Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper
Re: Renovering av Crescent MCB 1206 Trapper
är det så att man antingen har kuggtransmission eller remdrivning på Flintamotorn?
Är det så ni menar då ni säger att man har kuggtransmission?
Är det så ni menar då ni säger att man har kuggtransmission?
Crescent MCB 1206 Trapper
aldeles rätt uppfattat.
det är primärtransmisionen mellan vevaxel och koppling vi talar om.
och eftersom den påverkar åt vilket håll vevaxeln roterar, så måste du veta det när du beställer tändning.
det kan även vara kedjetransmision där. det var orginal på tidiga packmoppemotorer, och såldes
lösa satser som förstärkningssatser eller nåt sånt.
-60 talets remmar med textilkord tålde inte trimmning så bra.
erlan
det är primärtransmisionen mellan vevaxel och koppling vi talar om.
och eftersom den påverkar åt vilket håll vevaxeln roterar, så måste du veta det när du beställer tändning.
det kan även vara kedjetransmision där. det var orginal på tidiga packmoppemotorer, och såldes
lösa satser som förstärkningssatser eller nåt sånt.
-60 talets remmar med textilkord tålde inte trimmning så bra.
erlan
Då var beställning lagd till RN Motor, det blev ett dyrt kalas...
Mer frågor har uppstått, vilken olja ska jag köra med en trim setup?
Är det 5 dl av SAE 20 olja?
Upptäckte också att jag saknar hastighetsmätareaxeln och alla drev, brickor m.m. som behövs...
Det måste ju vara det som är på denna bild: http://resurs.mustangohusqvarnacenter.s ... 187-01.JPG
Var kan jag hitta sånt?
Det måste ju vara det som är på denna bild: http://resurs.mustangohusqvarnacenter.s ... 187-01.JPG
Var kan jag hitta sånt?
om du inte vill handla av mustang o husqvarnacenter så är det väl marknade och tradera som gäller.nysa81 skrev:Upptäckte också att jag saknar hastighetsmätareaxeln och alla drev, brickor m.m. som behövs...
Var kan jag hitta sånt?
du kan ju kolla om mopedrenovering.se har den satsen, men dom har troligen köpt den av ovanstående handlare. han har nog sveriges största husqvarnalager.
och du ska ha ett vitt plastdrev, dom svarta är för treväxlat.
hastighetsmätare var extrautrustning på många modeller. därför fattas det på många motorer.
erlan
Hittade denna sats: http://resurs.mustangohusqvarnacenter.s ... 188-01.JPG
Det är för 3-växlade motorer, men man bör väl bara kunna byta det svarta plastdrevet mot ett vitt för 2-växlade motorer?
Om det funkar så beställer jag på en gång...
Tack
Det är för 3-växlade motorer, men man bör väl bara kunna byta det svarta plastdrevet mot ett vitt för 2-växlade motorer?
Tack
har han slut på kompletta satserna till 2växlat?
erlan
erlan
Ang olja och Flinta, så kör jag alla mina Flintor på Statoli gräsklippar olja den fungerar kanon.nysa81 skrev:Då var beställning lagd till RN Motor, det blev ett dyrt kalas...
det du bör tänka på med 15mm bing på din motor är att du kan behöva en adapter mellan cylinder och förgasaren annars tar flottörhuset i fästet för växelvajern på blocket.
kan fungera med längre pinnbultar och fler packningar med.
Jag har sådana drevsatser till 2 vxl (vitt drev) om du är intresserad.nysa81 skrev:Hittade denna sats: http://resurs.mustangohusqvarnacenter.s ... 188-01.JPG
Tack
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Är den helt komplett med alla delar, redo att monteras i motorn? Isåfall är jag intresserad 

Helt komplett sats i oöppnad MCB påse reservd. nr 21920-3
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Har lite problem med montering av de nya lagersatserna för naven.
Har köpt dessa i höstas, både fram och bak: http://www.alvars.se/sachs-mcb/mcb-comp ... m-diameter
Nu verkar dom ha gjort om satserna lite för det verkar även medfölja en svart distans/bricka av något slag.
Har monterat lagrena och mellanrörena utan problem.
Nu till mitt problem, dum som jag var så fotade jag aldrig i vilken ordning och på vilken sida brickor, muttrar i olika tjocklekar osv skall sitta på.
Finns det någon vänlig själ som har monterat detta och vet i vilken ordningsföljd allt skall sitta...?
Ska den tunna muttern vara på en viss sida, likaså den tjockare? Ska muttrarna ligga direkt mot kullagrena eller skall det vara en bricka mot lagret, vilka delar skall sitta utanför gaffeln och vilka innanför...?
Står som ett stort ? i garaget just nu....
Tack
Har köpt dessa i höstas, både fram och bak: http://www.alvars.se/sachs-mcb/mcb-comp ... m-diameter
Nu verkar dom ha gjort om satserna lite för det verkar även medfölja en svart distans/bricka av något slag.
Har monterat lagrena och mellanrörena utan problem.
Nu till mitt problem, dum som jag var så fotade jag aldrig i vilken ordning och på vilken sida brickor, muttrar i olika tjocklekar osv skall sitta på.
Finns det någon vänlig själ som har monterat detta och vet i vilken ordningsföljd allt skall sitta...?
Ska den tunna muttern vara på en viss sida, likaså den tjockare? Ska muttrarna ligga direkt mot kullagrena eller skall det vara en bricka mot lagret, vilka delar skall sitta utanför gaffeln och vilka innanför...?
Står som ett stort ? i garaget just nu....
Tack
det är ju lättare sagt än gjort att få till det bra med fasta lager.
blir deistansen mellan lagren för kort så blir förspänningen för hård på lagren när man drar åt.
blir den för lång är risken att lagren börjar vandra i sidled i navet.
jag brukar knacka i lagren först, sen mäta så jag kan räkna ut hur lång distansen ska vara.
någon gång har jag kapat distansröret lite för kort, och fått plocka i några shimsbrickor.
det är nog en god ide att köpa hem en näve 12mm shimsbrickor innan du börjar.
dom kostar bara en bråkdel på momentum av vad mopedbutikerna begär.
erlan
blir deistansen mellan lagren för kort så blir förspänningen för hård på lagren när man drar åt.
blir den för lång är risken att lagren börjar vandra i sidled i navet.
jag brukar knacka i lagren först, sen mäta så jag kan räkna ut hur lång distansen ska vara.
någon gång har jag kapat distansröret lite för kort, och fått plocka i några shimsbrickor.
det är nog en god ide att köpa hem en näve 12mm shimsbrickor innan du börjar.
dom kostar bara en bråkdel på momentum av vad mopedbutikerna begär.
erlan