Comet 1976 i min version!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Re: Comet 1976 i min version!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fått jobbat lite idag i alla fall!!

Framgaffeln har minst sagt råkat ut för något ordentligt!! Jisses så glad inte jag satt på men knäckta gaffelrör vart böjda någon cm!! Riktades åxå idag!! Dess utom lyckades jag hinna med ett lager grundfärg och första lagret svart på de sista delarna.. Så blir ett lager på de delar som behöver i morgon i övrigt ramjobb med lite svets innan lack av ram i helgen!!
Krokigt värre tur inte jag satt på när detta hände!!
Krokigt värre tur inte jag satt på när detta hände!!
koni-dämparna som följde med monterade vid köp. Helt "stenstumma" plockades isär och fixade dämpning på igår!! Vandrade vi bläster och grund och lack idag. Ja å lite puts ej överdriven spegelfinish och polertrissa då de passar ej på mitt bygge men godkända..
Gammalt blir inte som nytt men bra mycket bättre efter lite bläster och färg..
Gammalt blir inte som nytt men bra mycket bättre efter lite bläster och färg..
"raka rör" å lite puts
"raka rör" å lite puts
lite grundat idag
lite grundat idag
svart men bara första lagret
svart men bara första lagret
62.jpg
Med viss reservation hel klart att återmontering hinner påbörjas åxå parallellt med sista finish på övriga delar som lack av motor å sånt.. Dock första helt lediga helgen på jättelänge!! Så förhoppningsvis ska det hinnas med en bio å kanske resturang behövligt ibland vara annat än arbete eller pappa!!
Peter Holbrant
Forumsponsor

Hemma i tid och på en fredag inte dumt alls!!

Fått blåst andra lagret på de sista småpryttlarna!! Riktigt nöjd eller tja verktygslådelocket får ha sig ett lager till!!
Är inte miljöpartist så inte så korkad att jag inte inser att den synliga sliprepan som är kvar kommer reta mig något
fruktansvärt om jag inte åtgärdar!! Väldigt synlig del så kräver stor perfektion i mina ögon i alla fall!!

Men fått ihop dämparna vart bra tur Janne såg att de var kvalitetsdämpare för annars hade de stenstumma dämparna
riskerat hamna i skrotbingen i stället för renoveras!!
Stötdämpare renoverade och tjusiga!
Stötdämpare renoverade och tjusiga!
Nära de hamnade på skroten i stället...
Nära de hamnade på skroten i stället...
Men nu iväg en liten förstärkning av ramens övre motorfäste behövs förra säsongens provsäsong av mopeden visade sig
motorn vrida sig väl mycket i ramen.. Men ändå sen blir det slipning och i bästa fall grundfärg i morgon!!
ramen har dock lite kvar..
ramen har dock lite kvar..
67.jpg (35 KiB) Visad 3566 gånger
Känns så gott visst mycket kvar men man ser slutet på en lång dyr uppförsbacke snart bara kul kul kul..
Peter Holbrant
Forumsponsor

Ja det var trevligt i posten låg mina nya dekaler!!
Ändrade mig ju och bestämde mig för egentillverkade dekaler och ja de vart bra mycket bättre
än orginaldekalerna!! Tycker i alla fall jag och det är ändå den enda åsikt som spelar roll i mina byggen.
Känner mig riktigt säker att dessa nättare dekaler kommer göra sig perfekt när den väl är färdig!
Exakt placering på ankstjärtdekalen återstår dock se vill invänta sadeln från sadelmakaren eventuellt till och
med vänta till mopeden är monterad!! Lite petig i detaljerna ibland men tycker detaljer noga för efter helhetsintryck
står en kritisk detaljstudie och väntar!!
bakre dekal i nättare version
bakre dekal i nättare version
dito mittre dekaler
dito mittre dekaler
små detaljer gör mycket..
små detaljer gör mycket..
Peter Holbrant
Forumsponsor

Ska erkänna hafsades lite vid tillbakabyggnad för Sachs motor i våras!! Helt för klena och rörlig konstruktion
till övre motorfäste och då motorn är något viktkompenserad så vred sig motorn rejält i upphängningen!!
Så ikväll vart Cometen tillfälligt 2vxl och fästen förstärktes!! Man blir uppriktigt förvånad över hur stabil en
fyrkantskonstruktion blir även om man bara binder ihop med en tunnplåt!!
Tillfälligt 2vxl samt upp och ner
Tillfälligt 2vxl samt upp och ner
Något för klen konstruktion!!
Något för klen konstruktion!!
ett par plåtremsor gör STOR skillnad..
ett par plåtremsor gör STOR skillnad..
Färdig eller tja lite yt-jobb kvar
Färdig eller tja lite yt-jobb kvar
Fick även passat på och riktat upp svingen där troligen en feldistanserad fälg vridit ena fästet inåt.
I morgon blir en tuff dag med mycket slip både med kap slipskiva som med sandpapper finns lite gamla
synder fixa till från tidigare liv och ägares patent!!
Peter Holbrant
Forumsponsor

Då jag blev påmind om att man trots allt numer är singelpappa och både jour och barnfri helg den första på väääldigt länge
fyllde jag lördagen med andra nöjen än mekande!! Väl hemkommen idag efter ett par timmar på soffan å dusch ändå redo för lite
arbete även oom det finns andra måsten inför barnveckan så är lite bättre än inget!! Hinner nog med lite till om andra saker går fort...
För hoppas i alla fall få grundfärg på ramen under dagen eller natten..

Hur som dags för lite Raderande av historien snyggat till min återställning till Sachs motor samt borttagande av spåren från tidigare
ägares ombygge till Zundapp motor!! Ny hade jag lite tur och det var mer svets än verkan mycket föll bort i bitar, hindrade ändå inte
tröjan från ta eld!!
före
före
efter
efter
före
före
efter
efter
Passade även på att snygga till mitt nu förstärkta övre infästning.. Samt radera spår från gammal ombygge och tog bort spåren av
original infästningen!! För som sagt blir mitt original och lika bra radera det som går!! Tror lite grundfärg och ytterst lite spackel
följt av grund och topp kommer göra ramen i godkänt skick trots allt.. Ändå intressant att man lägger ner såpass mycket jobb i något
som ändå aldrig kommer synas typ 95% försvinner under kåpor sadel tank!!
har fanns spår både från original och efter zundapp historien...
har fanns spår både från original och efter zundapp historien...
raderat och nytt "original" tillfixat..
raderat och nytt "original" tillfixat..
Peter Holbrant
Forumsponsor

Inne för lite kaffe lika bra göra något konstruktivt!!
Å se på tusan tålamod tålamod och tålamod. Till sist efter ett jäklans rotande med div ståltrådar svetstrådar mejslar
med en och en annan mindre tålamodsaktig svordom... kom den ut ut. Ja inte tummen men en lossad del från gaffeln
som verkligen satt sig bra i gaffelröret...
hårt som skam satt den men ut kom den ja inte tummen men bussning!!
hårt som skam satt den men ut kom den ja inte tummen men bussning!!
Men nu kaffet kallt så en ny kopp och sen blir det grundlack på ramen....
Tycker minsan efter mycket jobb o med mycket kvar, ändå att det börjat rulla nedåt.
Plötsligt känns inte planen helt omöjlig, att vara klar till första Maj..
Peter Holbrant
Forumsponsor

Nä fy fan å där vart jag trött kollade in grundfärgen och ser att den har reagerat illa med den penselmålade skiten...
Får väl skylla mig själv gjorde bara ett ordentligt underarbete på de delar som är synliga av ramen och hoppade resten...
Visst var fortfarande bra på de synliga delarna men nu åker jag på slipa allt ändå!!
Jaja vet vad som ska göras i morgon efter barn somnat suck suck å helvete!! Får räcka för idag nu lunch dusch lite städning och sängen!!
Ett problem för morgondagen..
Ett problem för morgondagen..
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Så tråkigt sånt dära ju. Ja kan ha för brottom eller slarva me förarbetet om de e nåt som kvittar men i efterhand ångrar man sig lite. He he. :roll:
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Peter Holbrant
Forumsponsor

Jo genvägar blir ofta senvägar!! Lika bra få gjort denna detaljen i samma skick som övrigt även där det aldrig kommer synas!!
Fadäsen har hittills kostat två extra dagar hade väl hunnit klart helt i kväll men orkar faktiskt inte så får bli en kväll till med
värmepistol kniv och stålborste!! Ett ofantligt tråkigt jobb men bra blir det ny grundfärg torsdag i alla fall.. Men man kan lugnt påstå
att det finns en hel del veck svetsar som kräver lite jobb för få rent...
84.jpg
Lustigt nog är jag inte ens sur över missen lika bra det som skedde skett!!
På detta vis har jag absolut ingenting där jag i efterhand kan tycka det kunde jag gjort bättre!!
Däremot är jag rätt säker på att jag hunnit bra mycket längre under dessa tre kvällar om jag sluppit sitta och få brännskador
med värmepistolen.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Slitsamt så det förslår men nu i morgon nytt försök till grundfärg...
nytt försök i morgon!!
nytt försök i morgon!!
tre kvällar att göra sig av med misslyckat lager vart en hel del fina färgspån ja men bättre lycka denna gång
eller i alla fall bra mycket bättre förutsättningar.
Garanterat numer värdelös färg ..
Garanterat numer värdelös färg ..
Peter Holbrant
Forumsponsor

Se på tusan!! Äntligen till sist grundfärgat denna gång i gult. Tre dagar sent från grå till plåtrent till gult! Men denna gång vart det bra!!
Genvägar vid renovering lite dumt. I morgon svart och nästa vecka börjas det plockas ihop...
Sakta men bra hoppas jag!!
Det vart gul grundfärg tackar för lånet Janne..
Det vart gul grundfärg tackar för lånet Janne..
Peter Holbrant
Forumsponsor

Jodå gud finns och han ogillar mig!!

Men i alla fall som jag misstänkte var det omöjligt få in topplack överallt utan att åxå få rinn..
så i morgon blir det lite slip och ett sista finish lager!! Men den vart svart i alla fall! Tror inte något rinn hamnade på
synligt ställe mycket kåpor på denna modellen men lika bra göra bra..
åter Svart sista stora bit..
åter Svart sista stora bit..
Dess värre hade jag inte gjort rent sprutan tillräckligt väl efter gårdagens grundfärg så kom en gul tråkig klump och lade sig på
verktygslådelocket så blir ett lager på den efter slip i morgon åxå.. men ska vara snabbt åtgärdat..
Blank men med en förorening så får göras om i morgon
Blank men med en förorening så får göras om i morgon
Nu i alla fall den sista lackeringsinlägget på ett tag hoppas jag verkligen på tiden få ihop henne igen.. De små detaljer som
kvarstår lackeringsmässigt är hastighetsmätarkonsoll och fästen till kåpa och bakre blinkersarrangemang men där nöjer jag mig
med halvmatt och sprayburksvariant..
Peter Holbrant
Forumsponsor

Då så ramen vart snurrad ett halvt varv och sista lacken avklarad nöjd och glad kom jag in!!
Sa till Madicken att nu var det färdiglackerat!! Madicken rycker på axlarna med ett vad bra pappa!!
Då behöver du bara skruva ihop den igen!!

Troligen världens smartaste dotter så sant visst ett enkelt "bara"...
Madicken och Rasmus på "deras" moped.. Ett måste för en ensamstående pappa om de ska bli åkande på barnveckor!
Madicken och Rasmus på "deras" moped.. Ett måste för en ensamstående pappa om de ska bli åkande på barnveckor!
Peter Holbrant
Forumsponsor

Var ute och synade gårdagens lackeringsjobb!! Nöjd men ändå delvis missnöjd!! Nöjd med lackjobb men konstaterade att verktygslådelocket blev för bra!! Eller nja för bra svårt att bli men det vart i alla fall för blankt!!

Denna del kommer inte göra sig som högblank kommer bli tvungen tona ner blänket och få sig en halvblank svart ton i stället!!
Visst måste överväga en stund till känns konstigt göra sig av med en blank felfri lack men ger fel känsla...
Kanske montera högblank och ändra senare?? Men senare betyder att tummen åter sitter där den gör minst nytta.
Troligen smartare följa känslan och göra rätt från början. nu bara besluta vad som är rätt...
Mer övervägande och sen ingen återvändo..

Nu sitta studera och jämföra högblankt kontra den halvblanka färg som användes till stötdämpare!!
65.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor

Jodå nu vart jag självgod!! Riktigt nöjd det vart mer än bra!!
Klart bättre halvblank än helblank låset från kaffeautomaten gjorde sig bra det åxå!!
En liten välment påminnelse om sin egen dödlighet skadar inte heller och när även
färgmatcningen blev lyckad mellan mopedens färg och texten så läge för lite självgodhet!!
I alla fall både nöjd och glad över resultatet nästa vecka blir skojsig dags montera ihop
ja vissa delrenoveringar kvarstår som utv renovering av motor men bitar faller på plats och
verkar bli bra!!
91.jpg
91.jpg (22.37 KiB) Visad 3130 gånger
Skriv svar