Hej ser att det har kommit frågor och svar.
Sako Skicka PM om du undrar något.
Vilket tändsystem ersätter motoplat brytarlösa på sachs 505?
Re: Vilket tändsystem ersätter motoplat brytarlösa på sachs
Hej Sako, ledsen för uteblivet svar.
Jag har tagit bort original tändsystem som tvärdog efter en åktur.
jag köpte ett HPI 2 med lyse som fungerar bra men det fungerar med andra tändsystem också bl.a Kokusan.
HPI saknar spår till krysskil. Skaffa ett verktyg som gängas i tändstiftshålet för att mäta in förtändningen så går det mycket bra ställa tändningen. Tipset gäller även Kokusan som har spår för krysskil men som kräver låga insexskruv för att få tändning ok enligt min erfarenhet. Går bra utan krysskilspår.
Med vänlig hälsning, Benny
Jag har tagit bort original tändsystem som tvärdog efter en åktur.
jag köpte ett HPI 2 med lyse som fungerar bra men det fungerar med andra tändsystem också bl.a Kokusan.
HPI saknar spår till krysskil. Skaffa ett verktyg som gängas i tändstiftshålet för att mäta in förtändningen så går det mycket bra ställa tändningen. Tipset gäller även Kokusan som har spår för krysskil men som kräver låga insexskruv för att få tändning ok enligt min erfarenhet. Går bra utan krysskilspår.
Kokusan fungerar inte okey på motorer med medurs rotation, åtminstone inte på motorer som varvar en del. Det beror på att tändpulsen från den röda kabeln inte kommer i rätt fas med högspänningspulsen från den gröna kabeln. Det går troligen att ordna på olika sätt genom att t.ex. flytta triggern på plattan eller fasvända triggpulsen med elektronik. Jag har inte haft behov att lösa det men tror inte att det kan vara svårt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Hej Micke och tack för svar, det fungerar på 505 motorn då den har motursrotation, ej medurs som jag först skrev.
Krysskilspåret struntade jag i och monterade utan krysskil. Mitt problem var ett "skatbo" i avgaskrök/ljuddämpare.
Trevlig Helg
Krysskilspåret struntade jag i och monterade utan krysskil. Mitt problem var ett "skatbo" i avgaskrök/ljuddämpare.
Trevlig Helg
OK och detsamma !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018