oljehål zundapp vevstake

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
zippo500

oljehål zundapp vevstake

Inlägg av zippo500 »

Hej på er alla. Lite häpen att vevstaken i min 4 pet saknar oljehål för smörjning i lilländan för nållagret.har letat info.har två hål i min 2växlade orginalmotor. Bör jag borra?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: oljehål zundapp vevstake

Inlägg av Micke S »

Jag tror inte att det behövs på tvåtaktare med oljedimma i vevhuset under kolven. Det finns många ställen där den oljeblandade bensinen kommer att leta sig in lättare till nållagret än genom ett litet hål som borras. Så ett extra hål mitt i gör nog varken till eller från.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Hmm....hål behövs säger visa + 4% olja på bromsbusningar(nållager kräver minder..??), ej säker då jag ej provat utan hål....jag har gjort så att fila ett lite spår från sidorna för oljan vertikalt med en fin magnetfil... :wink:
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Om vevstaken inte är kolvstyrd behövs inga hål, det är ju helt öppet från sidorna.
zippo500

Inlägg av zippo500 »

Tack alla för svaren.kollade även lite bilder .ser ut att en del gjorda för racing saknar hålen.så det smörjer förhoppninsvis som det ska.
Skriv svar