Fram - och tillbaka..
Re: Fram - och tillbaka..
Det är bra mycket bättre att du får utröna om den kommer att fungera bra för dig än att den ligger här och aldrig kommer att användas. Det är i.o.f.s. inga problem att köra 100+ med en 21 mm eller t.o.m. snäppet mindre förgasare. Men de tyngre trimcylindrarna, Athena 80, Polini80 och Athena Supertherm kräver 24-28 mm för att leverera den rätta sparken om man har ett effektivt avgasystsem som t.ex. en Vrålapa, RP2 eller ett avstämt hemmabygge.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Fram - och tillbaka..
Ja, det ska bli spännande att se vad jag kan få ut. Det är 67cc med ganska stora hål i. Jag ska ta ut durationerna och räkna på en pipa sen 

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
Hur täta steg behöver jag ha på munstyckena? 1 eller går det hoppa 2 eller 3? Det beror väl på hur fint jag ska tuna antar jag..
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
67cc ? Är det en Superterm/ miniterm?. Dom är väl iofs på 66,4 cc om jag minnes rätt.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Fram - och tillbaka..
Det är en Fruch!Gruff skrev:67cc ? Är det en Superterm/ miniterm?. Dom är väl iofs på 66,4 cc om jag minnes rätt.

Blå/vit Monark 1209
Re: Fram - och tillbaka..
Eller Picktoria ;) Det är en DMP 45mm cylinder till puch maxi, 66,7cc
Beställt ordentligt med munstycken i steg om 1 


Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Fram - och tillbaka..
42 i slaglängd på BakFrammen? Kan ha räknat fel..
Cylindern liknar den ja tänkte haft till min Maxi.
Säkert kopia på kopian..

Cylindern liknar den ja tänkte haft till min Maxi.
Säkert kopia på kopian..

Blå/vit Monark 1209
Re: Fram - och tillbaka..
Stämmer bra TolvNollNio, 42mm slag
Höjd 2mm och avsvarvad 3mm. 


Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
http://www.jmpbparts.com/dmp-k-star-70c ... -maxi.html" onclick="window.open(this.href);return false; Med tillhörande topp. 

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
Dellorto anger munstycken i millmeter. Ett 100a munstycke är 1,00 mm och ett 96 är 0,96 mm. Så ett steg från 100 till 101 ökar arean med 2 %. Så liten marginal som 2 % kan man nog inte ha om man vill kunna köra utan att ombestycka för olika väderförhållanden så steg om 2 räcker. Vad jag har kommit fram till utan att påstå att det skulle vara någon sanning för allt och alla är att det är lagom att ha 8-10 % överbestyckning på munstycksarean även om man kör med gjutjärnscylinder. Om man har bestyckat så att motorn värmenyper på fullvarv på högsta växeln efter 500 meter så är det lugnt om man går upp 8-10% och då kan man sedan hålla fullt hur länge som helst och får rätt färg på stiftet utan värmenyp och utan att det fyrtaktar och behöver inte hålla på och ombestycka. Det är skillnad om man kör 50 CC racing eller seriös Drag Racing och jagar tidsvinst i alla lägen och det är mer kritiskt på extremt trimmade motorer som redan från början arbetar på gränsen till härdsmälta.Baronen skrev:Hur täta steg behöver jag ha på munstyckena? 1 eller går det hoppa 2 eller 3? Det beror väl på hur fint jag ska tuna antar jag..
Med bara ett steg ändring tvivlar jag på att det ens går att se skillnad i en bänkkörning.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Fram - och tillbaka..
Det blev en sats munstycken. 36 st, 75-112
Så jag kan välja och vraka. Men det var bra info! 


Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
Fick inte chansen att varva ur för då fick jag styret i knät.. Men den spann hela tiden på gräset.

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
Spann som en mätt kattBaronen skrev:Men den spann hela tiden på gräset.

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Fram - och tillbaka..
Ja, den bluddrar lite på låga varv men är väldigt stark. Sen är den väldigt vass på höga varv. Jag måste koppla på min varvräknare för att se hur fort det snurrar. Den varvar ur 2an så lekande lätt så jag behöver gå ner kraftigt på drevstorleken på bakhjulet. Det är ju lite trist att det bara är 2 växlat bara..Micke S skrev:Spann som en mätt kattBaronen skrev:Men den spann hela tiden på gräset.

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Fram - och tillbaka..
Håller med, allt under fyra växlar känns för lite idag. Men jag mins ju att 1960 köpte jag ny tvåväxlad moped för att kompisarna sade att det bara var krångel med tre växlar, visade sig stämma dåligt då killen i vårat gäng som sedan köpt en ny Zundapp sport aldrig hade några problem med växellådanBaronen skrev:Ja, den bluddrar lite på låga varv men är väldigt stark. Sen är den väldigt vass på höga varv. Jag måste koppla på min varvräknare för att se hur fort det snurrar. Den varvar ur 2an så lekande lätt så jag behöver gå ner kraftigt på drevstorleken på bakhjulet. Det är ju lite trist att det bara är 2 växlat bara..Micke S skrev:Spann som en mätt kattBaronen skrev:Men den spann hela tiden på gräset.
