Compact flinta går extremt dåligt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Jens Sthlm

Compact flinta går extremt dåligt

Inlägg av Jens Sthlm »

Jag har en compact med tvåväxlad flinta. Åkte till jobbet (30 min) och sen när jag skulle hem så gick den bara 500m innan det sa pang och den stannade. Den har en bing förgasare och när den sa pang så sköt den bort luftfiltret, sen vägrar den starta, gnista finns och självklart bensin. Vad kan vara fel? Jag är inne på att det är förgasaren som är kass, hur ser man om man har en äkta bing eller en kinakopia?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: Compact flinta går extremt dåligt

Inlägg av erlan »

det första jag skulle kolla är att gnistan kommer på rätt ställe.
sen skulle jag kolla om det är nån packning som blåst.
vissa kinakopior är helt omärkta, dom är lätta att avslöja
men dom som är märkta med bing, och rätt nr o.s.v. är svårare att beskriva skillnaden på.
annan finnish, lite annat typsnitt på text mm.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Att det sköt i förgasaren tyder på att det blev soppbrist eller att tändningen står helt fel. Kolla så att brytarna öppnar som de ska och att det rinner soppa ordentligt från tanken. Gör rent förgasaren. Om den har gått bra förut så är det inte förgasaren som i grunden orsakade problemet oavsett om det är en äkta Bing eller en klon.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jens Sthlm

Inlägg av Jens Sthlm »

Tack för svar! Hur kollar jag att gnistan kommer på rätt ställe och att brytaren öppnar på rätt ställe?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det enklaste är att du kollar att brytarna har öppnat 0,3-0,4 mm när kolven är i topp. Då genereras gnistan när brytarna precis börjar öppna ca 2 mm innan kolven är som högst.

Det är egentligen lite fler grejor att kolla om man vill vara noga som du kan läsa om här http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... g-pa-moped.

Om tändningen stämmer och du har soppamatning och ren förgasare kan man misstänka att kondensatorn har lämnat in.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

andazon

Inlägg av andazon »

Packbox ?

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
HSE

Inlägg av HSE »

Kolla så kilen är hel, en sådan baktändning kan göra att svänghjulet knäcker kilen och hamnar på fel ställe :wink:
Skriv svar