Varför brummar dom inte ?erlan skrev:det är 38 borr och 44 slag i den.
jag kommer inte ihåg om jag köpte den på tradera eller ebay, men det är på såna ställen man får leta efter den.
men det är inga billiga pjäser när dom dyker upp.
Rn motor vill ha över 4000 för en 80cc cylinder, och dyker en NOS 50cc upp så blir den nog lika dyr.
mahle orginalcylindrarna har dom begärt ungefär samma pengar för på ebay om dom dyker upp NOS.
erlan
EKF cylinder
Re: EKF cylinder
-
Jag läser så ögonen blöder, har snöat in på gori och simonini nu...
då blir det nog inte så mycket med bolt on, är väl 39,7 slag på dom?
då blir det nog inte så mycket med bolt on, är väl 39,7 slag på dom?
tidiga modeller skall vara 44 om jag förstått rätt!?
Polini är eftermarknadsgrejor, det är dom som tillverkat den cylindern.gurkan skrev:Erlan - vilken maskin har den suttit på? eller är det eftermarknads grejjer?
Jag läser så ögonen blöder, har snöat in på gori och simonini nu......
leter ju som sagt efter något kul att bestycka min EKF med, men där är inte lätt.
den här är den som finns kvar i produktion nu.
den finns i versioner för flera olika motorer.
den här är väl den som är intresant till EKF
http://www.polini.it/dep/148_6008_mini.gif
finns som sagt hos RN motor och förmodligen hos fler handlare i sverige.
http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/cylin ... sachs.html
jag skulle uppskatta att 8 av 10 EKFer i sverige går med 80cc athenacylinder.
men då lever ju växellådan ett hårt liv med orginal utg. axel.
athenan kräver dock lite handpåläggning för att komma till sin rätt.
hur det är med parmakit och polini vet jag inte, men jag antar att fabrikerna lämnat justermån till motorbyggarna där med.
erlan
.selma skrev:Varför brummar dom inte ?erlan skrev:det är 38 borr och 44 slag i den.
jag kommer inte ihåg om jag köpte den på tradera eller ebay, men det är på såna ställen man får leta efter den.
men det är inga billiga pjäser när dom dyker upp.
Rn motor vill ha över 4000 för en 80cc cylinder, och dyker en NOS 50cc upp så blir den nog lika dyr.
mahle orginalcylindrarna har dom begärt ungefär samma pengar för på ebay om dom dyker upp NOS.
erlan
.
Kan man undra. Har flera vassa cyllar men inget 50cc(då räkn. ej 6,25Hp:n). Utom SACHS 6vxl 50SW gick på pumpen med den då
då vatten pumpen är dålig. Putsade lite upp cylinders kanaler lite iaf....Avg.193 Spoln.138 Insug.156..

Senast redigerad av billykid den 18 mar 2016, 22:09, redigerad totalt 1 gång.
dom här cylindrarna är ju avsedda för dom s.k. högerdrevade 5 och 6 växlade motorerna.gurkan skrev:tidiga modeller skall vara 44 om jag förstått rätt!?
och 44 slag kom väl först sen blev ju utvecklingen den att nästan alla 50cc motorer kom att ha 39,7 i slag och 40 i borr. inklusive högerdrevade sachs.
i italienska kataloger heter kort slag: corsa corta och långt slag corsa lunga
erlan
Erlan,
vilken typ av handpåläggning är det som Athenan behöver?
// Andazon
vilken typ av handpåläggning är det som Athenan behöver?
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
ja många påstår att klämspalten behöver justeras.
och en hel del ställen har jag läst att folk vill putsa gjutskägg.
och jag har även sett påståenden om att passningen mot kanalurtagen på EKFblocken
mår bra av en matchning. där vill jag dock minnas att det var blocken som behövde justeras där.
erlan
och en hel del ställen har jag läst att folk vill putsa gjutskägg.
och jag har även sett påståenden om att passningen mot kanalurtagen på EKFblocken
mår bra av en matchning. där vill jag dock minnas att det var blocken som behövde justeras där.
erlan
Blocket är justerat.
Gjutskägg blir det imorgon.
Klämspalten jagar jag hjälp till för att minska.
Är det bäst att plana toppen eller överdel på cylindern?
// Andazon
Gjutskägg blir det imorgon.
Klämspalten jagar jag hjälp till för att minska.
Är det bäst att plana toppen eller överdel på cylindern?
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
därom tvistar dom lärde.
conrad förespråkar att man ska svarva toppen utanför cylinderdiametern så att man släpper ner förbränningsrummet i cylindern.
då minskar man påkänningen på topplockspackningen.
om jag minns rätt så går det inte att bara plana av toppen, den är väl utformad så att man inte minskar klämspalten genom att plana den.
vill man inte släppa ner förbränningsrummet i cylindern så återstår bara att plana cylindern.
erlan
conrad förespråkar att man ska svarva toppen utanför cylinderdiametern så att man släpper ner förbränningsrummet i cylindern.
då minskar man påkänningen på topplockspackningen.
om jag minns rätt så går det inte att bara plana av toppen, den är väl utformad så att man inte minskar klämspalten genom att plana den.
vill man inte släppa ner förbränningsrummet i cylindern så återstår bara att plana cylindern.
erlan
Skulle jag släppa ner toppen i cylindern, så går det även att öka durationerna lite grann genom att höja cylindern ...
// Andazon
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
- zappafan
- Forumsponsor
Ja ligger dom på Hyllan brummar dom lite....selma skrev:Varför brummar dom inte ?

Har en gammal polini 80 till Sachs.
Köpte för en hundring. Säljaren tyckte inte den gick något vidare. Avkortad kolv och satt en kromad inte l-ring på..
Det funkar dåligt med kromat lopp där kolven är gjord för l-ring.
Inte testad och den är antagligen skrot i loppet.
Det jag ville komma fram till var att den matchar dåligt mot EKF-ens kanaler i blocket. Nästan så du kan se in i överströmmaren när den sitter på motorn.
Blir väldigt liten tätyta.
Köpte för en hundring. Säljaren tyckte inte den gick något vidare. Avkortad kolv och satt en kromad inte l-ring på..
Det funkar dåligt med kromat lopp där kolven är gjord för l-ring.
Inte testad och den är antagligen skrot i loppet.
Det jag ville komma fram till var att den matchar dåligt mot EKF-ens kanaler i blocket. Nästan så du kan se in i överströmmaren när den sitter på motorn.
Blir väldigt liten tätyta.
Då blir det att bygga på blocket litegrann ...
// Andazon
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette