nog är det väl filat i cylindern?
men hur mycket bearbetad den är, är ju svårt att se på bilderna.
det är väl inte helt ovanligt i tyskland att man borrar upp bostportarna i "vanliga" cylindrar.
jag ser att Conrad hunnit svara före mig. och han vet nog bättre än mig.
jag har en cylinder i gömmorna, men vill minnas att den har annorlunda insug.
jag ska leta fram den och jämföra.
jo,att det är filat lite här och där förstår jag,det var väl mest dom snea hålen jag funderade på om det fanns cylindrar som såg ut så.insuget är det påsvetsat en grövre stos,sen filat
Vad jag har förstått så var det sådär italienarna filade original Mahle AGS-cylindern. Mest kända filaren var väl Fani.
Sen kopierades designen av Eurocilindro/Zeta/Athena
och cylindrarna gjöts så från start. Har en Zeta eller nåt med samma design. Skillnaden på de gjutna är att de sneda extra-kanalerna är mer fyrkantiga i formen hela vägen ut i loppet.
jag skulle visa upp den för någon kunnig trimmare.
och få en bedömning om cylindern är trimmad eller sönderslipad.
säger han att cylindern kan funka bra så är den nog värd att renovera.
säger han däremot att vinklar och porttider mm ser helt fel ut, så är det nog en ljusstake.
min är likadan som HUSQVARNA SPORTs vänstra.
min är heller inte märkt.
gjutningen på min ser inte riktigt racingmässig ut. halvfabrikat till trimmarfirmor?
förstasorteringen blev kvar i italien och andrasorteringen skickades till sverige?
eller gjutna på eftermiddagen i nåt land där man dricker vin eller öl till lunch?
men jag har 2 frågor.
är det någon som kört sådana här cylindrar med 44mm slaglängd?
eller mätt duration på en orörd cylinder och 44mm slag?
är det någon som sett nån effektuppgift på dom här cylidrarna?
Jag köpte en med 44 slag i Portugal. Den har 43 i borr. Bromsad i Mellsta på en EKF, 8 Hp Med en vanlig Jamarkolpipa. Jag kör på min "ismoppe" med en Mhale lika Muskös. Räknad pipa. Går underbart fint på min sexpetade 80 cc motor med 125 låda. 39,7 i slag förstås.