Lustigt problem med Sachs motor
Lustigt problem med Sachs motor
Har ett väldigt lustigt problem med min Sachs motor.
Var ute och åkte så började det låta illa om motorn tyckte jag och motorn bara dog.
Låg väl kanske på 80% gas på 2an. Motorn gick från fullt fungerande till heldöd på 3-4 sec.
Varvet bara sjönk och sen dog den.
Nu skar motorn eller värmenöp den tänkte jag. Så rulla in till sidan och provade kicka.
Då hoppa mopeden igång igen. Fortsatte köra. Kom ca 500 meter innan exakt samma grej hände igen.
Så fick försöka lunka mig hemåt, hade som tur bara runt 2km hem. Men den gjorde exakt samma sak 3-4 gånger innan jag var hemma.
Så kika jag över den idag och den verka funka.
Men jag kom bara ca 2km innan exakt samma sak hände igen. Fick lunka mig hem.
Lät den stå på tomgång länge, 5-10 min och gasa till den. Funkar kalas.
Så verkar bara bli när man kör med den.
Spelar ingen roll om jag ligger på 1an och 25% gas eller 2an och 80% gas. Kan hända ändå.
Min enda teori är att Kina förgasaren(17mm bing kopia) är av väldigt dålig kvalité.
Köpte ett kit med bl.a Jofrab och 17mm bing kopia.
Någon som känner igen sig på dessa problem med kina förgasare?
Var ute och åkte så började det låta illa om motorn tyckte jag och motorn bara dog.
Låg väl kanske på 80% gas på 2an. Motorn gick från fullt fungerande till heldöd på 3-4 sec.
Varvet bara sjönk och sen dog den.
Nu skar motorn eller värmenöp den tänkte jag. Så rulla in till sidan och provade kicka.
Då hoppa mopeden igång igen. Fortsatte köra. Kom ca 500 meter innan exakt samma grej hände igen.
Så fick försöka lunka mig hemåt, hade som tur bara runt 2km hem. Men den gjorde exakt samma sak 3-4 gånger innan jag var hemma.
Så kika jag över den idag och den verka funka.
Men jag kom bara ca 2km innan exakt samma sak hände igen. Fick lunka mig hem.
Lät den stå på tomgång länge, 5-10 min och gasa till den. Funkar kalas.
Så verkar bara bli när man kör med den.
Spelar ingen roll om jag ligger på 1an och 25% gas eller 2an och 80% gas. Kan hända ändå.
Min enda teori är att Kina förgasaren(17mm bing kopia) är av väldigt dålig kvalité.
Köpte ett kit med bl.a Jofrab och 17mm bing kopia.
Någon som känner igen sig på dessa problem med kina förgasare?
Re: Lustigt problem med Sachs motor
Jag tycker det låter som du har dåligt flöde på bensin,kolla bensinkranen, det kan vara silen son är tät
kolla även luftningen i tanklocket, kör utan tanklock och se om det gör någon skillnad.
Det kan också vara tändspole+ kondensator som lägger av vid en viss värme för att sen fungera när dom
svalnat lite . Lycka till!
kolla även luftningen i tanklocket, kör utan tanklock och se om det gör någon skillnad.
Det kan också vara tändspole+ kondensator som lägger av vid en viss värme för att sen fungera när dom
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Min första gissning är dålig tändspole.
-
Att den dog efter ha kört någon km har hänt min dappe, skruvade ut munstycket en aning men den dog ändå efter ca 1-1 1/2 km. Hittade tillslut problemet, det var bensinfiltret som hade packats igen, man kunde inte se att det täppte, men när jag tog bort det och körde en tur så var problemet borta.
Om du har filter så prova ta bort det.
lycka till
lycka till

Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
PUCH-60 skrev:Jag tycker det låter som du har dåligt flöde på bensin,kolla bensinkranen, det kan vara silen son är tät
Bensinkranen gjorde jag rent förra året. Den var full av skit. Tror inte den blivit det igen då jag knappt använt mopeden. Men jag ska kika över det.
Går det mäta upp tändspole och kondensator?
