bestyckning av athena 80cc med 28mm pwk

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Re: bestyckning av athena 80cc med 28mm pwk

Inlägg av Falkfish »

Micke S skrev:Ja fast man kan inte jämföra bestyckning mellan två olika förgasartyper rakt av som det blir när du jämför med en PWK med Power Jet. PWK finns dessutom av olika fabrikat och det skiljer även mellan dem. Det är annat i förgasaren som också betämmer storlek på huvudmunstycket. Så en 24 mm förgasare kan t.ex. ha större huvudmunstycke än en 26 mm av samma typ och fabrikat,

Då återstår inget annat än att få din maskin att gå näst intill bludderfritt på fullgas på högsta växeln och vid hög fart. Om det bluddrar till lite då och då i det läget är mycket bättre än att det aldrig bluddrar till. Man brukar ligga rätt när det börja bluddra så fort det blir minsta lilla utförslut. Men tyvärr så är det inte alltid säkert att det visar sig på det sättet, eller snarare hörs. Så man måste ta en titt på stiftet efter en fullgasrepa med varm motor för att vara säker. Genom att slå av motorn direkt man släpper gasen från ett högt varv. Om man då ligger på den snåla sidan när man släpper gasen händer en annan otrevlighet nämligen att motorn värmenyper. :shock: Så det är säkrast att jobba sig nedåt i små steg från en överbestyckning som du gör.

Det finns gott om munstycken att prova med http://www.twostroke.se/product.asp?product=21278
slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Falkfish skrev:
Meeeen !!!!
Kopior är svårt att få hjälp med.
Snålkuk, köp riktiga grejor så är det lättare att få hjälp,.

Mvh
Stefan
Vi får hoppas att MackanB ser humorn i det för det var ju riktigt roligt skrivet ! Jag blev nästan tårögd av kvävt skratt när det dök upp och förstår att det inte var illa ment :P
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MackanB

Inlägg av MackanB »

Vill tacka Micke S för all god hjälp. Oerhört mycket värt för en färsking som mig inom detta område!

slider_thankyou.gif slider_score.gif

Ja detta e väl bevis nog för MIG"SNÅLKUKEN som Falkfish döpt mig till! slider_thankyou.gif :wink: " att Bestyckningen skiljer otroligt mellan motorerna även fast Setupen är 99% liknande alla andra Athena 80cc.

Nu ska jag lugna mig med skruvandet tills det är varmare ute. Sen ska jag smiska E-Type ar från Rimbo o Rånäs i sommar!! :mrgreen: nåja blir väl nån Norrtälje E-Type man blåser skägget av också! :mrgreen:
Athena 80cc EKFCompact 1252. SÅLD
Mustang 617 Sport 1965. SÅLD
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Compact under konstruktion.....
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

MackanB skrev:Vill tacka Micke S för all god hjälp. Oerhört mycket värt för en färsking som mig inom detta område!

slider_thankyou.gif slider_score.gif

Ja detta e väl bevis nog för MIG"SNÅLKUKEN som Falkfish döpt mig till! slider_thankyou.gif :wink: " att Bestyckningen skiljer otroligt mellan motorerna även fast Setupen är 99% liknande alla andra Athena 80cc.

Nu ska jag lugna mig med skruvandet tills det är varmare ute. Sen ska jag smiska E-Type ar från Rimbo o Rånäs i sommar!! :mrgreen: nåja blir väl nån Norrtälje E-Type man blåser skägget av också! :mrgreen:
Skruva på och lycka till med skruvandet.
Inget illa menat med ( Snålkuk ) bara mitt raka sätt att uttrycka mig...
Mvh
Stefan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja ta och vila upp dig nu efter kämpandet för i morgon är det varmare och bara att köra på igen :P
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MackanB

Inlägg av MackanB »

Drar på skidsemester imorrn annars hade man nog inte kunna hålla sig... cocos_acc.gif o du Falkfish d ligger nog lite i det där du sa om snålkuk.. jag köpte ju KOSO för att d va halva priset... :wink: slider_score.gif Hahaha. .. kanske skulle köpt en äkta kehin istället... :oops:
E-Type 1973-74 .SÅLD.
MackanB

Inlägg av MackanB »

Va ute o drog lite i vår-solen idag. O den går lite trögt vill tackta o inte hoppa in i pipan ordentligt på högre växlarna o stiftet e kolsvart. Men har beställt munstycken 110 och ner till 102. Gör jusst nu bara lite över 70 på gps. Men då är den inte ens i närheten av börja varva.

Nya tag när jag fått hem nya munstycken.

:mrgreen: :mrgreen:
E-Type 1973-74 .SÅLD.
MackanB

Inlägg av MackanB »

Provade idag med 108 o d bara liksom :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: mistick_yes.gif mistick_yes.gif !!!!
Men d ska justeras lite till.
Senast redigerad av MackanB den 08 jun 2016, 20:01, redigerad totalt 1 gång.
E-Type 1973-74 .SÅLD.
MackanB

Inlägg av MackanB »

Va ute idag o skruva lite. Men jag får inte till Bestyckningen. .. den vill inte dra ordentligt på högre växlarna... den bara smäller o tjoar o har sig o stiftet e kolsvart trots att jag e nere på 100. Tror nog jag ska prova en annan fögg. Vad har ni för tips? Den jag har nu e ju en pwk kina-kopia.
STAGE6 verkar ju funka bra för dom flesta trots att den också e en kopia. Eller en rundtrottel?
Senast redigerad av MackanB den 08 jun 2016, 20:02, redigerad totalt 1 gång.
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

En Dellorto 26 eller 28 med rundtrottel skulle passa bra och de är lätta att tuna så att motorgången blir bra.
MackanB

Inlägg av MackanB »

D jobbiga e väl att mitt nuvarande munstyckes-Bibliotek... inte passar Dellorto. ... handlar mig nog en Stage6.. e ju inte så svårt o bestycka e ju mer att min nuvarande fögg svarar väldigt inkonsekvent på huvudmunstycke. ska kolla över tändningen igen också. Snart säljs nog kanske en EKF-MOTOR billigt...... hate-wall.gif
E-Type 1973-74 .SÅLD.
andazon

Inlägg av andazon »

Skicka mig ett pm direkt om du ledsnar på din ekf-motor.
Går kanske bättre på min compact :mrgreen:

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Kenneth_

Inlägg av Kenneth_ »

En extra EKF motor är alltid intressant att köpa på sig ...
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
MackanB

Inlägg av MackanB »

Ja lite sugna va ni då!!! :mrgreen: nu e d en Stage6 pwk 28mm beställd. O när den kommer blir d släp till en enslig väg i rimbo med en jeepdunk soppa o bestycka i lugn o ro. Tror d gå o få till med nya föggen. Min gamla kan ju vara anpassad till fyrtaktare... vad vet jag... o då ska d ju vara svårt o få till på en 2-takt. Men Stage6 e ju beprövad här på forumet o garanterat specad för 2-takt va denna också. så den ska ju funka. Mvh Roslagens Dyraste Compact.. . slider_anon.gif
E-Type 1973-74 .SÅLD.
MackanB

Inlägg av MackanB »

Idag åkte den nya st6 pwk på o d blev lite annan gång på d hela
.. :D nu ska d bara fås tid o bestycka... håller ju på med E-typen, ny altan o ska dessutom få sommar-ordning på båten mm hate-wall.gif
E-Type 1973-74 .SÅLD.
Skriv svar