Hej!
Spelet mellan kolvbult och bussningen skall som bekant vara litet, eller rent ut sagt mycket litet.
MEN, jag protesterar mot "inget spel"!
HUR skall oljefilm kunna smörja vid nollspel?
Att sedan förlita sig på "inslitning" är direkt tokigt.
I professionella motor-sammanhang har jag ALDRIG hört talas om motordelar som skall slitas in, never!
Jag tycker att det är ett förlegat synsätt som borde ha slutat användas när inlandsisen drog sig tillbaka!
Se till att hitta korrekt information och se till att få rätt spel och inte "inget spel alls"
Kolvspel, här spelar cylinder och kolv en viktig roll.
Vissa kolvar expanderar mer o andra mindre vid uppvärmning och till på köpet inte alltid behåller de sin rundhet...
Kombinera detta med hur loppet beter sig och vips har man svaret!
Tyvärr är möjligheter att mäta detta möjligt för alla och inte nödvändigt som tur är.
En gissning är spel kring 0.04-0-05 mm.
Vad som är viktigt, förutom att cylindern borras rak o rund är att den honas till en finish som passas ihop med kolvringarna.
För en någorlunda standardbetonad motor allt detta mindre kritiskt än en vass högprestanda maskin, så grubbla inte alltför mycket över detta.
sachsmaster skrev:
Inget spel alls i renoverad kolvbultsbussning skulle jag vilja säja. Tvärs om ska kolvbulten gå lite trögt i bussningen när det är färdigbrotchat. Tillräckligt spel kommer när bussningen blivit något insliten.