Fram - och tillbaka..

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Micke S »

Det är bra mycket bättre att du får utröna om den kommer att fungera bra för dig än att den ligger här och aldrig kommer att användas. Det är i.o.f.s. inga problem att köra 100+ med en 21 mm eller t.o.m. snäppet mindre förgasare. Men de tyngre trimcylindrarna, Athena 80, Polini80 och Athena Supertherm kräver 24-28 mm för att leverera den rätta sparken om man har ett effektivt avgasystsem som t.ex. en Vrålapa, RP2 eller ett avstämt hemmabygge.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

Ja, det ska bli spännande att se vad jag kan få ut. Det är 67cc med ganska stora hål i. Jag ska ta ut durationerna och räkna på en pipa sen :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

Hur täta steg behöver jag ha på munstyckena? 1 eller går det hoppa 2 eller 3? Det beror väl på hur fint jag ska tuna antar jag..
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Gruff
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Gruff »

67cc ? Är det en Superterm/ miniterm?. Dom är väl iofs på 66,4 cc om jag minnes rätt.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av TolvNollNio »

Gruff skrev:67cc ? Är det en Superterm/ miniterm?. Dom är väl iofs på 66,4 cc om jag minnes rätt.
Det är en Fruch! :lol:
Blå/vit Monark 1209
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

Eller Picktoria ;) Det är en DMP 45mm cylinder till puch maxi, 66,7cc :) Beställt ordentligt med munstycken i steg om 1 :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av TolvNollNio »

42 i slaglängd på BakFrammen? Kan ha räknat fel.. :shock:
Cylindern liknar den ja tänkte haft till min Maxi.
Säkert kopia på kopian.. :lol:
Blå/vit Monark 1209
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

Stämmer bra TolvNollNio, 42mm slag :) Höjd 2mm och avsvarvad 3mm. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

http://www.jmpbparts.com/dmp-k-star-70c ... -maxi.html" onclick="window.open(this.href);return false; Med tillhörande topp. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Micke S »

Baronen skrev:Hur täta steg behöver jag ha på munstyckena? 1 eller går det hoppa 2 eller 3? Det beror väl på hur fint jag ska tuna antar jag..
Dellorto anger munstycken i millmeter. Ett 100a munstycke är 1,00 mm och ett 96 är 0,96 mm. Så ett steg från 100 till 101 ökar arean med 2 %. Så liten marginal som 2 % kan man nog inte ha om man vill kunna köra utan att ombestycka för olika väderförhållanden så steg om 2 räcker. Vad jag har kommit fram till utan att påstå att det skulle vara någon sanning för allt och alla är att det är lagom att ha 8-10 % överbestyckning på munstycksarean även om man kör med gjutjärnscylinder. Om man har bestyckat så att motorn värmenyper på fullvarv på högsta växeln efter 500 meter så är det lugnt om man går upp 8-10% och då kan man sedan hålla fullt hur länge som helst och får rätt färg på stiftet utan värmenyp och utan att det fyrtaktar och behöver inte hålla på och ombestycka. Det är skillnad om man kör 50 CC racing eller seriös Drag Racing och jagar tidsvinst i alla lägen och det är mer kritiskt på extremt trimmade motorer som redan från början arbetar på gränsen till härdsmälta.


Med bara ett steg ändring tvivlar jag på att det ens går att se skillnad i en bänkkörning.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

Det blev en sats munstycken. 36 st, 75-112 :) Så jag kan välja och vraka. Men det var bra info! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »


Fick inte chansen att varva ur för då fick jag styret i knät.. Men den spann hela tiden på gräset. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Micke S »

Baronen skrev:Men den spann hela tiden på gräset. :)
Spann som en mätt katt :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av Baronen »

Micke S skrev:
Baronen skrev:Men den spann hela tiden på gräset. :)
Spann som en mätt katt :)
Ja, den bluddrar lite på låga varv men är väldigt stark. Sen är den väldigt vass på höga varv. Jag måste koppla på min varvräknare för att se hur fort det snurrar. Den varvar ur 2an så lekande lätt så jag behöver gå ner kraftigt på drevstorleken på bakhjulet. Det är ju lite trist att det bara är 2 växlat bara.. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE
Inlägg: 5963
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Fram - och tillbaka..

Inlägg av HSE »

Baronen skrev:
Micke S skrev:
Baronen skrev:Men den spann hela tiden på gräset. :)
Spann som en mätt katt :)
Ja, den bluddrar lite på låga varv men är väldigt stark. Sen är den väldigt vass på höga varv. Jag måste koppla på min varvräknare för att se hur fort det snurrar. Den varvar ur 2an så lekande lätt så jag behöver gå ner kraftigt på drevstorleken på bakhjulet. Det är ju lite trist att det bara är 2 växlat bara.. :)
Håller med, allt under fyra växlar känns för lite idag. Men jag mins ju att 1960 köpte jag ny tvåväxlad moped för att kompisarna sade att det bara var krångel med tre växlar, visade sig stämma dåligt då killen i vårat gäng som sedan köpt en ny Zundapp sport aldrig hade några problem med växellådan :shock: Fast sedan har jag stött på min andel av treväxlade Sachs som varit besvärliga att justera växlarna på så jag kan förstå hur ryktet kommit till. Tonårsgrabbar som skruvar hellre än bra klarar sig bäst med två växlar.
Skriv svar