Bensin.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
valter

Bensin.

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!Jag har ett problem angående när det är ungefär en halvliter kvar i tanken så vill det inte rinna på som det ska till förgasarn?.Verkar som det blir något vakuum då.Tar man bort slangen ifrån kran och sätter tillbaka den så kommer det fram bensin ett tag och så blir det stopp igen efter ett tag.Har jag mera bränsle i den så är det inga problem med det.Tanken är rengjord och kran också.Kan ju vara bra att kunna köra på reserven om man är ute en sväng och åker.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har varit med om detta, i mitt fall var det konstigt nog bensinslagen som skapade ett vakuum och sög fast flottören.
Du kan också ha ett tätt luftningshål i tanklocket, kolla så det är öppet. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
valter

Bensin

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen!I ditt fall så var det väl att det var tanklocket som var tätt.Men det problemet jag har så spelar det inte någon roll om jag tar bort locket.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, det var bensinslangen inte tanklocket. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
valter

Bensin

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen!.Var det en gammal bränsleslang som inte tålde bensin så den hade svullnat invändigt.Kan bli som ett ventilgummi.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, det var en sprillans ny dyr lite elastiskt slang som inte funkade, den gjorde så att flottören sög fast i locket. Bytte till billig slang och problemet var löst. Detta hände på en Monark senior som har relativt lång slang. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Kalle

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har haft samma problem, en gång var det kranen, en annan filtret. <!-- </EdIndex> --></div>
valter

Bensin

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen!.Ja där ser man, det måste ha varit dålig kvalite på slangen efter som den ströp tillförsen av bensinen.Jag har bytt bränsleslang också men det hjälper inte i mitt fall.Får ha med lite extra bensin i en flaska när man är ute och åker långturer.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

I normalfallet så är väl en rengörning av tank o bensinkran en bra åtgärd, sedan gör man rent förgasaren (kom ihåg ventileringen av flottörkammaren), monterar ihop maskinen med en ny bränsleslang. Tanklockets ventilering görs ren och säkerställ att den verkligen funkar.
Eventuellt monterar man ett slangmonterat filter.
NOTERA; Vissa pappersfilter tätnar ganska snabbt i porerna och bränsletillförseln blir minimal, givetvis förvärras detta vid de tillfällen då man har lite bränsle i tanken eftersom trycket i ledningen blir lägre.
Ett nätfilter ger inte dessa problem.

Att bränsleslangen skulle kunna ge fenomen som fastsugna flottör kan jag inte förstå. Hur skulle vacuum kunna uppstå? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fattar inte heller. Tank och tanklock var rena. Bensinkranen däremot var inte hundra procent ren.
Flottören satt ordentligt fastsugen i locket varje gång jag kollade genom att bara skruva av flottörlocket med slang monterad. Släppte inte då jag luftade tanklock. Bytte slang och inga problem kvarstod eller återkom under 3 års nästan daglig körning.
Jag antar att slangen var defekt och att den dessutom hade lång väg att gå gjorde väl inte saken bättre. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hmmm, mycket mysteriskt... (tills man kommit på't)

Monark Senior, det är en "invalidmoppe" med ILO motor som har Pallas förgasare, eller har jag fel?

Du menar att när du lossade locket till flottörhuset o lyfte upp det så åkte flottören med upp? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en Monark Senoir med Saxonettmotor och vanlig Bing 8,5 fugge.
Jo flottören följde med upp och satt rätt ordentligt fast sugen. Å som jag skrev tidigare, ny slang inget sug. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Jaha, hmmmm, men fanns de med ILO-motor?

Men till "problemet":
Nåväl, jag är helt stum av förundran! Jag antar att du tog tag o flottören o drog loss den, hördes det nå't sugljud då?

Kanske onödigt att gräva i ett problem som fanns för många år sedan, men jag har aldrig varit bra på att bara acceptera lösningar utan att förstå dem... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo de fanns med Ilo, när Monark var Monark och inte MCB.

Att vilja lösa problem är väl en bra egenskap :D
Ja, det blev ett lite med dock ett sugljud då jag drog bort flottören. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter den lossnat så sög den inte fast eller hakade på något sätt i locket. Mopeden gick sen att starta, gick en lite stund på tomgång men dog sedan. Flottören hade sugit fast igen... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar