svarvteknik..?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

svarvteknik..?

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funderar om det är någon här på forumet som vet om det finns ngn länk med snabba enkla tips om hastigheter för skärning i olika materialtyper.Både när det gäller handslipade stål & vändskär/hårdmetall.. Man har ju hållit på med svarv å fräs i snart 30 år men har ju alltid provat sig fram vad som funkar bäst. Men det som alltid har varit mest struligt är att sticka av ett grofsit rör.. blev nu lite nyfiken om vad som egentligen är det det optimala eftersom jag nu har ett djävla problem med att sticka av ett sömlöst rör på 60 mm i diam samt 5mm godstjocklek. Det är som om det har gått troll i svarven!!! :evil: . Har nu provat mig genom hela varvtalsregistret även testat med hårdmetallskär samt vanligt handslipat stickstål i alla möjliga stickstålshållare (fasta/fjäderbelastade). har även provat alla tänkbara höjder samt vinklar men får den inte till att skära snyggt. Alltihopa slutade med att ett utav testerna höll på att skrämma skiten ur mig. jag provade försiktigt utan att ligga speciellt lågt med ett ganska snällt slipat stickstål att spraya 556 under tiden. Då helt plötsligt utan förvarning högg skiten fast så jävulskt att röret snudd på lossnade från chucken låste hela maskinen så remmarna slirade. Jag fick gå igenom å kolla så inget hänt med svarven men den klarade sig. även det handslipade stickstålet!! Jag har en ganska rejäl support svarv av märket Örnsvarv (Arboga) så det är ju ingen polsk minisvarv från klasse. Men nu törs jag ju fan inte testa någon mer metod när det gick så här..så därför vill jag ha svart på vitt. Vad är det optimala varvet/vinkel samt höjd i förhållande mot centrum för att sticka av ett vanligt järnrör? någon som har den infon? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
stockis-70

Inlägg av stockis-70 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=1001598
Den här var min bibel när jag jobbade som svarvare. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok. Jag tror jag ska skaffa den thumb_up
men det finns inget på nätet hade velat sticka av röret ikväll utan att slå ihjäl mig.. :( <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland tar jag vinkelslipen och svarvar snyggt efter.
Men oftst går jag in på två ställen bredvid varandra. Jag använder stummt snabbstål. Och ibland trycker jag in stålet i stålhållaren så bara en liten bit tittar ut. Dessutom låser jag toppsliden i ena ändan, bakåt. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo brukar även göra så men nu ska jag sticka av ringar på ca 5mm så det skiter sig.. jag har även dragit sliden stum för att slippa vibrationer, inget onödigt utstick ca 7mm. Nu senast provade jag med ett splitternytt snabbstål i en sån där stum snabbstålshållare som finns på Jula.. Den brukar faktiskt funka när det jävlas för den är lite bredare än dom vanliga stickstålen å håller därför bättre till att skära bredvid varann. men icke icke den bara tutar å blir blå har provat sänka lite under centrum å då skär den aningens bättre men törs inte sänka ngt mer eftersom jag är rädd om mitt utseende ha..ha.. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad brukar du sticka av i för hastighet å hur lågt kör du stickstålet
(i centrum eller strax under?) <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du får nog lägga projektet på hyllan för idag o ta nya tag imorgon. de kan funka i vissa fall att ge sig när de brar krånglar o sova på saken! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:lol: :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:( :( :( <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:( :( :( nja.. man har ju redan sovit någon dag. Det jävlades igår så då köpte jag nya prylar idag, å dom djävlades lika mkt! Så jag får väl somna om å hoppas på att det hela löser sig själv :D <!-- </EdIndex> --></div>
amazonsport

Inlägg av amazonsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, det är nog bara att införskaffa Karlebo, det har alltid fungerat enligt den.. Har en någonstans,men var? Sen är det minst 5 år sen nu jag använde en svarv så tyvärr ingen hjälp från mig.. :( <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stålet går precis till centrum. Varv och matning? det snurrar och matar på när det går bra. 1mm på varje skär och sedan flyttar.
Sedan är ju frågan vad det är för materal i röret. Jag ett slags rör som bara kletar när man kör och är mycket starkt. Stulet från Nyby. <!-- </EdIndex> --></div>
Agent.007

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://runeberg.org/karlebo/1936/

Här går det att bläddra lite i Karlebo. <!-- </EdIndex> --></div>
Agent.007

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här finns också lite läsning.
http://www.janellestudio.com/metal/#metallathes <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alltid intressant med lite svarv tips! Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig Doktorn eftersom jag är nybörjare på metallsvarv sedan i somras. :oops:
Men jag har haft lite hjälp av den här sidan: http://www.kjellihbg.com/
Men skulle tro att den mer lämpar sig för Rookies inom ämnet, typ mig...

Men, känner själv att just sticka av prylar i svarven är ett av de svåraste momenten. Kan iofs beropå att jag har dåliga stickstål alternativt att jag helt enkelt är dålig själv...

Man får dock ej ge sig, när jag skulle svarva insatsen till trumbromsen för skivbromskonvertering på CustomClippern behövde jag dela på ett stycke aluminium med diametern 115mm, det tog exakt 65 minuter med tigersågen. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar