Comet 1976 i min version!!
-
Re: Comet 1976 i min version!!
Blir kalas snyggt ju. O mycke roligare med personlig stil än opersonligt. Tycker alla sorters fordon är mycke roligare att titta på och beundra om de e lite ombyggt/kustat med egna lösningar o detaljer. Men men smaken e som baken.
Grattis till ett klockrent o fränt bygge iallafall....
Grattis till ett klockrent o fränt bygge iallafall....
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
-
- Forumsponsor
Bockar och tackar!!
Men får pressentera kvällens arbete och efter tre kvällsarbeten med mycket vinkelslipande!! Har jag denna kvällen till ära inga tjutande öron... Mycket bra uppfinning hörselkåpor minsann!! Konstigt de sa vara så jobbiga få på!! Den före detta Java pakethållaren ( å några timmars ombygge) är nu bara en mellanslip och lite svart färg ifrån ny tjänstgöring på min Comet(på mitt vis)...
Behövs inte mycket fantasi för förstå hur slut resultat är tänkt.. Nu förtjänat både kaffe å dusch
Men får pressentera kvällens arbete och efter tre kvällsarbeten med mycket vinkelslipande!! Har jag denna kvällen till ära inga tjutande öron... Mycket bra uppfinning hörselkåpor minsann!! Konstigt de sa vara så jobbiga få på!! Den före detta Java pakethållaren ( å några timmars ombygge) är nu bara en mellanslip och lite svart färg ifrån ny tjänstgöring på min Comet(på mitt vis)...
Behövs inte mycket fantasi för förstå hur slut resultat är tänkt.. Nu förtjänat både kaffe å dusch
-
- Forumsponsor
Nä ibland känner man sig som en robot!! Efter kaffet vart man på väg ut för få på lite svart åxå!!
Men kom på är ju den sista idag får ta mig tid till räkningar annars blir det mycket låga vuxenpoäng för mig!! Så bygget slut för dagen...
Men kom på är ju den sista idag får ta mig tid till räkningar annars blir det mycket låga vuxenpoäng för mig!! Så bygget slut för dagen...
-
- Forumsponsor
Ähh lika bra göra färdigt!! Nu ska bara baklampan å sidoväskor komma åxå..
Renovering med raketfart, och bra bilder och beskrivning. Gillas!

-
- Forumsponsor
Hmm utav 4:a möjliga beställningar kom det minst viktiga utav dessa först!! Misstänker det blir en del att hämta på måndag i alla fall... Vart lite missnöjd över färgmatchning i Ktm-märket original passade inte alls å mitt egentillverkade var en nyans för mörk!!
så får vi se hur det blir till slut!!
Så beställde andra och där är den gröna nyansen riktigt bra men nu kan jag inte bestämma mig har liksom vant mig vid den mörkare nyansen!! Så mörk eller just blir kvällens fråga!! Den mörka bryter av på ett riktigt tjusigt vis medans den andra mer smälter in!! Försöker bygga i något så udda stil. Alltså typ ""skrikande diskret"" inte det lättaste!! Kräver fingertopskänsla!! Tur jag beställde ett gäng så jag kan vela lite innan jag måste bestämma mig..
Jaja får se på lite senare bara hemkommen ändå en del avvägande innan beslut kommer med bil senare så får vi se hur det blir till slut!!
Någon skrev nyss att det var en väldigt bra och trevlig tråd det här. Jag kan bara hålla med! En skitfin moped, också. 

Blir kanon snyggt med den grön färgen mot svarta....otroilgt snyggt och bra jobbat med alla delar..Peter = 100% +++..
När den var röd så njaa, gillar oftas ej att man byter bort orginal färgen men den gröna Cometen, blir jätte snygg. Har själv en Comet som jag fixat lite
med....försökte snygga till hjulen med ny lack. Fick det ej hjulen som jag ville då maskeringen läkte färg = oskarpa kanter med plumpar ......suck..
Har du nått bra tipps på hur man bör/ska göra för att få hjul snyggt lackade...

När den var röd så njaa, gillar oftas ej att man byter bort orginal färgen men den gröna Cometen, blir jätte snygg. Har själv en Comet som jag fixat lite
med....försökte snygga till hjulen med ny lack. Fick det ej hjulen som jag ville då maskeringen läkte färg = oskarpa kanter med plumpar ......suck..

