Har ett polini skumfilter. Klämspalt vet ja inte faktiskt. Fick hjälp me de o e inte kunnig på sådant.jonTe-Zündapp skrev:Lång tråd =)
Att det gå segt på 3:an är ju inte konstigt med utväxlingen på lådan, därav bytte jag till 5petat.
När man kommer upp på 3:an är då luftmotståndet börjar göra sig påmint, det gäller att ha rätt bra botten för att komma in i vartalsområdet där pipan drar för att det skall bära iväg.
En portad cylinder och cromepipa låter inte som receptet för att den skall orka med detta.
2 frågor.
• Vad kör du med för luftfilter?
• Vad har du för klämspalt?
mvh Jonas
Zundapp klen på 3an
-
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Zundapp klen på 3an
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
-
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Zundapp klen på 3an
Ok, vet du om det gjordes några mekaniska ingrepp på topp eller cylinder för att få till rätt klämspalt?
Nu har jag inte skruvat ihop tillräckligt många maskiner för att säga att det alltid behövs svarvas för korrekt spalt men leverantörerna bruka ta till det säkra och lämna ganska mycket spel mellan kolvtopp--> topplockstaket för att det skall funka att bara skruva ihop utan att det tar i.
På den nivån du är och det du letar efter kan korrekt spalt mycket väl vara en nyckel till att lyckas få den att bli tillräckligt stark för att orka på 3:an.
Nu har jag inte skruvat ihop tillräckligt många maskiner för att säga att det alltid behövs svarvas för korrekt spalt men leverantörerna bruka ta till det säkra och lämna ganska mycket spel mellan kolvtopp--> topplockstaket för att det skall funka att bara skruva ihop utan att det tar i.
På den nivån du är och det du letar efter kan korrekt spalt mycket väl vara en nyckel till att lyckas få den att bli tillräckligt stark för att orka på 3:an.
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
-
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Zundapp klen på 3an
Ok. För ja e mer i gamla gemet så e inte så haj på klämspalt. De e med andra ord avståndet mellan topp ytan o kolv ytan? O va ska min klämspalt vara ungefär? De innebär ju att ja ska plana?
Tacksam för svar
Mvh
Tacksam för svar
Mvh
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
Re: Zundapp klen på 3an
dom flesta siktar på mellan 0,6-0,8 mm. dom flesta anser 1,0 som max.
med stålstake och aluminiumcylinder finns det dom som lägger tightare än så.
är klämspalten för stor, så får du oförbrända färskgaser kvar mellan kolv och topp.
alltså bortslösad effekt.
är det för tight så hammrar kolven imot toppen på höga varv. låter fruktansvärt illa,
och är förmodligen ren katastrof med en L-ringskolv.
jag kan där som kuriosa tillägga att sachsar med aluminiumstake och gjutjärnscylinder,
med 0,5mm klämspalt, bör inte köras när det är varmare än +30 ute.
åtminstone inte min packmoppe.
erlan
med stålstake och aluminiumcylinder finns det dom som lägger tightare än så.
är klämspalten för stor, så får du oförbrända färskgaser kvar mellan kolv och topp.
alltså bortslösad effekt.
är det för tight så hammrar kolven imot toppen på höga varv. låter fruktansvärt illa,
och är förmodligen ren katastrof med en L-ringskolv.
jag kan där som kuriosa tillägga att sachsar med aluminiumstake och gjutjärnscylinder,
med 0,5mm klämspalt, bör inte köras när det är varmare än +30 ute.
åtminstone inte min packmoppe.
erlan
Re: Zundapp klen på 3an
Den ska vara 0,6-0,8 mm. Gärna åt det mindre måttet om motorn inte är glapp och man håller lite koll på den. Men man måste se till att toppen är ordentligt fastdragen när man mäter så att man inte tappar några tiondelar sedan när den dras.
Det är i alla fall lätt all kolla. Om du lossar tändstiftet och matar in en krok med 1-2 mm lödtenn som tar i cylinderväggen så är det bara att dra runt motorn ett varv och sedan mäta vart tennet blev som tunnast med ett skjutmått. Säkrat är att mata in tråden bakåt eller snett bakåt så att man inte petar in den i en kanal och klipper av den.
