Zundapp klen på 3an

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Sydstatare
Inlägg: 201
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av Sydstatare »

jonTe-Zündapp skrev:Lång tråd =)
Att det gå segt på 3:an är ju inte konstigt med utväxlingen på lådan, därav bytte jag till 5petat.
När man kommer upp på 3:an är då luftmotståndet börjar göra sig påmint, det gäller att ha rätt bra botten för att komma in i vartalsområdet där pipan drar för att det skall bära iväg.
En portad cylinder och cromepipa låter inte som receptet för att den skall orka med detta.

2 frågor.
• Vad kör du med för luftfilter?
• Vad har du för klämspalt?

mvh Jonas
Har ett polini skumfilter. Klämspalt vet ja inte faktiskt. Fick hjälp me de o e inte kunnig på sådant.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Ok, vet du om det gjordes några mekaniska ingrepp på topp eller cylinder för att få till rätt klämspalt?
Nu har jag inte skruvat ihop tillräckligt många maskiner för att säga att det alltid behövs svarvas för korrekt spalt men leverantörerna bruka ta till det säkra och lämna ganska mycket spel mellan kolvtopp--> topplockstaket för att det skall funka att bara skruva ihop utan att det tar i.
På den nivån du är och det du letar efter kan korrekt spalt mycket väl vara en nyckel till att lyckas få den att bli tillräckligt stark för att orka på 3:an.
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Sydstatare
Inlägg: 201
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av Sydstatare »

Ok. För ja e mer i gamla gemet så e inte så haj på klämspalt. De e med andra ord avståndet mellan topp ytan o kolv ytan? O va ska min klämspalt vara ungefär? De innebär ju att ja ska plana?

Tacksam för svar

Mvh
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av erlan »

dom flesta siktar på mellan 0,6-0,8 mm. dom flesta anser 1,0 som max.
med stålstake och aluminiumcylinder finns det dom som lägger tightare än så.
är klämspalten för stor, så får du oförbrända färskgaser kvar mellan kolv och topp.
alltså bortslösad effekt.
är det för tight så hammrar kolven imot toppen på höga varv. låter fruktansvärt illa,
och är förmodligen ren katastrof med en L-ringskolv.

jag kan där som kuriosa tillägga att sachsar med aluminiumstake och gjutjärnscylinder,
med 0,5mm klämspalt, bör inte köras när det är varmare än +30 ute.
åtminstone inte min packmoppe.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av Micke S »

Den ska vara 0,6-0,8 mm. Gärna åt det mindre måttet om motorn inte är glapp och man håller lite koll på den. Men man måste se till att toppen är ordentligt fastdragen när man mäter så att man inte tappar några tiondelar sedan när den dras.

Det är i alla fall lätt all kolla. Om du lossar tändstiftet och matar in en krok med 1-2 mm lödtenn som tar i cylinderväggen så är det bara att dra runt motorn ett varv och sedan mäta vart tennet blev som tunnast med ett skjutmått. Säkrat är att mata in tråden bakåt eller snett bakåt så att man inte petar in den i en kanal och klipper av den.

Vill du slippa att svarva ner toppen så kan det räcka med att ta bort toppackningen om man har tur.

Har man rätt avstånd på klämspalten så ökar motoreffekten. Det blir en mer rejäl kick när pipan börjar arbeta. Det går också att ha lite mer förtändning än tidigare genom att klämspalten gör att det inte spikar lika lätt. Det man får hålla koll på är att kompressionen inte sticker iväg för mycket om man svarvar ner toppen. Men att ta bort 1-2 mm på en standardtopp är ingen fara.

När jag gjorde det på min Zundapp var jag dock tvungen att gröpa ur förbränningsrummet lite eftersom det var litet från början (avsett för en mindre borr 50 CC). Har man för hög kompression är det flera saker som kan gå snett. Dels ökar risken för spikning och överhettning, dels kan motorn bli slö på höga varv genom att den går tungt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Sydstatare
Inlägg: 201
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av Sydstatare »

Ok intressant. Mm de me lödtenn har man ju provat. Men trodde inte man skulle ha de så tajt. Trodde de skulle va typ 0.8 el nåt..
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Sydstatare
Inlägg: 201
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av Sydstatare »

Hej ja undrade bara om ingen har nyare tank till e-type över? Oavsett skick?
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Sydstatare skrev:Hej ja undrade bara om ingen har nyare tank till e-type över? Oavsett skick?
Ett tips är att göra en köpestråd om det istället.

mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Sydstatare
Inlägg: 201
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av Sydstatare »

jonTe-Zündapp skrev:
Sydstatare skrev:Hej ja undrade bara om ingen har nyare tank till e-type över? Oavsett skick?
Ett tips är att göra en köpestråd om det istället.

mvh Jonas

Mm såg det sen. Missat att de fanns. Men gjort en nu...
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
zippo500
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 feb 2016, 17:28
Ort: borås

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av zippo500 »

Hej! Läste tidigare i tråden om luft blandningsskruven på dellorto phgb .där gäller detta. sitter skruven placerad på sidan om trotteln närmast cylindern berikas bränsleblandningen om den skruvas ut.är skruven placerad på den sidan trotteln riktning luftburk blir blandningen snålare när skruven skruvas ut.tror inte det mämdes tidigare .hoppas någon kan få nyttan av infot.
Sydstatare
Inlägg: 201
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av Sydstatare »

zippo500 skrev:Hej! Läste tidigare i tråden om luft blandningsskruven på dellorto phgb .där gäller detta. sitter skruven placerad på sidan om trotteln närmast cylindern berikas bränsleblandningen om den skruvas ut.är skruven placerad på den sidan trotteln riktning luftburk blir blandningen snålare när skruven skruvas ut.tror inte det mämdes tidigare .hoppas någon kan få nyttan av infot.
Kan va bra.o veta när ja har flera olika. Tackar!
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Skriv svar