Hej har en flakmoped där jag är ute efter att den ska va stark . Har nu en 41 mm reedcylinder och en 12 mm bing , vanliga avgassystemet om jag mins rätt så är de 28 mm i kröken . Drev fram är 11 och bak 34 kugg.
Har köpt ett bakkugg som är 42 men har inte hunnit testa de ännu.
Jag vill ha tips på om jag ska byta till annan cylinder typ en utan reedventil som är trimmad tex en 50 kubiks 3,5 hk eller en 5,5 hk men kapa kylflänsarna så den passar o fläktkåpan . Eller är reedcyllen bra o behöver bara ett större avgassystem.
Jag är inte ute efter fart bara starkhet .
Tips om att få starkare flaka
Re: Tips om att få starkare flaka
Dragkraften på bakhjulet kommer att öka med 42/34 = 25 % på alla växlar med det nya bakdrevet så du kommer antagligen att tycka att den är björnstark sedan om den går som den ska nu.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
det finns ett antal olika reedcylindrar till sachs.
jag vet inte vilken/vilka jag testade på min. men jag fick bättre resultat med en
gammal s.k. treochenhalva. obs gammal sachs orginal. "envårtecylinder" borrad till 41mm
dom nytillverkade är annorlunda.
erlan
jag vet inte vilken/vilka jag testade på min. men jag fick bättre resultat med en
gammal s.k. treochenhalva. obs gammal sachs orginal. "envårtecylinder" borrad till 41mm
dom nytillverkade är annorlunda.
erlan
-
Nån som testat en nyköpt cylinder?
Behövs de större avgassystemet till 60 kubiks reedventilcylinder.
Blir de någon skillnad på effekten mellan de lilla / stora membranet ?
Funkar 12 mm förgasare ?
Behövs de större avgassystemet till 60 kubiks reedventilcylinder.
Blir de någon skillnad på effekten mellan de lilla / stora membranet ?
Funkar 12 mm förgasare ?