Noterbart är att motorn fungerande kalas innan renovering vad gäller tändsystemet.
Tack, ska kika på det.HSE skrev:Min första gissning är dålig tändspole.
MattiasPettersson skrev:Att den dog efter ha kört någon km har hänt min dappe, skruvade ut munstycket en aning men den dog ändå efter ca 1-1 1/2 km. Hittade tillslut problemet, det var bensinfiltret som hade packats igen, man kunde inte se att det täppte, men när jag tog bort det och körde en tur så var problemet borta.
lycka till
Mitt bensinfilter är rent och snyggt.
Tog till och med bort bensinfiltret och körde utan en sväng för att prova. Men det blev samma fel igen.
Bytt allting i tändsystemet. Samma fel.
Kondensator, tändspole, brytarspetsar och nya kablar. Precis samma fel.
Så då är det inget bekymmer där.
Förgasaren, kan det vara den? En helt ny kina 17mm bing kopia?
En annan sak jag funderar på. Kan en för tight schimsad motor få dessa bekymmer?
Var en gammal indikatorklocka jag använde, vet inte alls när den var kalibrerad senast.
Men den indikerade ett spel på 0.10mm och det fanns en litet glapp när jag kände förhand.
Några förslag?
Kondensator, tändspole, brytarspetsar och nya kablar. Precis samma fel.
Så då är det inget bekymmer där.
Förgasaren, kan det vara den? En helt ny kina 17mm bing kopia?
En annan sak jag funderar på. Kan en för tight schimsad motor få dessa bekymmer?
Var en gammal indikatorklocka jag använde, vet inte alls när den var kalibrerad senast.
Men den indikerade ett spel på 0.10mm och det fanns en litet glapp när jag kände förhand.
Några förslag?
-
- Kontakt:
har du mätt upp cylindern så att du har ca 500-600 delars spel mellan kolv och lopp
Kolla igenom förgasaren ordentligt så att det inte ligger något skräp från tillverkningen i någon kanal eller i flottörventilen.
Prova sedan att sätta upp nålen max (clipset längst ner) och kolla om fenomenet upphör. Om de inte är så att clipset har släppt...
Prova sedan att sätta upp nålen max (clipset längst ner) och kolla om fenomenet upphör. Om de inte är så att clipset har släppt...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
För några år sedan minns jag att jag hade samma bekymmer med min Raket med otrimmad originalmotor.
Efter ett par kilometer på fullgas dog den. Fasen, värmenyp var första gissningen. Lät stå en stund, allt funkade i ett par km till. Osv.
Efter att ha felsökt utan att hitta nåt fel lossade jag tanklocket för att kika i tanken.
Hm. Då kom jag att tänka på att innan problemet irriterade jag mej på att locket skramlade vid körning och tycktes sitta lite löst.
Funderade på att skaffa tjock packning för att slippa oljudet, men en genial lösning uppenbarade sig:
Jag skruvar av locket en liten liten bit och hittar ett läge där locket sitter hårt utan att skramla!
Skitsmart ju! Quickfix! Haha!
Men det visade sig bli så tätt att bensinen slutade rinna genom kranen...
Efter att ha dragit åt tanklocket till ändläget där det gått förbi den tätande placeringen och stannat i skrammelläget fungerar nu avluftningen som den ska, bränslet rinner perfekt, tanklocket skramlar och moppen stannar aldrig. Inte pga vaakum i tanken i alla fall!
Efter ett par kilometer på fullgas dog den. Fasen, värmenyp var första gissningen. Lät stå en stund, allt funkade i ett par km till. Osv.
Efter att ha felsökt utan att hitta nåt fel lossade jag tanklocket för att kika i tanken.
Hm. Då kom jag att tänka på att innan problemet irriterade jag mej på att locket skramlade vid körning och tycktes sitta lite löst.
Funderade på att skaffa tjock packning för att slippa oljudet, men en genial lösning uppenbarade sig:
Jag skruvar av locket en liten liten bit och hittar ett läge där locket sitter hårt utan att skramla!