Vill du slippa att svarva ner toppen så kan det räcka med att ta bort toppackningen om man har tur.
Har man rätt avstånd på klämspalten så ökar motoreffekten. Det blir en mer rejäl kick när pipan börjar arbeta. Det går också att ha lite mer förtändning än tidigare genom att klämspalten gör att det inte spikar lika lätt. Det man får hålla koll på är att kompressionen inte sticker iväg för mycket om man svarvar ner toppen. Men att ta bort 1-2 mm på en standardtopp är ingen fara.
När jag gjorde det på min Zundapp var jag dock tvungen att gröpa ur förbränningsrummet lite eftersom det var litet från början (avsett för en mindre borr 50 CC). Har man för hög kompression är det flera saker som kan gå snett. Dels ökar risken för spikning och överhettning, dels kan motorn bli slö på höga varv genom att den går tungt.
Det är i alla fall lätt all kolla. Om du lossar tändstiftet och matar in en krok med 1-2 mm lödtenn som tar i cylinderväggen så är det bara att dra runt motorn ett varv och sedan mäta vart tennet blev som tunnast med ett skjutmått. Säkrat är att mata in tråden bakåt eller snett bakåt så att man inte petar in den i en kanal och klipper av den.
Vill du slippa att svarva ner toppen så kan det räcka med att ta bort toppackningen om man har tur.
Har man rätt avstånd på klämspalten så ökar motoreffekten. Det blir en mer rejäl kick när pipan börjar arbeta. Det går också att ha lite mer förtändning än tidigare genom att klämspalten gör att det inte spikar lika lätt. Det man får hålla koll på är att kompressionen inte sticker iväg för mycket om man svarvar ner toppen. Men att ta bort 1-2 mm på en standardtopp är ingen fara.
När jag gjorde det på min Zundapp var jag dock tvungen att gröpa ur förbränningsrummet lite eftersom det var litet från början (avsett för en mindre borr 50 CC). Har man för hög kompression är det flera saker som kan gå snett. Dels ökar risken för spikning och överhettning, dels kan motorn bli slö på höga varv genom att den går tungt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Zundapp klen på 3an
Ok intressant. Mm de me lödtenn har man ju provat. Men trodde inte man skulle ha de så tajt. Trodde de skulle va typ 0.8 el nåt..
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
-
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Zundapp klen på 3an
Hej ja undrade bara om ingen har nyare tank till e-type över? Oavsett skick?
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
-
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Zundapp klen på 3an
Ett tips är att göra en köpestråd om det istället.Sydstatare skrev:Hej ja undrade bara om ingen har nyare tank till e-type över? Oavsett skick?
mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
-
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Zundapp klen på 3an
jonTe-Zündapp skrev:Ett tips är att göra en köpestråd om det istället.Sydstatare skrev:Hej ja undrade bara om ingen har nyare tank till e-type över? Oavsett skick?
mvh Jonas
Mm såg det sen. Missat att de fanns. Men gjort en nu...
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
Re: Zundapp klen på 3an
Hej! Läste tidigare i tråden om luft blandningsskruven på dellorto phgb .där gäller detta. sitter skruven placerad på sidan om trotteln närmast cylindern berikas bränsleblandningen om den skruvas ut.är skruven placerad på den sidan trotteln riktning luftburk blir blandningen snålare när skruven skruvas ut.tror inte det mämdes tidigare .hoppas någon kan få nyttan av infot.
-
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Zundapp klen på 3an
Kan va bra.o veta när ja har flera olika. Tackar!zippo500 skrev:Hej! Läste tidigare i tråden om luft blandningsskruven på dellorto phgb .där gäller detta. sitter skruven placerad på sidan om trotteln närmast cylindern berikas bränsleblandningen om den skruvas ut.är skruven placerad på den sidan trotteln riktning luftburk blir blandningen snålare när skruven skruvas ut.tror inte det mämdes tidigare .hoppas någon kan få nyttan av infot.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8