I dag har det varit kanonväder här med +11 grader för en hoj- eller moppetur. Men vädret var också lämplig för att ligga ute och renovera bromsarna på en av bilarna som måste ombesiktigas p.g.a ojämn bromsverkan så det var lika bra att greja det och nu är det gjort. Var även iväg på provtagning för årlig besiktning av mig själv men fick vända med ogjort ärende. Jag skulle visst ha varit fastande men det hade jag förstås förträngt så det är bara att åka dit en gång till
Lite nytta blev det i alla fall med resan för jag fick lite bra-att-ha-grejor med mig hem.
Det här är en liten sats passbitar med samma princip som mått-Johan tog fram och blev en världssuccé. Det är inte noggranheten som är unik även om den är mycket hög utan det som gjorde att han blev så berömd är att hans satser kan byggas ihop till nästan vilken längd som helst med bra precision med ett smart val av storlekar på enstaka block och genom att blocken har spegelfinnish på mätytan kan de sättas ihop m.h.a. s.k. Wringing (tror jag det heter).
Kalibreringen är gjord för +20 grader som de är i riktiga mätrum. Men även block av bra gjutjärn är mycket stabila och felar bara ca en halv tusendel per grad. En annan sak som kan vara bra att känna till är att har man bra mätverktyg från TESA, Mitutoyo, CEJ och likvärdigt så behöver man inte oroa sig för att de skulle tappa kalibreringen annat än om de misshandlas eller slits. Och när det gäller billiga mätverktyg från Kina är det inte heller nödvändigt för det går ändå inte att få sådana verktyg att stämma över hela mätområdet.