Skitsmart ju! Quickfix! Haha!

Men det visade sig bli så tätt att bensinen slutade rinna genom kranen...
Efter att ha dragit åt tanklocket till ändläget där det gått förbi den tätande placeringen och stannat i skrammelläget fungerar nu avluftningen som den ska, bränslet rinner perfekt, tanklocket skramlar och moppen stannar aldrig. Inte pga vaakum i tanken i alla fall!
Nej jag har inte mätt upp cylindern.
Har gått igenom hela förgasaren och gjort rent den. Och justerat nålen dit du sa.
Provade även lossa på tanklocket som du sa.
Men...
Det är samma bekymmer igen. Dock inte riktigt lika "farligt". Nu hann jag nog åka en 3-4 km innan de hände.
När det hände sen var det bara lägga i friläget och kicka igång den igen så gick den. Kunde köra ca 1,5km. Hände igen.
Samma sak. Bara kicka igång.
Vad har ni för förslag?
Jag ska tappa ur bensinen och kontrollera "invändiga" bränslefiltret i kranen. Men de gjorde jag rent i slutet av förra säsongen.
Annars ser inte jag nån mer lösning än att byta ut förgasaren?
Med tanke på att den startar direkt, och allting är utbytt i tändsystemet så finns det inte så mycket mer att gå på?
Har gått igenom hela förgasaren och gjort rent den. Och justerat nålen dit du sa.
Provade även lossa på tanklocket som du sa.
Men...
Det är samma bekymmer igen. Dock inte riktigt lika "farligt". Nu hann jag nog åka en 3-4 km innan de hände.
När det hände sen var det bara lägga i friläget och kicka igång den igen så gick den. Kunde köra ca 1,5km. Hände igen.
Samma sak. Bara kicka igång.
Vad har ni för förslag?
Jag ska tappa ur bensinen och kontrollera "invändiga" bränslefiltret i kranen. Men de gjorde jag rent i slutet av förra säsongen.
Annars ser inte jag nån mer lösning än att byta ut förgasaren?
Med tanke på att den startar direkt, och allting är utbytt i tändsystemet så finns det inte så mycket mer att gå på?
Hur mycket soppa rinner det ur slangen på 1 minut om du kollar? Det låter som att förgasaren inte fylls på som den ska.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Eller testa att mata förgasaren tillfälligt från en separat dunk som du hänger upp på styret eller pakethållaren medans du kör en sväng, fungerar det inte bättre så är det läge att testa en annan förgasare.Micke S skrev:Hur mycket soppa rinner det ur slangen på 1 minut om du kollar? Det låter som att förgasaren inte fylls på som den ska.
Micke S skrev:Hur mycket soppa rinner det ur slangen på 1 minut om du kollar? Det låter som att förgasaren inte fylls på som den ska.
Har glömt av o nämna att jag får nästan inget flöde alls ur bensinkranen om jag inte kör den på reserven. Så jag har alltid kört den på reserven sen jag trimmade den.
Med reserven i har jag ett flöde på 2DL på 1 minut.
Inget skit i tanken. Och har gjort rent bensinkranen igen och blåst ur den.
Kanske jag skulle beställa en ny bensinkran?
HSE skrev:Eller testa att mata förgasaren tillfälligt från en separat dunk som du hänger upp på styret eller pakethållaren medans du kör en sväng, fungerar det inte bättre så är det läge att testa en annan förgasare.Micke S skrev:Hur mycket soppa rinner det ur slangen på 1 minut om du kollar? Det låter som att förgasaren inte fylls på som den ska.
Det skulle jag kunna prova! Får försöka mixtra till något där.
Åkt ca 1 mil ikväll med kompisen och nu verkar den funka.
Dock höll vi ett lägre tempo. 25-40 km/h. När jag kör själv ligger jag runt 40-60 km/h.
Det verkar alltså bli när man pressar den hårdare.
Dock höll vi ett lägre tempo. 25-40 km/h. När jag kör själv ligger jag runt 40-60 km/h.
Det verkar alltså bli när man pressar den hårdare.