2-växlad sachsmtor som rycker till på maxfart?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mopedisten

2-växlad sachsmtor som rycker till på maxfart?

Inlägg av Mopedisten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har blivit erbjuden en Crescent 2000 med 2 växlad sachsmotor, som då och då tydligen skall rycka till när man kör på maxfart. Enligt säljaren är detta ett väldigt vanligt fel, undrar om någon vet vad som behöver åtgjärdas och hur tillgången på ev reservdelar till detta bekymmer är?

Anser priset för mopeden något högt, kanske kan ett uträtande av detta frågetecken få mig att ändra åsikt. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är svårt att säga vad problemet egentligen är, men jag antar att den vill 4-takta. Det kan vara problem med brytarna, tändstift, förgasarmunstycken flottörnålen osv. Inte dyrt att fixa om det nu är det..... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->annars är dreven i växelådan slitna <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, antigen dreven eller så är fjädern lite slö.... tror mest på vxllådan. en av mina motorer gjorde likadant innan jag bytte fjäder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men är det inte konstigt att den bara gör det full gas om det är växeldrevet?

Jag hade samma problem som Mopedist beskriver på en Saxoped. Bytte munstycke och problemet var borta. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Men är det inte konstigt att den bara gör det full gas om det är växeldrevet?

Jag hade samma problem som Mopedist beskriver på en Saxoped. Bytte munstycke och problemet var borta.
Annars har jag på några Sachs 2petade jag ägt haft det simpla problemet att växelwiren varit för hårt spänd vid första åkturen, så att 2an inte hoppat i ordentligt.

Irriterande på ett nyförvärv, men gratis att ordna :P <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:
Raketsport skrev:Men är det inte konstigt att den bara gör det full gas om det är växeldrevet?

Jag hade samma problem som Mopedist beskriver på en Saxoped. Bytte munstycke och problemet var borta.
Annars har jag på några Sachs 2petade jag ägt haft det simpla problemet att växelwiren varit för hårt spänd vid första åkturen, så att 2an inte hoppat i ordentligt.

Irriterande på ett nyförvärv, men gratis att ordna :P
Stämmer gott de och det låter mest troligt i detta fallet.Om det är växellådan så börjar det rycka kanska tidigt i fart och oftas antingen på ettan eller tvåan beroende på hur hårt man ställer vajern alltså slitage :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar