Det är 20 år sedan jag senast höll på med V8or och den där typen av förgasare. Just den där modellen fanns inte då men den ser snarlik ut med Holley 4-port som fungerar mycket bra och är enkla att tuna. Jag har för mig att bränslemängden på crusingvarv ställs med de fyra blandningsskruvarna som sitter på sidorna och att de justeras för max vakuum under spjällen. Flottörnivån påverkar också hur mycket bränsle motorn suger i sig. Huvudmunstyckena och Power Valve bestämmer bränslemängden på maxbelastning. Bränsleförbrukningen påverkas i hög grad även av förtändningen så att den minskar ända tills tändningen blir så tidig att det börjar spika.
Det låga insuget som du har, Performer RPM, ger bra gassvar och bra effekt på måttliga varvtal och passar bra för tunga bilar med snäll kamaxel och låg bakaxelutväxling (runt 3 till 1).
Klena och långa headers gynnar också effekt på cruisingvarv utan att det kostar mer bränsle.
Antar att inget av detta är någon nyhet för dig om du håller på med sådana maskiner och jag har nog glömt mycket. En sak minns jag i alla fall som kan vara kul i och med att du ska till USA. Vid ett tillfälle försökte jag smuggla hem ett par topplock i gjutjärn som jag hade köpt i en Speed Shop i Miami. Det var ett par astunga Dart II toppar till Cheva smallblock som jag knappt orkade bära. Armarna nådde nästan ända ner till marken och jag kände hur svetten rann

så det var inte så lätt att se oberörd ut när jag knallade genom tullen på Arlanda. Så jag blev såklart invinkad. Killen bad att få se kvitto på topparna som angav "Used Heads 50 dollars". Tullaren blev skitförbannad när han såg att det var spritt nya toppar utan ventiler etc. (som kompisen hade i sin väska

) och började hojta om grov varusmuggling

Men efter ett tag mjuknade han och sa - ge mig 500 spänn så får du ta grejorna och gå.
Vad är det för storlek på motorn?