klart.
Tänke sen när det här ska ihop igen. Känns som att det fattas en del..
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
2 små barn!
-
Av de tunnare kablarna bör det komma ut två från motorn, en gul och en svart. Svart är till dödarknappen och gul är belysningen.
Jag har en bild på hur elkopplingen ska se ut inne i lykthuset på en monarscoot -57 och om jag hittar bilden lägger jag in den framåt kvällen.
Jag har en bild på hur elkopplingen ska se ut inne i lykthuset på en monarscoot -57 och om jag hittar bilden lägger jag in den framåt kvällen.
-
Hej
Så här såg det ut i lykthuset på en monarscoot med 1957 instämplat på motorn. Jag ser du har annan sorts lamphållare så det är inte lika som den du har men du kanske ändå får någon nytta av bilden ändå för den visar ju kablarnas färger och kontaktpunkter numrerade efter Bosch-systemet.
Så här såg det ut i lykthuset på en monarscoot med 1957 instämplat på motorn. Jag ser du har annan sorts lamphållare så det är inte lika som den du har men du kanske ändå får någon nytta av bilden ändå för den visar ju kablarnas färger och kontaktpunkter numrerade efter Bosch-systemet.
Haha. Lämnar det här med elen till allra sist..
Har tvättat allt och börjat vaxa. Super trevligt för vaxet luktar godis!
Hur mycket behöver man polera egentligen?
Har bara strykt på lite, låtit torka ett par minuter, sen gnuggat tills det blev blankt..
Har tvättat allt och börjat vaxa. Super trevligt för vaxet luktar godis!
Hur mycket behöver man polera egentligen?
Har bara strykt på lite, låtit torka ett par minuter, sen gnuggat tills det blev blankt..
2 små barn!
2 små barn!
är det där verkligen rätt färger?sachsmaster skrev:Hej
jag har inget minne av att jag nån gång sett blå kabel på nån monark ellere crescent.
erlan
två kablar + tändkabel stämmer nog på alla före -61.GhR08 skrev:Det har du alldeles rätt i.sachsmaster skrev:Det är ju valfritt men vänd styrstolpen ett halv varv. Kan inte tänka mig annat än det var så i original.
Hur många kablar ska det komma ur motorn?
Från min kommer det 2, en jord och en svart. Plus tändkabeln så klart.
Tänke sen när det här ska ihop igen. Känns som att det fattas en del..
den ena är dödare. den är oftast svart men vissa stefa hade den röd.
den andra matar lyse och signalhorn. på bosch brukar den vara gul, men är osäker på vilken färg stefa hade på den. men jag vill minnas den skulle vara gul där med.
jag fattar inte riktigt vad du menar med "en jord och en svart" men prova vilken som dödar motorn, så ska den andra till lyset.
erlan
-
Gör absolut inte som erlan skriver här eftersom man inte ska kortsluta belysningsspolen för då riskerar svänghjulet avmagnetiseras och de är redan i förväg ganska svaga på just Stefa E. Titta istället genom hålen i svänghjulet hur kablarna går och då ser du vilken färg som går till belysningsspolen resp. tändkretsen för dödarknappen.erlan skrev: jag fattar inte riktigt vad du menar med "en jord och en svart" men prova vilken som dödar motorn, så ska den andra till lyset.
erlan
På min kommer det ut en grön/gul och en svart.
Den grön/gula dödar motorn.
Den grön/gula dödar motorn.
2 små barn!
2 små barn!
då har någon bytt kablar på det tändsystemet.
erlan
erlan
se där, då fick jag lära mig nåt nytt idag med.sachsmaster skrev:Gör absolut inte som erlan skriver här eftersom man inte ska kortsluta belysningsspolen för då riskerar svänghjulet avmagnetiseras och de är redan i förväg ganska svaga på just Stefa E. Titta istället genom hålen i svänghjulet hur kablarna går och då ser du vilken färg som går till belysningsspolen resp. tändkretsen för dödarknappen.erlan skrev: jag fattar inte riktigt vad du menar med "en jord och en svart" men prova vilken som dödar motorn, så ska den andra till lyset.
erlan
erlan
-
Ja, i vart fall en kabel och det kan du se på bilderna nedanerlan skrev:då har någon bytt kablar på det tändsystemet.
erlan
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 62#p246462
där man använt en jordkabel för vanliga elnätet som dödarkabel. Därför är också lite vanskligt att precisera med färger vad kabeln är till för det kan vara olika och/eller utbytt och just här kan vi nog räkna med det är båda. Jag vill nämligen minnas att Stefa kunde använda svart för belysning samt en annan färg för dödaren (blå?) och det kunde vara lätt och förväxla eftersom det inte tillhörde det vanliga. Det var därför som jag tyckte det var bättre och kolla in i svänghjulet vart dom olika kablarna gick innan man säjer nåt som kan vara fel.
-
Hej
Jag har en oskruvad monarscoot JLO motor liggandes här som jag kollade på och där är belysningskabeln svart och dödarkabeln blå. Så vill du ha det mer som original kan du byta den gulgröna kabeln mot en blå istället. Den sortens kabel, 0,75 mm, finns hos Biltema i flera färger men osäker om just blå finns men det går ju och kolla upp...
Jag har en oskruvad monarscoot JLO motor liggandes här som jag kollade på och där är belysningskabeln svart och dödarkabeln blå. Så vill du ha det mer som original kan du byta den gulgröna kabeln mot en blå istället. Den sortens kabel, 0,75 mm, finns hos Biltema i flera färger men osäker om just blå finns men det går ju och kolla upp...
biltema har inte blå kabel, men swedol har alla färger utom ofärgad och svartgul som ska vara till
strålkastarlampan på många modeller.
erlan
strålkastarlampan på många modeller.
erlan
Har inte fått så mycket gjort den senaste veckan. Legat sjuk hemma och vabbat med en sjuk son.
Men påbörjade åldringen av nya skruvar som önskat. Köpte detta medel på mataffären, funkar fintfint. Både rengör gamla skruvar och åldrar nya.
Men påbörjade åldringen av nya skruvar som önskat. Köpte detta medel på mataffären, funkar fintfint. Både rengör gamla skruvar och åldrar nya.
2 små barn!
2 små barn!