Har du nått bra tipps på hur man bör/ska göra för att få hjul snyggt lackade...

-
- Forumsponsor
Får bli rent generella råd är reparatör ingen lackerare... Visst genom åren fått lackat en del från cyklar mopeder bilar till husvagnar men ändå glad amatör i lackeringskonsten!! Men när de kommer till lack är det förarbete som är viktigast!! Ingen lack blir bättre än underlaget. Se även till att använda proffs-tejp klart bättre än biltema dito... Skarpa kanter något av det svåraste kräver bra tejp och att man lyckas dra loss den rätt så man inte lyfter skadar lacken och vid rätt tidpunkt färgen blöt men inte för blöt så finns ingen genväg en blandning av tur och erfarenhet och lite gör om gör rätt!!
Men kvällen avlöpt och strax viktigt kaffe!! Får nog bli tre koppar!! Sällan det blir som man planerat! Saknar paket från Ettans, dess utom Baklampa och sadelväskor!! Hade faktiskt räknat med att dessa saker skulle varit här vid det här lagret. Nu lär de komma lagom till ny barnvecka med detta låg skruvaktivitet!!
Men saknas inte göra ändå så monterat nya förstärkta fjädrar till lameller. Motorn renoverades förra året men glömde byta fjädrar då så gick den säsongen med de bästa ur "lådan"!! Men när denna äkta HPD-(hopaplockade delar)motorn fick sitt nya liv.. Vart allt annat fixat bytt och genomgånget men gjordes inget åt utsidan!! Så denna detaljen har nu åtgärdats! Ännu saknas den nya växelkåpan från Ettans tyvärr!! Ändå fick "ny" eller åtm nylackerad kåpa som visade sig ha defekt gänga till inspektionsluckan så det var ogjort arbete. Blir till lacka en annan i morgon..
Så i brist på motormontering gjordes lite annat!! Bytte ut bakre "häck-klistermärkent" dessa ny smälte bättre in och trots jag var lite skeptisk vart jag riktigt nöjd av resultatet!! Ändå haft fullt upp och finlir tar tid!! I morgon kommer den för hoppningsvis få på motor lite fler kåpor och annat smått och gott... Men nu kaffekopp två dusch sovmorgon och nya tag i morgon natti natt!!
Men kvällen avlöpt och strax viktigt kaffe!! Får nog bli tre koppar!! Sällan det blir som man planerat! Saknar paket från Ettans, dess utom Baklampa och sadelväskor!! Hade faktiskt räknat med att dessa saker skulle varit här vid det här lagret. Nu lär de komma lagom till ny barnvecka med detta låg skruvaktivitet!!
Men saknas inte göra ändå så monterat nya förstärkta fjädrar till lameller. Motorn renoverades förra året men glömde byta fjädrar då så gick den säsongen med de bästa ur "lådan"!! Men när denna äkta HPD-(hopaplockade delar)motorn fick sitt nya liv.. Vart allt annat fixat bytt och genomgånget men gjordes inget åt utsidan!! Så denna detaljen har nu åtgärdats! Ännu saknas den nya växelkåpan från Ettans tyvärr!! Ändå fick "ny" eller åtm nylackerad kåpa som visade sig ha defekt gänga till inspektionsluckan så det var ogjort arbete. Blir till lacka en annan i morgon..
Så i brist på motormontering gjordes lite annat!! Bytte ut bakre "häck-klistermärkent" dessa ny smälte bättre in och trots jag var lite skeptisk vart jag riktigt nöjd av resultatet!! Ändå haft fullt upp och finlir tar tid!! I morgon kommer den för hoppningsvis få på motor lite fler kåpor och annat smått och gott... Men nu kaffekopp två dusch sovmorgon och nya tag i morgon natti natt!!
.Peter Holbrant skrev:Får bli rent generella råd är reparatör ingen lackerare... Visst genom åren fått lackat en del från cyklar mopeder bilar till husvagnar men ändå glad amatör i lackeringskonsten!! Men när de kommer till lack är det förarbete som är viktigast!! Ingen lack blir bättre än underlaget. Se även till att använda proffs-tejp klart bättre än biltema dito... Skarpa kanter något av det svåraste kräver bra tejp och att man lyckas dra loss den rätt så man inte lyfter skadar lacken och vid rätt tidpunkt färgen blöt men inte för blöt så finns ingen genväg en blandning av tur och erfarenhet och lite gör om gör rätt!!
.
Måste skaffa bätter maskerings tejp.....

Kan gå att laga kåpa med insatsgänga. Mitt allt är gänga för M6(behövs ej borras). Ny rostfri skruv sätter jag i skruvdragaren och slipar ner skallen/huvdet så det passar bra med en bänkslip.Om man ej har bättre verktyg, skruva fast skruvdragaren/borrmaskin i skruvstycket(tejpa fast avtryckaren så den snurrar). Slipa med VinkelHarry, det är jag det, funkar bra tycker jag...

-
- Forumsponsor
Haha ja tro mig vet att allt går laga har pop-nut tång med rostfria gängor!!(som en popnit men med en gänga istället) Men ligger i Göteborg och kåpor med friska gängor finns flera av...
Haha... pop-nut såna gångor har jag med, alldrig tänk på dessa...har ej tången....**ler**.. 

-
- Forumsponsor
Detaljer Detaljer detaljer.....
Dessa små omärkbara ting som gör så stor skillnad ja inte vid första anblick men sedan!!
Med vetskap av hur bra tummen sitter fast när något väl sitter där och fungerar... Jodå man retar sig
på det man vet man kan fixa lätt och fort men därifrån till utföra där är man många viktigare måsten ifrån. Därför lika bra göra rätt från början annars blir det inte av!! Är man inte nöjd gör om gör rätt!! Tänka de gör jag sen fungerar bara bra i tanken!! Å med det i tanken kommer man inte långt!!
Likväl helhet är viktig men detaljer gör skillnaden så efter en allt för lång sovmorgon tog jag tag i gårdagens detaljmiss!! En kåpa med friska gängor slipades och grundlackerades röd(slut på grått och nej inte blank vet i tusan varför den ser blank ut på bilden!! Men färg betyder torktid och torktid betyder kaffe! Lustigt nog kallnar det fortare än färgen torkar så gör stor kanna. För torktid betyder för utom den ädlaste av drycker att man lika gärna kan ta tag i andra små detaljer!! För tidskrävande detaljer finns det gott om!! detaljer detaljer detaljer suck en detalj man kan vara säker på är att dessa tingestar aldrig tar aldrig slut... Nästa detalj som skulle läggas tid på var ett par tätningar!! Följde med ett par till de modifierade främre Mercedes blinkersarna men dessa tunna gummitrådar duger säkert som Mercedes-original men nu är det mitt original som byggs!!
Så dags rota i barnens pyssellåda!! I julas då det inhandlades en hel del av material till sådana stordåd av barnen! För har inte bara världens sötaste barn(de brås på pappa) Men då de även brås på mamma väldigt kreativa pyssliga för den skull jävliga stundom. Ett tydligt tecken på kombinationen var att Rasmus som 5åring helst av allt ville ha en egen limpistol i present!! Jo en hel del aj senare hanterar han den så bra att han en morgon hade limmat fast mina bilnycklar jättefint på bänkskivan...(japp mammas barn ibland åxå).
Men under städning av barnens pyssellåda såg jag någon typ av gummiduksark som jag studerade och lade på minnet av fanns och i en massa färger!! In rotade fram ett Svart ark!! Jo riktigt bra som tätningsmaterial troligen knappast oljebeständigt men här spelar detta mindre roll.. Rakblad gummiduksark skärbräda vass sax... Ja SAX i detta hus finns vass som slö som pappas blåmålade sådan alltid att finna i Madickens rum!! Nu kallt kaffe som byts ut och dags fixa tätningar.. Japp lite pysslande och ett par koppar kallt kaffe senare voila lite detaljer klara!! Nu kan man hoppas att detaljer även gör sig bra monterade men det blir en annan gång
nu ska röd kåpa slipas och bli svart!! Sedan dags jobba lite på riktigt...
Dessa små omärkbara ting som gör så stor skillnad ja inte vid första anblick men sedan!!
Med vetskap av hur bra tummen sitter fast när något väl sitter där och fungerar... Jodå man retar sig
på det man vet man kan fixa lätt och fort men därifrån till utföra där är man många viktigare måsten ifrån. Därför lika bra göra rätt från början annars blir det inte av!! Är man inte nöjd gör om gör rätt!! Tänka de gör jag sen fungerar bara bra i tanken!! Å med det i tanken kommer man inte långt!!
Likväl helhet är viktig men detaljer gör skillnaden så efter en allt för lång sovmorgon tog jag tag i gårdagens detaljmiss!! En kåpa med friska gängor slipades och grundlackerades röd(slut på grått och nej inte blank vet i tusan varför den ser blank ut på bilden!! Men färg betyder torktid och torktid betyder kaffe! Lustigt nog kallnar det fortare än färgen torkar så gör stor kanna. För torktid betyder för utom den ädlaste av drycker att man lika gärna kan ta tag i andra små detaljer!! För tidskrävande detaljer finns det gott om!! detaljer detaljer detaljer suck en detalj man kan vara säker på är att dessa tingestar aldrig tar aldrig slut... Nästa detalj som skulle läggas tid på var ett par tätningar!! Följde med ett par till de modifierade främre Mercedes blinkersarna men dessa tunna gummitrådar duger säkert som Mercedes-original men nu är det mitt original som byggs!!
Så dags rota i barnens pyssellåda!! I julas då det inhandlades en hel del av material till sådana stordåd av barnen! För har inte bara världens sötaste barn(de brås på pappa) Men då de även brås på mamma väldigt kreativa pyssliga för den skull jävliga stundom. Ett tydligt tecken på kombinationen var att Rasmus som 5åring helst av allt ville ha en egen limpistol i present!! Jo en hel del aj senare hanterar han den så bra att han en morgon hade limmat fast mina bilnycklar jättefint på bänkskivan...(japp mammas barn ibland åxå).
Men under städning av barnens pyssellåda såg jag någon typ av gummiduksark som jag studerade och lade på minnet av fanns och i en massa färger!! In rotade fram ett Svart ark!! Jo riktigt bra som tätningsmaterial troligen knappast oljebeständigt men här spelar detta mindre roll.. Rakblad gummiduksark skärbräda vass sax... Ja SAX i detta hus finns vass som slö som pappas blåmålade sådan alltid att finna i Madickens rum!! Nu kallt kaffe som byts ut och dags fixa tätningar.. Japp lite pysslande och ett par koppar kallt kaffe senare voila lite detaljer klara!! Nu kan man hoppas att detaljer även gör sig bra monterade men det blir en annan gång
nu ska röd kåpa slipas och bli svart!! Sedan dags jobba lite på riktigt...
-
- Forumsponsor
Ytterligare ett par kaffe senare en ny detalj nu iväg och skruva lite åxå..
-
- Forumsponsor
En avbruten gängtapp modell M3 i gashandtaget var vad som krävdes för att lägga ner ikväll.. Lätt sur men ändå nöjd. Fått gjort en del tidskrävande och pilligt förstört lite(se ovan). Samt handlat lite en st Komar, vilken jag hoppas få hämta hem i morgon.. 3000kr för åkbar moped får ses som ett fynd... Extra kul då jag hittat ett kit i Polen innehållande typ allt!! Alltså 60cc cylinder kolv topplock vev lager förgasare packningar tätningar för under 600kr!! Alltså under 600kr totalpris!! Nä måste säga gillar min Polack! Kommer bli en trevlig kompis!!
Ändå fått fixat lite. Men att allt tar så lång tid!! För känns inte som mycket alls blivit gjort. Men pilligt fått dit kopplingshandtag. Bytt ut lite skruvar känns inte som Kinakvaliten på dessa är tillfredställande nog!! Tyvärr drogs det som sagt av en gängtapp! Men får skylla mig själv. Då jag inte hade rätt förborr 2mm är för litet!! Gör om gör rätt, och en slant fattigare suck. Ja mina hemmagjorda kåpfästen fick sig en tillsnyggning och när de vart "sminkade" gjordes en tattar-lösning sig riktigt bra..
För att få på toppkåpan vart jag i behov av några plastbrickor!! När sådana saknades fick jag tillverka några av locket till en godisburk. Några borrhål och en hemmagjord hålstans dvs en vässad rörstump i lämplig dimension.
Sakta sakta fortgår bygget i alla fall några delar mindre att montera och en ny att köpa!! Men två steg framåt och ett steg bakåt är åt rätt håll..