Zundapp klen på 3an

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Sydstatare

Zundapp klen på 3an

Inlägg av Sydstatare »

Hej hej har en fråga angående min zundapp.. Den är utrustad med 70cc supertherm lite portat o filat, 21 mm mikuni, krom pipa, 15 o 40 drevning samt kokusan.

Den varvar ur jätte fint på ettan o tvåan o går väldigt bra men när ja e uppe i hastighet o rycker i trean e de som den inte orkar. Den slackar istället för accelererar. Men andra ja känner me typ samma setup funkar drevningen för..

Va tror ni de kan bero på? Behövs tändningen ställas in bättre eller drevningen bli lägre fram? Känns så konstigt då den går så bra på ettan o tvåan som sagt.

Tacksam för svar Mvh
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av erlan »

ja, om samma setup funkar för andra, då bör du väl försöka lista ut vad som skiljer mot din moppe.
om tändningen bör ställas bättre: ja den brukar man få prova olika lägen med.
grundregel ju mindre före ö.d. desto mer toppvarv/toppfart.
ju mer före ö.d. desto mer bottendrag/segdragning.

dessutom måste man hålla koll på tändstiftet så den inte går för magert med bränsle.
det är svårt att höra när den inte orkar varva ur på trean.

erlan
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Ja precis. Får kolla upp tändning o de. För fick för mig att ja hade värre drevning men efter lite.tänkande så ska de ju funka me 15 40 tycker ja.
O såklart V8
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det låter som bränslebrist, att soppan inte räcker till på 3an. Kan du få den att bluddra på fullgas på ettan och tvåan när den har varvat ur? Det bör den kunna göra för att det inte ska gå för magert på 3an där bränslebehovet ökar när det går tyngre.

Kolla att tändningen står på 1,5 mm som ska fungera bra och köp en tändningsinställningslampa om du inte har så blir allt mycket säkrare. Biltemas duger fint.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Micke S skrev:Det låter som bränslebrist, att soppan inte räcker till på 3an. Kan du få den att bluddra på fullgas på ettan och tvåan när den har varvat ur? Det bör den kunna göra för att det inte ska gå för magert på 3an där bränslebehovet ökar när det går tyngre.

Kolla att tändningen står på 1,5 mm som ska fungera bra och köp en tändningsinställningslampa om du inte har så blir allt mycket säkrare. Biltemas duger fint.
Ok. Vet hur en tänd in. Lampa funkar på en bil men va ska ja kolla på på en moped?he he. För e inte så haj på kokusanet hur ja ska se hur mycke förtändning de e.

Ja trodde ja hade för mycke bränsle o inte för lite. De märks inget på ettan o tvåan förutom att den e lite seg i början innan man fått lite varv men så brukar dom ju va. O inget större bludder eller nåt.
O såklart V8
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

på moppen får du förmodligen göra egna märken på svänghjul och/eller kåpa.

skruva i en kolvstopp. vrid åt ena hållet till stopp, vrid sen åt andra hållet till stopp.
exakt mitt emellan har du övre dödpunkt.
sen kan du mäta ut 1 1,5 och 2 mm förtändning. en del föredrar mäta i grader även på tvåtaktare.
sen är det bara koppla in strobolampan, antingen med ett bilbatteri stående bredvid moppen.
eller så lyxa på, och köpa en strobolampa med inbyggda batterier.

erlan
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Ok. Förstår. Men mellan lägena med kolvstopp blir inte de nedre dödliga då? Ska ut o kolla lite sen.
O såklart V8
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Men mellan lägena med kolvstopp blir inte de nedre dödliga då

ja det blir det ochså. på andra sidan svänghjulet, diametralt sett.
skruva ner kolvstoppen lagom så du får rätt nära mellan dom två första märkena.

erlan
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Jq just de. Va dum ja e. He he.
O såklart V8
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Sydstatare skrev:
Micke S skrev: Ja trodde ja hade för mycke bränsle o inte för lite. De märks inget på ettan o tvåan förutom att den e lite seg i början innan man fått lite varv men så brukar dom ju va. O inget större bludder eller nåt.
Ja det är inte uteslutet att den får för mycket soppa för det kan ge ungefär samma symptom på högsta växeln. D,v,s, att moppen blir svag där. Men börja med att gå upp i munstycke så är det mindre risk att du steker kolven,
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Micke S skrev:
Sydstatare skrev:
Micke S skrev: Ja trodde ja hade för mycke bränsle o inte för lite. De märks inget på ettan o tvåan förutom att den e lite seg i början innan man fått lite varv men så brukar dom ju va. O inget större bludder eller nåt.
Ja det är inte uteslutet att den får för mycket soppa för det kan ge ungefär samma symptom på högsta växeln. D,v,s, att moppen blir svag där. Men börja med att gå upp i munstycke så är det mindre risk att du steker kolven,
Kom på att ja varvade ur o stängde av innan ja.ställde in den bara för.ja skulle kolla stift men sen glömde ja de. Men va ute o kolla stiftet nu o de e beck svart o hängde sot på de. Innebär inte de för stort munstycke?
O såklart V8
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

troligen för stort munstycke, men kan också bero på för hårt/kallt stift, eller att du inte kört tillräckligt hårt innan du stängde av den.
man ska köra på belastning, och bara drain kopplingen och döda den, sen bromsa ner och stanna.

erlan
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

erlan skrev:troligen för stort munstycke, men kan också bero på för hårt/kallt stift, eller att du inte kört tillräckligt hårt innan du stängde av den.
man ska köra på belastning, och bara drain kopplingen och döda den, sen bromsa ner och stanna.

erlan
Ok. För ibland när ja körde så fick ja koppla o varva ur den ett par gånger innan ja hade samma rapphet. Ungefär som den va igen surad.
O såklart V8
MattiasPettersson

Inlägg av MattiasPettersson »

Jag tycker också att det låter som att du har fel munstycke i förgasaren, min zündapp (innan jag började byta cylle osv) hade jag samma problem, den gick hur fint som helst på 1:an och 2:an men inte 3:an, eller fint lät det inte från den gamla vrålande ljuddämparen hehe.. Jag fick prova att skruva på det ställbara munstycket medans jag körde för att få den att gå så bra som möjligt på raksträckor, sedan när det blev uppför och jag växlade ner så fick jag skruva ut mer i munstycket för att den inte skulle dö av att gå för snålt, kom aldrig på en bra lösning så jag skulle slippa ändra sådär.. :?
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

MattiasPettersson skrev:Jag tycker också att det låter som att du har fel munstycke i förgasaren, min zündapp (innan jag började byta cylle osv) hade jag samma problem, den gick hur fint som helst på 1:an och 2:an men inte 3:an, eller fint lät det inte från den gamla vrålande ljuddämparen hehe.. Jag fick prova att skruva på det ställbara munstycket medans jag körde för att få den att gå så bra som möjligt på raksträckor, sedan när det blev uppför och jag växlade ner så fick jag skruva ut mer i munstycket för att den inte skulle dö av att gå för snålt, kom aldrig på en bra lösning så jag skulle slippa ändra sådär.. :?
Ja de lät ju jobbigt.o göra så.

Min arbetskamrat har samma trim dock utan racevev o brytarlöst o portat. O han kör me kittets förgasare phbg 21mm o hans e de ketchup effekt som heter duga, o surar om han kör på låga varv men orkar absolut på trean.
O såklart V8
Skriv svar